Child’s Play Review: “hyllar guldåldern för videoklipp med några otäcka, blodsprutade resultat”

Klevbergs högteknologiska snurr på Chucky-serien elektrikerar en gnistrande franchise som är lämpligt otäck, skrämmande och läskig..

32 år sedan den ursprungliga Child’s Play, filmen som gett sex uppföljare och gav världen Chucky mördaren, får franchisen en snygg och tillfredsställande uppdatering. Regisserad av Norges Lars Klevberg döljer denna omstart / ominspelning den förde-till-livet-vid-voodoo-vinkeln. Istället har vi en historia om konstgjord intelligens som har gått i höjdled. Som en karaktär noterar, "Så här startar varje robotapokalyp."

21st Century twist placerar vår mördande leksakspojke som en del av Buddi-serien – en docka som kan interagera, Alexa-liknande, med ett antal andra hemmaprodukter. Han är kapabel att lära sig om sin ägare och är den perfekta följeslagaren för ungdomar ("Har vi kul nu?" frågar det upprepade gånger). Men när en missnöjd anställd i den vietnamesiska fabriken gör att leksakerna sminkar med en, förvandlar den denna lugna produkt till en vinkande mördningsmaskin…

Snart hamnar den dementa dockan i händerna på Andy (Gabriel Bateman), begåvad till honom av sin mor Karen (Aubrey Plaza). Det tar inte lång tid innan Chucky, som Andy namnger honom, lär sig att döda – från att titta på skräckfilmer till att lyssna på ledig prat. Chucky är utmärkt uttryckt av Mark Hamill, medan karaktärens tomma uttryck, glödande ögon och ryckiga rörelser expertiseras med animatronik.

Purister kan säga att seriens skapare Don Mancini inte är involverad – han har enligt uppgift arbetat med sin egen Chucky TV-serie – eller att Chucky nu är robotdriven. Men filmen hyllar guldåldern för videoklipp med några otäcka, blodsprutade resultat (benbrytningar, gräsklippare och bordsågar – alla funktioner). Om din humor lutar sig mot de sjuka och vridna, kommer det här rutfärska Child’s Play att ge dig en allsmäktig kick.

Child’s Play Review: "hyllar guldåldern för videoklipp med några otäcka, blodsprutade resultat"