Call of Duty: Black Ops 4 recension: “Multiplayer skiner som aldrig tidigare”

• Multiplayer är uppfriskande – det bästa vi har sett på år
  • Blackout är solid för Call of Duty första försök att slåss royale
  • Zombiekartor är unika och intressanta

• Blackout känns mer lyckabaserad än något annat kamp royale-spel
  • Zombies är inte en lämplig berättelse ersättning för en kampanj
  • Bildfrekvens sjunker och kraschar skadade vår upplevelse på PC

När Treyarch meddelade att det skulle avskaffa en kampanj i årets Call of Duty, var jag orolig. Det var potential för Black Ops 4 att förvandlas till en multiplayer-kolkopia av de sista franchiseavbetalningarna, utan läget som gav det något innehåll. Misför mig inte – de tidigare Black Ops-kampanjerna har aldrig varit någonting att skriva hem om, men de är roliga, över-the-top, berättelse-driven action. Med ett strids royale-läge som ersätter det – av alla saker – fanns det så många sätt Black Ops 4 kunde ha förstörts för att kunna fästa vid den senaste videospeltrenden.

Men det har det inte. Långt ifrån, faktiskt. Blackout har många problem – av vilka jag kommer in – men hela paketet är solid. Det går från topp till två med två av de största videospel i världen just nu, Fortnite och PUBG. Även om det är svårt att jämföra det direkt med Fortnite, eftersom deras stilar är världar från varandra, har Blackout lagt märke till PUBGs brister och levererat en upplevelse som vi ännu inte har haft inom striden royale-genren.

Den mest förfinade stridsromanen ännu

Call of Duty: Black Ops 4 recension: & quot; Multiplayer lyser som aldrig förut & quot;

Blackout är ett Battle Royale-spel med AAA-polska. Varför? Eftersom den är byggd på samma motor som används för att driva den konsekventa Call of Duty-multiplayer som vi alla känner till år in, år ut. Fotograferingsmekanikerna är som du kan förvänta dig, rena och förfinade, om än med lite mer rekyl. Rörelsen är smidig, spelet känns djupt, det finns inga orättvisa dödsfall som du lämnar förvirrad av som i PUBG. Blackout är verkligen Call of Duty: Battle Royale. Treyarch har gjort tillräckligt med formeln för att göra den till sin egen, men ändå behålla den striden royale förtrycket.

Blackout lyckas behålla den mer realistiska känslan som ses i PUBG, men samtidigt har den en nästan arkadliknande aura runt den. Förmåner ser ut men som förbrukningsbar plockning, snarare än effekter du applicerar före ett spel. Olika utrustningar och tillbehör är spridda över golvet som granater, utökade tidskrifter och omfattningar. Du plundrar allt och hoppas att RNG-gudarna är på din sida, men så länge du kan överleva förbi det ursprungliga kaoset, är du nästan garanterad att hitta din favoritredskap varje spel.

Men jag känner inte att jag kommer att spela Blackout mycket längre. En del av det beror på den nämnda galenskapen i början av varje spel. Kartan är faktiskt ganska liten – Treyarch har aldrig varit tydlig med den exakta storleken, men det känns mindre än Fortnite-kartan, vilket inte är stort till att börja med. Eftersom det finns mellan 88 (solo) och 100 (trupper) spelare i varje spel och bara 14 stora platser, lider Blackout av samma sak som ett antal strids royale-titlar gör: spelarflöde. Oavsett var jag landar kommer det att finnas många andra spelare med mig. Oavsett om det är så långt borta från flygvägen som möjligt eller precis under, brister bristen på anständigt byte bort från de namngivna platserna du ser på kartan allvarligt flödet i varje Blackout-spel.

Några av platserna är verkligen massiva. Du kan plundra en sida medan en fiende plundrar den andra och inte korsar banor, men vi pratar minst fem eller fler spelare påvarje plats. Om du inte landar på en pistol och en rustning, kan du lika gärna kyssa matchen adjö och förbereda dig för att stå i kö igen. Det händer oftare än du tror också. Med en så liten karta var det dåligt att välja så lite större landmärken. Skär dem ned i storlek och öka antalet intressanta platser till 20-25 och kartflödet blir bättre, eftersom färre människor kommer att dö omedelbart.

Fortnite gör sitt ursprungliga kaos på grund av två skäl: det finns ett antal namngivna platser att landa där du fortfarande kan hitta bra redskap och du kan bygga ditt eget skydd. Om du har ett skräpvapen i början men du är en apt byggare kan du vända situationen och få fördelen framför din motståndare. I Blackout, om du inte hittar en anständig pistol direkt, är du klar för. Blackout är en underbar upplevelse när du överlever första eller två minuter, men när du inte gör det – vilket är en betydande del av tiden – är det eländigt.

På något sätt är det den mest uppfriskande Call of Duty-multiplayer på flera år

Vad sägs om multiplayer? Helt sedan Call of Duty 4 har ett vanligt klagomål varit att multiplayer inte är original. Det kopierar alltid för mycket från förra årets spel, det finns ingen innovation med lägena, och varje gång är det ungefär samma upplevelse med lite olika kartor. Dessa klagomål kan kyssa sig själv adjö, eftersom Black Ops 4 har ändrat upp ett betydande belopp.

Låt oss börja med spelarantalet. Tidigare Call of Duty-spel har nästan alltid varit 6v6, med undantag för Ground War-spellistan som var 9v9, eller rankade lägen. Nu, i ett försök att överbrygga de avslappnade Call of Duty-spelarna med de konkurrerande spelarna, har Treyarch minskat offentliga spel till 5v5 och ökat esports från 4v4 till 5v5. Detta innebär att vem som helst som engagerar sig i Call of Duty för första gången kan ha samma erfarenhet i en offentlig match som proffsspelare hittar i eSports-miljöer.

Det fantastiska är att det fungerar. Kartorna är alla något mindre, rörelseshastigheten har ökats och trots att Black Ops 3 har jetpacks är allt mycket snabbare. Du märker inte bristen på en extra person i fiendelaget eftersom spelet har kompenserat, vilket skapar en intensiv slagmark i varje match du spelar.

En annan enorm fördelaktig förändring är att tiden för att döda nu är högre. Jämfört med tidigare Call of Duty-spel tar det en extra kula eller två för att döda någon. Gunfights känns rättvisare och du blir skjuten i ryggen utan chans att reagera mycket mindre. Kombinera det med den nya manuella läkningsmekaniken och din överlevnad känns som att den är i dina händer betydligt mer, snarare än att regelbundet dö till något som är utanför din kontroll.

Specialister återvänder från Black Ops 3 och medan spelet förstördes av jetpack-mekaniken känner de sig mycket mer hemma. Varje enskild specialist är livskraftig i nästan varje karta och läge, från vridmoment för att blockera dina motståndares potentiella rutter eller ruin för att rensa fiender från mål. Ditt specialval dominerar inte din spelstil som i Overwatch, men det låter dig fylla en roll i ditt lag och vara mer mångsidig i dina förmågor.

En av de mest uppfriskande nya tillskotten till spelet är ett läge som heter Heist. Kasta allt du redan vet om Call of Duty ur fönstret för vi är Counter Strike nu, pojkar. Du väljer inte en klass i det här läget – istället börjar du med en pistol. Varje runda, beroende på din prestation, tjänar du pengar du kan använda för att köpa vapen för nästa omgång och gradvis förbättra din belastning och förmåner. Medan Counter Strike fokuserar på bombförluster handlar Heist om att nå en duffelväska full med pengar innan det andra laget och eskortera den till evakueringspunkten.

Tidigare iterationer av Call of Duty multiplayer har haft några vapen som har varit helt otroliga. Tänk på M16 från Call of Duty 4, UMP i Modern Warfare 2 eller FAMAS i de ursprungliga Black Ops. Inte den här gången – nästan varje vapen har sin plats. Jag har hittat mina favorit Black Ops 4-vapen som Vapr Assault Rifle och Spitfire SMG men det beror på att de passar min lekstil, inte för att de är övermannade. Bortsett från att gunga en LMG med ett löjligt omfattning, kan du arbeta med nästan alla vapen. Det finns väldigt få balanseringsproblem – det enda som kommer att tänka på är hur tätt spridningen är på en SMG med Laser Sight. Vi sa att varje specialist är livskraftig, det är också alla vapen.

Trots att ett par väldigt små grepp som quickscoping fortfarande är utbredd och nödvändigheten att köra Ghost på varje klass (gömmer dig på minikartarradaren), har Black Ops 4: s multiplayer släppts ut ur parken. Efter åratal av kärlek med Call of Duty multiplayer har Treyarch kanaliserat in i mina tankar och gjort allt jag trollböjde när jag drömde om min idealiska Call of Duty multiplayer.

Zombies berättelse gör det inte som en kampanjersättning

Det finns ytterligare ett läge som vi inte har berört ännu och det är där huvuddelen av berättelsen kommer in för Black Ops 4. Zombies har tre kartor från början den här gången – fyra om du har köpt säsongskortet – och var och en är väldigt annorlunda. I IX stöter du tillbaka i tiden till det antika Rom med undergrunden i en coliseum att utforska. Voyage of Despair har du kör upp och ner på Titanic, medan Blood of the Dead är en remake av Mob of the Dead, the Black Ops 2-kartuppsättning på det ökända fängelset, Alcatraz.

Zombies har aldrig varit mitt drag för Call of Duty. Jag älskade Nacht der Untoten i World at War, följt av de yttersta klassikerna i Kino der Toten och Shangri-La, men från och med därefter fick Zombies inaktuella. Min fängelse med läget återupplivades förra året för WWII: s Army of the Dead, men dog mindre än en månad i. När jag kom till Black Ops 4, var jag upphetsad för tre unika kartor från början, främst för att se vilken berättelse de tog med sig till bordet i stället för en kampanj men också för att trailers de visade ut såg utgrymt bra.

Jag kommer inte att säga att jag är besviken över Zombies-kartorna i Black Ops 4, men det är överväldigande. Som någon som föredrar att raka upp dödande zombier och kommer att gå för Pack-a-Punch om jag vet hur, hoppades jag att de skulle undanröja den omvandlade processen att låsa upp påskägg. Med senaste iterationer, om du inte har ett genomgång öppet medan du spelar Zombies, kommer du inte att göra några framsteg överhuvudtaget. Du kommer inte att veta vilken skalle du ska mata ut från väggen, lägga i en kvarn för att förvandlas till benmjöl och sedan kombinera med poop för att göra gödningsmedel, som sedan teleporterar dig till en alternativ verklighet. Vi skojar inte, det är faktiskt en av uppgifterna du måste göra för att låsa upp det huvudsakliga IX-påskägget.

Om du är som jag och inte gillar riktningen Zombies har gått med svåra uppgifter och nonsensisk problemlösning, ändrar inte Black Ops 4 det. Kartorna är rad, gör mig inte fel, men eftersom det var tänkt att vara Black Ops 4: s huvudberättelse är det en enorm besvikelse. Tvärtom, om du är en fan av att följa guider eller till och med försöka lösa dessa vansinnigt knepiga pussel själv, kommer zombies i år precis uppe på gatan.

Jag har spelat Call of Duty: Black Ops 4 på PC och trots att jag har en mer än kapabel rigg (GTX 1070Ti, 16GB DDR4, i5-4440k) har det varit många prestandaproblem. Jag har haft ett par kraschar i veckan sedan utgivningen men mer frustrerande är de konsekventa ramfrekvenshopp. Blackout är där de händer mest, men det är också vanligt i både multiplayer och zombies. En komplett omstart av systemet hjälper en stund, men då visas problemet igen utan att misslyckas. Call of Duty har varit otroligt dålig på PC men med introduktionen av Blackout hoppar fler PC-spelare in än någonsin så det är en besvikelse att det är så dåligt.

Jag förväntade mig inte att njuta av Black Ops 4 så mycket som jag gör. Jag är en veteran i serien – jag brukade tävla till och med på evenemang i Storbritannien för äldre titlar för 5+ år sedan – men allt de visade innan släppet – bar Zombies trailers – såg glatt ut. Jag förväntade mig definitivt inte att betrakta multiplayer som det bästa läget men här är vi. Treyarch har slog den ur parken och det gör mig väldigt upphetsad för den kommande eSports-säsongen. Call of Duty: s första försök på Battle Royale är inte heller dåligt, men jag vet att jag kommer att åka tillbaka till Fortnite för min regelbundna Battle Royale-fix innan det länge.

Call of Duty: Black Ops 4