Call of Duty: Modern Warfare review: “Tydligare i sin vision och utförande än sin andliga föregångare”

• Fantastisk visuell och ljud tro
  • Ingången är tät och uppmätt
  • Kampen är obevekligt aggressiv

• En handfull uppdrag är smaklösa
  • Förtjänar inte alla stora utbetalningar
  • Exploderande bilar är fortfarande ont

Call of Duty har aldrig varit rädd för att hålla kontroverser. På många sätt har det varit en integrerad del av seriens design sedan starten, då utvecklaren Infinity Ward ledde uppgiften när det gäller att visa upp en filmisk – och ofta otydlig – bild av dikenivå på den geopolitiska krigföring som har format världen. Call of Duty: Modern Warfare tar denna berättelse till nästa nivå.

Modern Warfare ber oss att ta del av upplevelsen av krig genom Reflex Sight av en M4A1-attackgevär. Det gör detta även när det ger oss den sällsynta möjligheten att kika bakom slöjan med rök och granater som Call of Duty vanligtvis kastar upp för att dölja sin moraliska tvetydighet och vågar oss ta hänsyn till de etiska komplexiteten i samtida konflikter som det så liberalt drar inspiration från . Detta klargörs från början av Modern Warfare-kampanjen – som öppnas av de karaktärer som stod vid den otydliga dalen – och dessa avsikter är nästan omedelbart i strid med varandra.

Detta har tvingat Infinity Ward till en farlig väg. När dess goda avsikter sammanfaller, känns Modern Warfare som om den erbjuder ett lockande inblick i branschens största shooter framtid. Du kommer att känna detta i fingrarna när spelet andas framför dig mellan dess kontrollpunkter under ett ögonöverintagande skjutvapen tills du är kvar och suger efter luften. När de kolliderar är det en skarp påminnelse om hur enkelt det är för ett actionspel att bli smaklöst – det är ett direkt resultat av Infinity Ward som försöker taktfria spela en mängd olika krigsförbrytelser för att skapa en bombastisk underhållningsupplevelse.

Infinity Ward avsåg att skapa en kampanj som kunde "återspegla världen som vi lever i". Studion har snubblat i sin önskan att hålla en spegel upp till den moderna militära maskinen eller engagera sig i den röriga politiken som bränsle dess karaktärer och historiens bredare slag. Och så småningom är detOK, bara så länge vi alla är ärliga mot det som beskrivs här. Infinity Ward har utan tvekan lyckats samla ett blockbuster actionspel ganska till skillnad från något annat. Sammantaget är det en tätt manus och utmärkt utförd upplevelse. Det är ett allomfattande ljud- och visuellt angrepp på sinnena, som på något sätt hittar tillräckligt med utrymme för att du kan andas mellan var och en av de otroliga inspirerande setbitarna – låter allt det enorma sjunka – innan det slår tillbaka i redskap och drar dig till kanten av din plats.

Det som var gammalt är nytt igen

Det är värt att komma ihåg att Infinity-avdelningen från 2007 inte är Infinity-avdelningen 2019. När de beslutade att återuppliva monikeren Modern Warfare har teamet som för närvarande besätter studioutrymmet låst sig in i ett utmattningskrig kontra nostalgi i sig – en fiende som få har någonsin slagen bekvämt, än mindre erövrade.

Så för att vara tydligt har Modern Warfare inte ett All Ghillied Up-ögonblick för att kalla sitt eget, sanningen sägas, den försöker inte ens efterlikna det, vilket är mer än man kan säga för nästan alla andra Call of Duty-spel släppt under åren sedan Call of Duty 4 ändrade läget för FPS. Modern Warfare fångar aldrig riktigt den tysta oro som Death From Above så enkelt ansträngde sig för, och lyckas inte heller replikera det kaos som föddes ur One Shot, One Kill-karusellskytten. Den förlitar sig inte så starkt på det visuella språket som dominerade biografen vid sekelskiftet – liksom Black Hawk Down och dess släktingar – och istället försöker snida sin egen väg. Det tror jag verkligen fungerar till Modern Warfare. Det är mindre chock och vördnad och mer kontemplativt övergripande, mer exakt och mer konsekvent i sin kreativa vision, riktning och utförande än dess andliga föregångare. Modern Warfare känner sig inte som en samling uppdrag som sys samman, utan ett desperat lopp mot tiden.

Under sin åtta timmars körtid sätter Modern Warfare-kampanjen dig i centrum för ett inbördeskrig i ett fiktivt Mellanösterns land med namnet Urzikstan, bara ibland återansluter du dig med en kula-ridd verklighet för att plåga dig mot terroristceller i Londons livliga West End, tyst gatorna i Sankt Petersburg och i utkanten av Verdansk. Det är en effektiv demonstration av vad Call of Duty är kapabelt när den verkligen grundar sin handling och investerar i den ensamma soldatens makt. Du spenderar förvånansvärt lite tid på att “följa mannen” som du skulle ha gjort i tidigare Modern Warfare-titlar. Istället ser denna nya iteration mycket av handlingen som utlöses av din förmåga att leda skjutlinjer och ändra sammansättningen på ett slagfält.

Call of Duty: Modern Warfare review: & quot; Tydligare i sin vision och utförande än dess andliga föregångare & quot;

För att göra det, kommer du att upptäcka att du måste kämpa för tand och spik för att kräva till och med en tum av territorium när fiender svärmar tak och förstörda gator. Modern Warfare driver dig att ständigt krypa efter täckning och ett nytt ammunitionsklipp, döden kommer för dem som tvekar till och med en sekund, särskilt när du börjar cykla upp genom svårighetslägena. Om Call of Duty är den renaste formen av militär fetishism som vi har inom denna bransch, är Modern Warfare lätt den bästa firandet av den hittills. Det erbjuder en kraftfantasi som är svår att vända sig från, även i de sällsynta tillfällen som den misslyckas eller omfamnar kontroversiella designbeslut för enkel chockvärde.

Vapen är tunga och kraftfulla, och du kommer verkligen att känna det när kulor lämnar kammaren och börjar punktera fiender och miljön med liten diskriminering. Visuellt är det också en riktig prestation, hörbart, det finns inget annat där ute, dessa element kombineras på spektakulärt sätt eftersom Modern Warfare presenterar sina scener Clean House, Wolf’s Den och Going Dark. Spända avstånd i trånga korridorer gjutna i tjock skugga, var och en av dem upplevs genom linsen för nattvisionsutrustning och utfördes i en kall grön nyans. Dessa uppdrag är tyst och klaustrofob, med tystnaden bara ibland krossad av kontrollerade skott och andfådda viskningar. Modern Warfare utmärker sig i dessa områden, och det är svårt att inte känna en överväldigande känsla av spänning tvätta över dig i dessa uppdrag tack vare den nästan fotorealistiska presentationen och den höga insatserna för att uppnå målet..

Spelet presterar också utmärkt i sina bredare utrymmen, där Infinity Ward har en tendens för vågig design, tätt skriptad action och obeveklig strävan efter framåtkraft är på full skärm. Denna moderna krigföring kanske inte har sin egen Pripyat-uppsättning dubbelräkning som dess namngivare, men ett vågat försvar av en under belägring amerikansk ambassad kommer utan tvekan att hållas som en modern klassiker. Det är ett utmärkt utfört flerstegsuppdrag som träffar alla Call of Duty-höjderna utan någon av de lägsta, ett utmärkt exempel på vad den här serien är kapabel när den skjuter på alla cylindrar.

Uppfriskad för en ny generation av spelare

Mycket av modern krigföring kunde beskrivas som just det och skjuter på alla cylindrar. Det är en rolig och frenetisk shooter som levererar på alla sätt som du hoppas och förväntar dig också. Sanningen är att Infinity Ward oavsiktligt tog ansvaret för att bevisa att det fortfarande finns en plats för berättelser i Call of Duty efter Treyarchs beslut att bedriva strids royale i Black Ops 4. Och för det mesta har det lyckats. Det finns ett argument som ska göras att Modern Warfare är ett av de finaste Call of Duty-paketen i generationen, men det ursäktar inte några av de olagliga besluten som togs i kampanjen, vilket leder till en handfull obehaglig – om jag ” m att vara snäll – scener som drog på bromsarna, bröt upp misstroens misstänksamhet och kastade en annars fängslande kampanj i en tillfällig disrepute.

Modern Warfare vill att du ska tro att det är en otydlig autentisk och realistisk skildring av samtida konflikter, en återspegling av världen som den är idag. Sanningen är att det är ett alltför allvarligt, fullständigt löjligt äventyr i världen. När ord som “realistisk” och “äkta” kastas runt, är det Infinity Ward som antyder att Modern Warfare är en återspegling av tiden vi är i. Verkligheten är att det är mer av en impressionistisk målning än en stillbild. I stället för “äkta”, bör det diskuteras som “exakt” – i och med att namnen på vapnen är korrekta, liksom mycket av stridsprat. I stället för att prata om dess ‘realism’, borde vi prata om dess trohet – som är skarp och befällig, effektivt utan sidled.

Infinity Ward skulle alltid behöva förenkla komplexiteten i modern krigföring för att detta spel skulle fungera. Vad som är viktigt är vad det valde att betona för att tjäna detta. För det mesta har studion beslutat att fokusera på kaoset som uppkommit genom proxy-krig och det försvagande trycket att vara under eld från en till synes ostoppbar kraft, och den fungerar när den gör det. När det arbetar för att betona en upplevd mörkare reflektion av världen, kommer den över som lustig och lite cynisk. Det är inte tillräckligt för att avskräcka från det som denna modernisering av krigshastigheten i slutändan kan uppnå, men det finns fortfarande arbete för Infinity Ward att göra som det fungerar för att återupprätta serien för en ny generation.

Eftersom vi ännu inte har upplevt Modern Warfare multiplayer på live-servrar, kommer att hålla tillbaka våra tankar till online-sidan av spelet tills vi kan se hur det hanterar när vi är ute i naturen.

Call of Duty: Modern Warfare (2019)