• Gunplay är det bästa Call of Duty som någonsin har sett
  • Gunsmith-systemet är revolutionerande
  • Gunfight är det snabba samarbetsläget COD utmärker sig vid

• Kartor är det värsta Call of Duty som någonsin har sett
  • Ground War är en hemsk upplevelse
  • Otaliga små frågor orsakar frustration

Medan ourCall of Duty: Modern Warfare granskar den mest kontroversiella kampanjen hittills är multiplayer ett helt annat djur. Otaliga spelare hämtar Call of Duty varje år enbart för att njuta av online-multiplayer, och den här gången har Infinity Ward återuppbyggt konkurrenslägen från grunden. Det finns vissa kunskaper, men erfarenheterna skiljer sig mycket från allt vi har sett under de senaste åren.

Hitta den söta platsen med vapnen

Call of Duty: Modern Warfare multiplayer review: & quot; Core gameplay loop är den mest tillfredsställande Call of Duty har känt i år & quot;

Eftersom pistolen är så kärna i multiplayer-spelet måste det vara imponerande. Vapen måste känna sig tunga, de måste erbjuda rätt mängd rekyl, och så vidare, för annars förlorar flerspelaren sin kärna. För det mesta har Infinity Ward fått vapen på sig: varje pistol packar en riktig stans, och ljuddesignen i år har trappats upp ett hack, till nästan Battlefield-esque nivåer. Det finns några allvarliga rekyler du behöver för att lära dig att kontrollera, och det finns inget som jag hittat ännu som känns för exakt och övermannad.

Medan tidigare spel har låtit dig modifiera dina vapen med ett visst antal bilagor, tar Modern Warfare det till en helt ny nivå med Gunsmith. På alla vapen kan du ha upp till fem fästen, från munstycket till det bakre greppet och till och med ett specifikt vapenförmåner. Det finns nio kategorier totalt, beroende på vapnet – nej, du kan inte sätta en laser för förbättrad höftbrandnoggrannhet på en snikskyttgevär – och varje lucka har flera alternativ. Du kan välja mellan 20 optik och 13 underfäste tillbehör på M4A1-anfallsgeväret, till exempel, vilket innebär att du kan finjustera alla aspekter oavsett vad du tycker passar.

Realism är målet

Det är dessa slags förbättringar av de grundläggande Call of Duty-koncepten som visar varför Modern Warfare-serien har blivit moderniserad. Realismen är målet denna gång, och det är tydligt att se att "Realism" spellista är hur spelet ursprungligen var tänkt att spelas.

Denna spellista tar bort alla HUD-element förutom indikatorer ovanför dina lagkamraters huvuden, och den känns verkligen realistisk. Det är helt klart den erfarenhet som Infinity Ward tillbringade huvuddelen av utvecklingen för att arbeta mot, för det känns naturligt. Något klickar när du spelar det läget, men det finns en enorm förbehåll: det är inte så kul. Att ha ingen aning om var fienderna är, inga hitmarkörer och värst av allt, ingen radar att hänvisa till betyder att spelet är mycket långsammare än någon Call of Duty hittills. Hörncampare och ljuddämpare i överflöd, det är bara marginellt bättre än att spela Hardcore.

Som ett resultat lämnar erfarenheten av kärnspellistor mycket att önska. Medan den nya turbospridningsrörelsen är ett underbart tillägg som skulle innebära att tätningskvarter är mer än livskraftiga, lär du dig snabbt att det är motsatsen. Den låga tiden att döda innebär att du sällan kan slå på din motståndare och skjuta ut dem om de har skjutit först, och medan antalet alternativ i Gunsmith är rikligt, så försöker någon spela mot en "snabb ritning" stil kommer att kämpa eftersom de flesta bilagor negativt påverkar målet nedåt hastighet.

En del av strävan att vara mer realistiska innebär att fotsteg nu är högre än någonsin tidigare. Dead Silence återvänder men bara som en fältuppgradering, vilket innebär att den är tillfällig och varar i cirka 30 sekunder innan den löper ut. Hörluraranvändare kan få en överväldigande fördel eftersom fotsteg är svagt högt, vilket innebär att man sitter i hörnen och inte snurrar överallt som Wile E. Coyote är den optimala strategin.

Lackluster kartdesign

Kartdesignen gör inte något för att lindra hörncampingen heller, vilket är en skrikande skam eftersom den ursprungliga Modern Warfare har några av franchisens bästa tidskartor. Borta är filosofin med tre banor som höll matchningar flödande och layouter lätt att förstå, eftersom den har ersatts av till synes slumpmässiga mönster som inte har någon struktur överhuvudtaget. Piccadilly är den största kriminella för detta. Trots att det är en trogen rekreation av det verkliga livet (seriöst, det ser verkligt ut), gör mängden bussar och konstigt formade lekbara områden det till en riktig mardröm att spela.

Ett annat exempel är Azhir Cave, men av något olika skäl. Att titta in i den enorma grottan som tar upp halva kartan från utsidan är nästan omöjligt på grund av belysningen, men om du är ute och tittar ut har du en perfekt utsikt över omgivningen. Du hittar samma problem som tittar på byggnader på annars ljusa kartor. Det är små hinder som denna och överflödet av huvudfäste och campingplatser som gör att så många dödsfall i Modern Warfare känner sig orättvisa och oundvikliga.

Med specifika kartor begränsade till olika lägen – till exempel hittar du inte Euphrates Bridge i 6v6 Domination, till exempel känner kartpoolen otroligt begränsad, ofta spelar du samma tre eller fyra ofta om du håller dig till samma läge. Tack vare den kommande säsongen med gratis DLC-kartor, kommer här hoppas att Infinity Ward kommer att återgå till formeln som gav oss så många otroliga kartor tidigare.

Mer än bara 6v6

I ett försök att bli den ultimata första personens skjutspel är Ground War inte 9v9 längre. Istället hoppar du in i det största läget tillgängligt i Modern Warfare placerar du dig i en 32v32 bedlam, på enorma kartor med stridsvagnar, helikoptrar, förmågan att leka på dina lagkamrater och mer. Låter bekant? Det bör, eftersom Ground War huvudsakligen är Battlefield, minus den förstörbara terrängen. Förutom den låga tiden att döda och klassiska dödsströmmar gör för en positivt eländig upplevelse, eftersom Call of Duty fungerar bäst när du kan förutsäga fiendens spawns och lära sig komplikationerna på varje karta. Ground War glömmer det, till stor nackdel.

I den andra änden av skalan är Gunfight, ett 2v2-livslängd-per-läge med små kartor och ingenstans att läger. Detta är Modern Warfare som bäst, du spawn med exakt samma belastning som dina fiender, som byter varannan omgång, och det är ett lopp att vinna sex omgångar. Snabbt, hektiskt roligt där du är ganska matchad och med en samarbetsvillig lagkamrat blir callouts viktiga. Du läker inte heller under en omgång, vilket innebär att balansera aggression med försiktigt spel är nyckeln.

Problemet är att det är osannolikt att Gunfight kan bära Modern Warfare multiplayer under de kommande 12 månaderna, och även om jag ännu inte tröttnar på kärnlägena som Domination och Headquarters, finns det inte mycket nytt att utforska. Infinity Ward hade här en möjlighet att uppfinna några nya lägen eller kanske besöka några glömda som Demolition eller Sabotage, men istället det enda nya läget som skakar upp saker är Cyber ​​Attack. Föreställ dig Sök och förstör, men båda lagen kämpar över en bomb på mitten av kartan och när du dör börjar en två minuters nedräkning som ger dina lagkamrater tid att återuppliva dig.

En kulmination av små problem

Innovationer som dessa kunde se Modern Warfare’s multiplayer vara den bästa online-personens första shooter detta decennium, eftersom det verkligen är ett spel som känns strålande att spela. Det finns bara så många små frågor som drar ner det – och jag har inte ens nämnt hur din karaktär bäljer högst upp i hans lungor när han ser en fiende, vilket gör snyggt spel nästan omöjligt, särskilt när fotsteg låter som att alla maskeras som den stora vänliga jätten.

Det finns mycket att ogilla med Modern Warfare, från överdrivna vapen som förhoppningsvis kommer att lappas – jag tittar på dig, 725 hagelgevär – till den låga tid att döda och hur den viktigaste livskraftiga strategin är att campa. Med det sagt, är kärnspelsslingan den mest tillfredsställande Call of Duty har känt på flera år, och även om den inte lyser för hur revolutionerande den ursprungliga Modern Warfare var 2007, finns det något med den här ombyggnaden som helt enkelt fungerar.

Recenserad på både PS4 och PC.

Call of Duty: Modern Warfare (2019)