Crackdown 3-recension: “Bonkers kaotiska kul men också ett fall av bortkastad potential”

Crackdown 3 är bonkers kaotisk kul men också ett fall av bortkastad potential. Serien förtjänade en iterativ återupplivning men i stället har vi den beprövade Crackdown-ryggraden med remastered visuals och en touch mer kaos, tyvärr sprider vi löfte om dess få intressanta tillägg i processen

• Mindless fun på en förstörelsens lekplats
  • Det är det mest polerade, roliga Crackdown-spelet än
  • Terry Crews!

• Erbjuder inget nytt
  • Kampanjen är alldeles för kort
  • Massor av utslagen potential

Inte mycket har förändrats i Crackdown stad. Spelet släpper mig i skorna hos en agent som är full av potential som har i uppdrag att riva genom en företagskontrollerad stad för att återställa ordningen. De enda verb som jag kan interagera med världen är att skjuta raketskyttar i massor av namnlösa människor eller slappa luftrör från höga byggnader. Vänta lite … har vi inte sett det här förut?

Se vår videorecension nedan

Crackdown 3 ligger i New Providence, en stad som kontrolleras av Elizabeth Niemand, en svår vd som förslavar medborgare och utför globala terrorattacker. Du arbetar dig genom divisionerna i hennes företag för att skala TerraNova-tornet, mittpunkten på kartan som allt kretsar kring. Jag försökte skala det i början med en svag agent, med mellanliggande framgång, men låt oss bara säga att det inte är så fängslande en möjlighet som Ganon’s Castle i Zenda: Breath of The Wild.

Storlek spelar roll

Crackdown 3-recension: & quot; Bonkers kaotiska kul men också ett fall av bortkastad potential & quot;

Trots att New Providence är dubbelt så stor som Crackdowns Pacific City, känns det betydligt mindre. Miljön är trång men livlös, speciellt för ett actionspel 2019. Medan du i Crackdown hade du gängkontrollerade öar och platser med en tydlig känsla av karaktär, i Crackdown 3 finns det olika ikoner och goons spridda överallt och knappt något rum att andas, vilket fördubblar i kaoset i sina finaste ögonblick, men gör det så att jag inte kan krypa ner i blocket utan att min bil blåsas till smedereens.

Dina fiender, ledarna för de olika divisionerna i TerraNova är alla omedelbart intressanta, från robotkäken av Alois Quist till den dekorerade verkställaren Kuli Ngata. Dessa karaktärer och deras besvärliga ambitioner introduceras av en svit med underbara anime-stilklipp, men när det väl är över såg jag dem aldrig igen utanför enstaka ljudspråk och deras motsvarande bosslag. Oftare än inte verkar de klädda i en mech-kostym, arg på mitt stumma jag för att ha brutit upp festen. Jag fyller dem fulla av hål och det handlar om det. Karaktärsutveckling är obefintlig, trots det intressanta antagandet bakom var och en av dessa inspirerade skurkar, som känns som ett slöseri.

Upprepningen av att ta ner en ledare blir gammal snabbt, och detta spårar för de flesta uppdrag som leder fram till showdowns. De mest tröttsamma är de som är låsta till industridivisionen i TerraNova, som gör att du demonterar maskiner som ansvarar för att producera ett kemiskt vapen. När du har torkat bort de relaterade målen dräneras Chimera-gasen från huvudtornet, vilket ger dig en fullständig konsekvens av dina handlingar. Detta liknar Hardpoint-befrielsemissionerna, som, när de var avslutade, gav mig en civil milis för att hjälpa till att storma fiendens fort. Dessa uppdrag låter bra skriftligt, och de skulle vara roliga om de erbjöd en uppfattning om en utmaning, men de kämpar för att göra det. Crackdown 3: s uppdrag kokar ner till en serie lösningar: en knappsats som du håller LB för att hacka, en statisk svag punkt eller en nötkött fiende. Så länge du fokuserar på det och tål några kulor kan du komma över det på en minut eller två.

Behöver hjälp för att komma igång?

När det gäller sidinnehållet blev jag förvånad över att helt enkelt landa på en leveransplats låser upp det, oavsett hur många svåra fiender som finns. Jag skulle plocka upp en bil och lobba den från närmaste handtagare, nicka sin hemliga raket och glida bort till det här avståndet, grinande med glädje. Det är väldigt roligt att dra av, men totalt sett frågar Crackdown 3 inte mycket om spelaren, och kortens hus börjar falla om man retar gränserna lite.

De bästa uppdragen i spelet vågar erbjuda dig ytterligare ett svårighetslager, vilket innebär att plantera eller mata ut en generator för att låsa upp vägen till en hackbar knappsats. Även under de lite mer skriptade och bombastiska bosslagen, kastar spelet tillräckligt med kontrollpunkter och försörjningspoäng åt dig för att säkerställa att du aldrig träffar en tegelvägg. De obegränsade klonerna av agenterna i Crackdown innebär att det är ganska roligt att bli spanked av en raket i luften, så att bara enstaka ragdoll när jag gjorde ett dödligt misstag hindrade en del av den vanliga komedi.

Jax On, Jax Off

En uppfriskande serie uppdrag var Propaganda Towers – valfria tester som fick dig att sväva runt lasrar och växla plattformar för att nå toppen av ett fyr, som du förvandlar till en inspirerande radiostation som pumpar ut underbara Terry Crews-citat. Nämnde jag att du kan spela som Terry Crews? Detta är ett smart slag, men som skurkarna är Terry eller Commander Jaxon hårt underutnyttjad i huvudspelet utöver rent estetiskt värde.

Han tänker inte riktigt tillbaka mot skurkarna eller lämnar någon kommentar till kaoset. Han pumpar ut några fräcka Boomshakalakas då och då, men jag hade tur att höra honom över ljudet från det kaos jag skapade.

Tänk på Jaxon som en Terry Crews actionfigur med ett automatiskt dragband. Kanske var detta ett engagemang för de stämslösa huvudpersoner som har rubricerat tidigare Crackdown-spel, men i en värld av Arthur Morgans och Kassandras, kanske att ge spelarens karaktär en del personlighet skulle ha varit användbart för att visa att detta är ett nytt och förbättrat Crackdown-spel, och inte bara en uppvärmd reskin av vad som fungerade förra gången.

Det känns som Crackdown 2.5, och lyckligtvis för de av er som fortfarande är intresserade, det som fungerade då känns ännu bättre nu. Den underbart torra berättaren är tillbaka på formen, pumpar bitande linjer och obscen uppmuntran i mina öron när jag förvandlar en av Niemens hantmän till mulch.

Deja vu

Diamanten i grovheten av Crackdown har alltid varit dess moment-to-moment-spel, och i Crackdown 3 är den farligt beroendeframkallande. Lock-on-skjutningen är en markant förändring av takten från moderna skyttar, och strövande och drivande genom luften, varvande mitt momentum för att nå nya höjder, det har aldrig känt så bra att vara en agent i en sönderfallande dystopi.

Detta gör avslappnade utforskningshög med kul, och det är fortfarande lika tillfredsställande att följa brödsmulorna till mer smidighet. Den underbara pulserande ljudstick som du hör när du kommer nära en kommer att borras in i din hjärna och klämma på, påminner dig om gamla tider. Det är endorfinrushcentralen, och som någonsin styrde goons i glömskan fortfarande helt och hållet, deras olyckliga kroppar lämnar Crackdows kaviar: de välsmakande orbs som ger dig nötkött biceps och bättre sprängkraft.

Den här gången erbjuder varje nivå upp inte bara en statistisk uppgradering. Ibland är det en ny utrustning som en hopplampa, en singularitetsgranat eller en ny bilmodell. Detta tillför en liten mängd variation men det känns inte exakt revolutionerande inom det etablerade formatet. Jag hade låst upp 75% av vapnen i Crackdown 3 inom mina första timmars spel, och blev lite besviken över arsenal, även om några av de unika nya vapnen som Graviton Tether och den svarta hålskapande glömjan kompenserar för detta.

Besättar lösenaren

Fordon kontrollerar dåligt utanför byråns erbjudanden, och körning är fortfarande den glömda förmågan som jag var tvungen att komma ihåg i slutet av Crackdown 3. Det har inte gjorts några framsteg för att göra det mer lockande än i tidigare spel, vilket är olyckligt. Jag började så småningom undra varför jag störde med dessa dumma fyrhjuliga maskiner när jag kunde se Terry Crews glida graciöst genom himlen med lätthet.

Den mest olyckliga aspekten av Crackdown 3 är att när du har bäst löjtnanterna och stormat Niemens torn, finns det inget kvar att göra utöver att samla orbs och genomföra tävlingar. Jag stängde ut bara sju timmar, och det handlade om att slutföra kampanjen i en lugn takt under en helg, med alla försörjningspunkter och sidoinnehåll klar, min Terry Crews actionfigur ser hål ut som alltid.

Och tyvärr kommer den kompletteringstiden inte att förlängas mycket av spelets multiplayer – Wrecking Zone. Trots så mycket som händer är det kanske den tråkigaste flerspelarskytten jag någonsin har spelat. Liksom i kampanjen är inte siktning en sak – du håller helt enkelt ner målet och det låser dig fast vid den närmaste fienden. Håll ner eld och om de inte springer bakom en vägg kommer dina kulor inte att missa. Det finns ingen som helst kompetens eller strategi involverad.

Den nya tekniken Microsoft har implementerat – och kärnfokuset bakom Wrecking Zone – är fantastisk. Byggnader sönder i intensiv detalj, du kan explodera golv för att få fiender att falla igenom, du kommer verkligen in som en förlistande boll. Men det skulle vara så mycket bättre i ett spel som säga, Battlefield. Att använda denna teknik i en sådan vardaglig multiplayerupplevelse känns som ett absolut slöseri. Det känns som något som skulle ha imponerat i början av denna konsolgeneration, men misslyckas med att locka nu. Om du ska hämta Crackdown 3, slösa inte din tid med Wrecking Zone.

Visst, du kan samla in alla orb och max ut din agent, eller rampa upp svårigheten och köra spräckan igen i samarbete, men i slutet av dagen är det en fråga om värde, och om du kan mage den mängden av innehåll för hela biljetten.

Ändå, om du har Xbox Game Pass, är det lätt att rekommendera. Det är daft, polerat kul, även om det inte skjuter ut båten som den borde.

Testat på Xbox One.

Crackdown 3

Crackdown 3 är bonkers kaotisk kul men också ett fall av bortkastad potential. Serien förtjänade en iterativ återupplivning men istället har vi den beprövade Crackdown-ryggraden med remastered visuals och en touch mer kaos, tyvärr sprider vi löfte om dess få intressanta tillägg i processen