Cloudbuilt recension

• Underbara serier i serietidning
  • Galen utmanande speedrun-kurser med flera banor

• Kontroller känns aldrig naturliga
  • Kontrollpunkter placeras för långt ifrån varandra

Jag tittade nyligen på en video av en kille som kom till slutkampen i Mike Tysons Punch-Out !! på 30 minuter – medan ögonbindel. Jag satt där med munnen och undrade om han var mer maskin än man. Speedrunning är en konst och har faktiskt blivit en genre för sig själv när utvecklarna hittar nya sätt att testa spänningssökare och speedfreaks där ute. Cloudbuilt är den senaste utmaningen för speedrunners, en cel-skuggad parkour-athon som erbjuder massor av återuppspelbarhet – om du kan komma förbi dess wonky kontroller.

Cloudbuilt sätter dig i skorna (eller snarare den demonterade andan) av Demi, en kvinnlig soldat och offer för något okänt trauma. Efter en kort instruktionssekvens upptäcker du att du är i koma och att din kropp är gömd bort på ett sjukhusrum. För att återfå medvetandet måste du snabbt springa igenom nästan två dussin etapper fyllda med underbara komiska bok-visuella bilder, upptäcka mysteriet bakom ditt vegetativa tillstånd samt information om världen omkring dig när du går. Det är verkligen ett konstigt koncept, särskilt till en början eftersom du är osäker på varför du försöker springa och hoppa över ett gäng plattformar i molnen så snabbt som möjligt. Speedrunning är helt klart fokus här, men berättelserna som du får mellan nivåerna hjälper till att ge lite sammanhang och är verkligen intressanta att upptäcka.

Cloudbuilt recension

Och Cloudbuilt är verkligen svårt. Alla dina drag (väggkörning, boosting, fotografering, etc.) är tillgängliga från början, och Cloudbuilt gör ett bra jobb med att lära dig allt du behöver veta inom de första minuterna – det är upp till dig att ta reda på rätt kombination av färdigheter du behöver för att övervinna varje hinder som spelet kastar på dig. Demi rör sig som blixtar över dessa flytande plattformar, och att ta reda på hur du parkerar dig från början till slutet av banan är en av de bästa delarna av spelet. De flesta kurser har minst två – ibland tre eller fler – giltiga vägar fram till slutet, och speedrunners kommer att hitta mycket att återvända till när de rakar värdefulla sekunder av sin slutföringstid genom att hitta den snabbaste möjliga rutten. När du äntligen slutar en nivå efter dussintals omstarter, kommer du att känna dig fullbordad, som att du precis har tagit på det omöjliga. Naturligtvis kommer du också att ha den irriterande känslan av "kanske jag kunde ha gjort det bättre," med en uppsättning topplistor online som jagar dig för att förbättra dina tider. Lägg till ytterligare svårighetsnivåer och kursmodifierare som kan begränsa boosting, ammo eller hälsa, och det finns massor av utmaningar här.

Cloudbuilt recension

Det är tragiskt att kontrollerna är oerhört besvärliga. Cloudbuilt styrs uteslutande med musen och tangentbordet, men rörelset ber om att mappas till en styrenhet – även om nivåerna var speciellt utformade för att snabba musens inriktning. Rörelsen känns lös och alltför många viktiga funktioner kartläggs till vänster på tangentbordet. Att behöva kontrollera rörelse, öka och hoppa med en hand kommer att leda till att hjärnan vänder backflips i huvudet när du försöker dra av dig mental kung fu för att sprint genom dessa helvetliga hinderbanor. Du kan ändra nycklarna efter din smak, men eftersom en hand alltid kommer att flyttas till att sikta och skjuta med musen, finns det inget bekvämt sätt att få dina handlingar att känna sig naturliga. Långsamare skyttar kan komma undan med att få dig att aktivera viktiga funktioner med ditt pinkiga finger, men saker faller isär när du försöker undvika lasersträngningar, gruvor och spikar medan du springer uppför en väggsida så snabbt som möjligt.

Cloudbuilt recension

Att tala om det, vägglöpning är också en enorm smärta, eftersom det är lika upresist som allmän rörelse – vilket leder till många omstarter på grund av felaktiga hopp och felaktiga vinklar. Om du inte kan bemästra väggen, kommer du att träffa en tegelvägg (ibland bokstavligen), eftersom kontrollerna konspirerar med de glesa kontrollpunkterna för att stoppa dina framsteg i dess spår. Om du håller dig med det kommer du så småningom att räkna ut nyanser och finishnivåer en gång trodde det var omöjligt – men kontrollerna känns aldrig som en naturlig förlängning av dina rörelser.

Cloudbuilt verkar ha allt: en fantastisk estetik med ett spännande premiss och en beroendeframkallande uppsättning av speedrun-tester som lägger till så många olika svårighetsgrader och replaybarhet som du vill. Men om du ska spela ett spel som fokuserar på att fullfölja svåra utmaningar så snabbt som möjligt, vill du veta att kontrollerna kan låta dig dra av dessa fantastiska feats på ett tillförlitligt sätt – och Cloudbuilt kontroller är bara inte.

Cloudbuilt recension