Christopher Robin recenserar: “En stor, tröstande kram av en film”

En lågmäld charmer, denna kärleksfullt utformade, melankoliska film är en stor och tröstande kram av en film.

Precis som Hook of the Winnie-the-Pooh-filmuniverset, finner Christopher Robin sin huvudperson – som borde bevaras för evigt i barndomen – alla vuxna och oförmögna att komma ihåg hans äventyr. Det är en härlig sammansvärt som fungerar dina tårkanaler försiktigt men konsekvent under sin körtid. Bättre anpassad för nostalgiska föräldrar än rastlösa spädbarn. Detta är bakifrån, gammaldags familjeunderhållning.

Där nyligen Godbye Christopher Robinfocused på de upprivande effekterna A.A. Milnes berömda böcker hade om hans son, denna Disney-version av berättelsen tar en mer familjevänlig inställning. Och eftersom Disney faktiskt äger de nödvändiga rättigheterna visas Pooh och hans Hundred Acre Wood-vänner behagligt i bekant form, liksom alla nyckelikonografier du kommer ihåg.

Marc Forsters film fungerar som en förlängning av berättelserna, helt bokstavligen i den ekonomiska öppningsmontaget, som visar vad som hände med Robin under åren sedan han var bäst kamrater med Pooh, Piglet och Tigger. Internatskola, följt av andra världskriget och ett självkrossande jobb i staden har förvandlat Robin (Ewan McGregor) till en frånvarande, överarbetad far, vars förhållande till sin fru, Evelyn (Hayley Atwell), och den unga dotter, Madeline (Bronte) Carmichael), hänger i en tråd.

När arbetet får Robin att missa en familjehelg borta, kommer en promenader, prata Pooh (Jim Cummings) tillbaka i Robin’s liv, och hans märke med filosofiska aforismer kan hjälpa Robin att återta en bit av sin ungdomliga ande och återansluta sig med sin familj.

Christopher Robin recension: & quot; En stor, tröstande kram av en film & quot;

För en film med tre krediterade manusförfattare (och ytterligare två krediterade för berättelsen) har den en förvånansvärt elegant enkelhet: du kan klottera hela synopsis på baksidan av en frimärke. Men inom det enkla ramverket finns det mycket glädje att få. Allt verkar vara utformat för en nostalgisk glöd, från de välbekanta rösterna till Disneyfied-visionen om London efter kriget och det tecknad filmstödande rollspelet (Mark Gatiss är roligt som Robins tråkiga chef).

Det finns vissa komiska uppsättningar och pratfall, och det går aldrig så länge utan ett animerat djur på skärmen, men detta är inte en skratt-en-minut-skratta i Paddington-stil. Tonen är mer Eeyore än Tigger, och återuppringningarna är subtila och dämpade: när den klassiska temasången återvänder, är den på ett lågmässigt, tråkigt sätt.

McGregor är i charmig form (liksom Atwell och Carmichael), vilket säkerställer att du kommer till Robin trots att han är lite eländig. Men det är verkligen Pooh som är MVP här. Du vill krama honom och använda hans mjuka päls för att slå upp dina tårar. En bittersöt glädje.

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 16 augusti 2018 (UK)
  • Certifikat:PG
  • Löpningstid:104 minuter