Castlevania: Lords of Shadow 2 recension

• Påverkar ljudspåret kraftfullt
  • Vackra medeltida sektioner
  • Ibland väcker atmosfären i det första spelet

• Kampen saknar finess
  • För många dåliga avledningar
  • Förlust av skala och skådespel

Gabriel Belmont – alias Dracula – är en djupt konfliktig karaktär som dras i flera riktningar av Castlevania: mörka och ljusa påverkan: Lords of Shadows 2: s historia. Som sådan är han en olycklig men helt lämplig metafor för spelets övergripande problem. Hjärtat vet Gabriel rätt väg att ta, men de otaliga frestelserna kring honom orsakar en hel röra av besvär.

Castlevania: Lords of Shadow 2 är en uppföljare som helt enkelt försöker göra för mycket. Den fyller sin långa körningstid inte med djupare utforskningar av den kirurgiskt exakta striden, plattformen och sammanhängande världsbyggnaden för sin föregångare, men med flera missledda, skurrande nya element som alltför ofta inte uppfyller i sig själva. Värre är de för en utspädd, djupt osammanhängd övergripande spelupplevelse.

Det är frustrerande, eftersom frön från en stor uppföljare begravas i CLoS2 och kämpar för att dyka upp genom muren. Spelets största framgångar är dess utsökta, atmosfäriska miljöer, vars majoritet finns inom spelets medeltida delar. Dessa områden ligger i slottet i centrum av CLoS2s moderna stad och ger spelets mest konsekvent tillfredsställande upplevelser. Strukturen på denna plats är spännande, eftersom linjära “nivåer” är anslutna via icke-linjär spelnav (tänk Batman: Arkham Asylum snarare än Arkham City). Här kolliderar Draculas förflutna och nutid som övernaturliga krafter hans minnen påtagliga. För all den drömlogik som ligger bakom det känns slottet som en riktig, sammanhängande miljö, dess kavernösa inredning och spridande vyer som ger spelets mest genomförda plattformar och mest tillfredsställande kamparenor. Hela platsen rymmer bara vackert. Men tyvärr är det inte alls att hålla ihop vackert vad det här spelet gör bra.

Oändlig historia

Utvecklaren Mercury Steam har varit entydig om att detta är slutet på serien Lords of Shadow och lovade en rungande slutsats till Gabriels berättelse. Ett bolligt och respektabelt drag i denna era av mångfaldiga uppföljare och spiralformade franchisetjänster. Tyvärr levererar CLoS2 inte den tillfredsställande berättelsen som långsiktiga fans kan hoppas på. Dess inträde är lika förvirrad som sitt spel, full av till synes viktiga men i slutändan disponibla karaktärer och plot-poäng, med en otrolig avslutning som vissnar när den borde lösa.

Efter att ha hoppats högt med en laddstormande, filmisk öppningssekvens som varandra i öppen, flödande strid med skalningen av en kolossal medeltida mech, misslyckas CLoS2 systematiskt den skalan eller skådespelet vid någon punkt som följer. I stället tjänar ironiskt sett den halvöppna staden bara för att Castlevania’s värld ska känna sig liten, trång och begränsad i omfattning. Verkligen en serie sammankopplade, linjära stigar, det är alldeles upptaget av pokey-inredningar, gata i låg nivå och alltför innehållande klättringsavsnitt för att någonsin bli verkligt stämningsfullt eller imponerande. Den snusiga, grimily otroliga visuella designen förvärras av inkonsekvent, ofta skrapad grafisk utförande och en desperat tom vibe. Allt konspirerar för att göra de moderna områdena mycket mindre roliga eller inspirerande än de kunde ha varit.

Ästetisk och ton åt sidan, den begränsade, småskaliga designen har också en skadlig effekt på seriens tidigare stjärnkamp. Melee-striderna i kärnan i CLoS2 verkar initialt ta sig upp där det första spelet slutade och levererade snabb, utmanande, undvikande strid som bygger på starka principer för rumslig kontroll och fiendemanipulation. Genom att utnyttja den fullständiga attack-avbrytande smidbarheten av en Bayonetta eller en DmC, ger CLoS en annan typ av tillfredsställelse, där till stor del oavbrutna fiendeangrepp måste undvikas eller motverkas på ett smart sätt när du gradvis manipulerar stridens form. Med varje fiende handlar det om att hugga ner deras hälsa tills du kan öppna upp rätt möjlighet att släppa ut rätt svar. Om de mer flytande striderna i de ovannämnda spelen liknar plockning av ett lås, är detta mer som metodiskt att välja rätt tangenter från ett stort och varierat gäng. När allt går samman är det lika spännande som det cerebralt tillfredsställande. Men det kommer inte alltid tillsammans.

I mer praktiska termer är stadsmiljöerna ofta ineffektiva för att stödja den breda, omfattande stridsmodellen, ett problem som förvärras av den nya 3D-kameran. Medan detta nya tillägg ger en enorm påtaglighet till Castlevania mer pittoreska miljöer, är dess synvinkel ofta för nära handlingen under striden, vilket skapar besvärliga fördunklingar där det måste finnas tydlighet och öppenhet. Det är värre att många av de nya fienderna lägger till problemet, särskilt de med omfattande attacker. Det är en sak att vara begränsad till en halvvy av en snabb, 3D-melee-kamp, ​​men med flera maskvapen-toting trollkarlar och beväpnade trupper som kastas i mixen, är det ett recept för några irriterande situationer som ingen mängd gratis kamera kontroll kommer att få dig ur. Fiendeformat-animationer är också mycket varierande, ibland ger tillräckligt meddelandet för att sammanföra ett taktiskt svar, ibland verkar det knappast vara närvarande alls. Och det är när de faktiskt händer på skärmen. Det mest skadliga elementet är dock att spelet ofta undergräver sin viktiga kamptaktik.

Den ultrakraftiga parry-rörelsen, inställd via ett perfekt tidsblock, är tydligt avsett att vara central för hela stridsmodellen. I det första spelet fungerar det felfritt och lägger till enorm empowerment genom en väl implementerad risk- och belöningsmekaniker. CLoS2 lägger stor vikt vid det igen, men misslyckanden i miljödesign, kamera, fiendens beteende och grovt överanvändning av oblockerbara fiendeangrepp gör det ofta oövervakligt. Det berättar att ett nytt butiksystem ger en mängd lättillgängliga hälso- och magiuppsvingande föremål som inte finns eller krävs i det första spelet, nästan som om de ger ett säkerhetsnät för uppföljarens brist på finess. Tråkigt att säga, men brute-tvinga igenom med buff artiklar är nu en acceptabel och alltför frestande taktik.

Förutom att bekämpa irritationsmoment, spärrar inkongruösa stealthavsnitt spelflödet och misslyckas med att vara intressanta. Utnyttjar Draculas förmåga att kasta avledande bat-svärmar och förvandlas till en råtta, verkar dessa avsnitt till en början som en smart taktförändring, men utvecklas i slutändan aldrig utöver enkla, styva, fristående, prövningsrum som inte kan gela med världen som helhet. De ger också grunden för vad som lätt är spelets lägsta punkt: ett skrämmande irriterande och berättande ologiskt bossmöte. En som tvingar dig in i CLoS2: s besvärliga stealth-system. Och insta-dödar dig om du gör ett misstag.

På annat håll visar Draculas nya förmåga att kasta is- och eldprojektiler med den magiska beståndet som driver hans Void- och Chaos-vapen (som stjäl fiendens hälsa respektive bryter rustning) initialt löfte under förbryllande avsnitt, men liksom stealthen misslyckas deras begränsade implementering så småningom , till stor del reducerad till grundläggande &lsquo, kasta projektil för att ta bort hinderuppgifter. Dessa krafter blir lite mer relevanta i bosskampen. Men här återigen tar överanvändning av oblockbara hits sin avgift på handlingen. Dessutom kräver vissa chefer och större fiender aktivt en strid som sträcker sig, vilket skulle vara bra om det inte var för inkonsekvenser i feedback som ofta maskerar det faktum alltför länge.

Det är mycket frustrerande, eftersom CLoS2s övergripande inställning till mer fysiska miljöpussel, medan en blandad väska, kan kasta upp några intressanta saker. En smart uppsättning, som kräver att Dracula ska korrekt montera teatermöbler för att återberätta den hjärtskärande historien för en NPC, är en vacker sekvens, både visuellt och berättande. Det betonar verkligen vad det här spelet kunde ha varit med mer omsorg och fokus.

CLoS2 är ett oerhört förvirrat spel, osammanhängande och oklart i synen. Det känns som en samling av olika, delbildade spelelement på jakt efter sammanhängande struktur, takt och polering. Det är kanske en otrolig förlängning av min öppningsmetafor för att påpeka att Dracula i strid bränsle hans magiska lager genom att kämpa för att fylla en Focus-mätare … men mot bakgrund av hur dåligt CLoS2s brist på fokus bränsle sina svårigheter att återfånga seriens egna magi, det känns helt passande att göra det.

Detta spel granskades på PS3.