C64 Mini-recension: “Ett charmigt paket som inte faller under storhet”

• Vackert klassiskt skal som påminner om originalet utan att vara slaviskt
  • Spara tillstånd och stänga av funktioner
  • Stort bibliotek med spel…

• …det saknar tyvärr några av systemets bästa titlar
  • Styv joystick som ibland hämmar spel
  • Inga spelmanualer på systemet eller i rutan

Jag har inte en särskilt djup nostalgibrunn för Commodore 64. Även om Retro Games Ltd., tillverkare av C64 Mini, är snabba att påpeka att det är den mest sålda hemdatoren genom tiderna, för mig är det en konstig maskin som bodde i ett dammigt rum hos min vän, något vi skulle spela ibland när det var för regnigt att springa runt, innan NES anlände och sopade alla de andra tidiga dator- och spelsystemen i våra avlägsta hörn..

Det är då bra att C64 Mini inte är en nostalgi-lek. Medan de med en stor behållare av tillgivenhet för originalet utan tvekan kommer att transporteras in i det förflutna med det beige tangentbordet och den vackra, livliga röda och svarta joysticken, kan även de som inte har något minne av C64 hitta lite glädje i denna lilla , charmigt paket, roligt inte helt dämpat av vissa olyckliga funktioner (eller brist på det).

För en sammanställning av alla våra favoritkastkonsoler, kolla in vår lista över de bästa retrokonsolerna .

C64 Mini-recension: & quot; Ett charmigt paket som inte faller under storhet & quot;

Design och formfaktor

I fotspåren av de oerhört framgångsrika NES- och SNES-klassikerna är C64 Mini en liten version av originalet, och miniatyrestetiska verk här liksom för Nintendo. Både huvudkonsolen, som efterliknar det ursprungliga C64: s tangentbord, och den medföljande joysticken ser bra ut, och om du köper Mini mestadels som ett visningsstycke är det mycket lätt att rekommendera. Plasten känns robust och solid, ett annat sätt som enheten påminner om de tidiga dagarna med att beräkna tillbaka när datorer såg ut otroligt tunga och i verkligheten ännu tyngre. På avstånd ser C64 Mini trogen och väldigt cool ut.

När du kommer lite närmare, men det finns ett par kneprande frågor som är övergripande design. Nycklarna på konsolen trycker inte ner alls, de är bara solida små flyttbara chiclets. Det här är inte en enorm affär, och jag förväntade mig verkligen inte kunna mata in genom toppen av konsolen (även om det skulle ha varit underbart), men det är en besvikelse. Det ser ut som en sådan taktil teknik som din naturliga instinkt är att leka med, men i verkligheten är det mest bara ett hårt plastskal, om än ett attraktivt. Joysticken är en anständig storlek för att sätta sig på ett armstöd eller i knät medan du spelar, men en bredare bas skulle ha varit välkommen för lite mer stabilitet.

Tyvärr är pinnen extremt styv och har ett mycket begränsat rörelserikt. Jag har inte haft mina händer på en original C64-joystick alldeles för länge för att komma ihåg om det här är ett nick mot originalet, men om så är fallet skulle jag ha varit glad över från 1982-ritningen. Det gör alla typer av exakta rörelser i spel extremt smidiga och svåra, och med tanke på hur krävande och krävande några av de spel som laddas på systemet är detta en ganska betydande nackdel. Det känns väldigt distinkt från moderna insatser på ett något trevligt sätt, men nettoresultatet är mycket frustration och känslan av att du går på äggskal, att du måste vara extremt försiktig och uppmärksam när du gör små rörelser. Det är inte den känslan du vill ha när du minns din grova ungdom.

Spelbiblioteket

De 64 spelen som ingår i Mini är ett intressant urval. Utan att spekulera om licensfrågor är det synd att några av de bäst ihågkomna spelen från originalet saknas, titlar som Wasteland eller Elite som wowed spelare på 80-talet med deras komplexitet och djup. Men de spel som finns tillgängliga driver genrerna, och jag tyckte att jag åtnjuter till och med några av de mer dunkla spel som jag aldrig hade spelat förut (när jag hade blivit mer van vid excentriciteten i joysticken). Det finns få saker som är så roliga som att slå en stor, dum röd knapp för att spränga små fartyg ur en pixelerad skybox i Zynaps, eller slänga dödliga fistfuls av shuriken i Avenger.

C64 var inte en maskin känd för ett bibliotek med mördare-appar, och den diffusa karaktären av att köpa spel i början av 80-talet innebar att varje butik troligen skulle ha ett betydligt varierat, nästan slumpmässigt urval. Som sagt, det finns några igenkännliga titlar som ingår i Mini, tidiga hits som California Games eller Paradroid som de flesta ägare av originalet troligen kommer att minnas med glädje. Det bästa med de spel som valts för Mini är dock att de till stor del håller ihop, att det är mycket roligt att ha här även för jade moderna spelare. Det enkla tilltalet av pusselplattformare eller rullande schmups har inte försvunnit mycket med åldern – om något är vi i en renässans av just dessa genrer. Och några av spelen är förvånansvärt djupa och engagerande, som marin sim Destroyer.

Montera och avsluta

Kanske där C64 Mini lider mest finns i detaljerna, de små detaljerna som kan driva ett förslag som en throwback-konsol från nyhetsköp till måste äga. Den medföljande strömkabeln är endast USB och inkluderar till exempel inte en nätadapter, och systemet innehåller inga manualer varken i programvara eller inuti lådan (manualer måste komma åt via tillverkarens webbplats). Även om många av de inkluderade spelen är ganska självförklarande, är att gå blind för något som California Games eller Destroyer ett recept för omedelbar misslyckande. Det finns en anständig serie visningsalternativ, om du längtar efter skannlinjerna för en CRT eller ett retro-aspektförhållande, och en avstängningsfunktion och sparar tillstånd för att återuppta dina spel.

C64 Mini sitter precis vid randen av att vara ett riktigt bra, komplett paket, och för samlare av dem som minns den ursprungliga hemdatoren med enorm förkärlek är det verkligen lätt att rekommendera. För alla andra är det ett trevligare förslag och kommer mestadels till hur mycket du vill lägga ner djupet i denna bit av C64: s katalog, eller ställa ut den här förtjusande lilla konsolen på din hylla.

C64 Mini recension: "Ett charmigt paket som inte faller under storhet"