Crash Team Racing Nitro Fueled review: “Crash is back, baby”

Denna trogen rekreation av en gång kungen av kart racers innebär att Crash Team Racing har tagit tronen en gång till, med tillräckligt med innehåll och ett högt färdighetstak för att hålla spelare tillbaka i flera år.

• Allt ser underbart ut med en enorm detaljnivå
  • Körningen är skarp och lyhörd, med många underliggande mekanik
  • Utnyttjandet från originalet har alla rättats
  • Online är smidigt och fungerar felfritt från och med 1.02

• Inget Crash Nitro Kart äventyr

Crash Team Racing var alltid överlägset Mario Kart. Där får jag min heta tappning ur vägen trevligt och tidigt. Med det i åtanke innebar de många uppföljarna till Nintendos flaggskeppsförare att det har varit det mest populära valet i över ett decennium, för om vi är ärliga, är den ursprungliga CTR på PSOne inte riktigt längre. Mekaniskt är det fortfarande absolut ljud, men visuellt? Det är en röra – som kan förväntas av ett spel från 1998 – men det finns också buggar och exploater överallt.

Crash Team Racing Nitro Fueled review: & quot; Crash is back, baby & quot;

Beenox hade en enorm uppgift framför sig, för hur förvandlar du ett sådant älskat, nostalgiskt spel till något som passar moderna plattformar och publik utan att oundvikligen irriteranågon? Vicarious Visions lyckades med Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, trots att han var en nästan trogen rekreation med grafiska uppgraderingar, men de mindre förändringarna i Crashs hitbox innebar att han skulle glida från ytor som han annars skulle balansera på i originalet, och plötsligt N. Sane Trilogy var inte riktigt det spel folk ville ha.

Nitro Fueled är dock mer än bara en nyinspelning av det ursprungliga spelet, du får också tillgång till alla spåren i Crash Nitro Kart, även om frånvaron av Crash Nitro Kart-äventyret är något nedslående. Med bonusbanan Retro Stadium betyder det att det finns 34 spår tillgängliga vid lanseringen. Det är en rejäl mängd kurser att öva och göra perfekt, och med 26 karaktärsplanen, sju spellägen plus äventyret,ochonline-spel, Crash Team Racing Nitro Fueledavoids problemet med spelare att bli uttråkad genom att helt enkelt inkludera en mängd innehåll.

Förbli tro mot originalet

Alla de ökända utnyttjandena som att falla från banan för att svänga vid ett avsnitt längre längs eller hoppa genom terrängen för att helt hoppa över hela avsnitten är borta, som du kan förvänta dig. Bortsett från det är nästan varje spår en perfekt rekreation av originalen, med så mycket mer liv som sprutas in i bakgrunderna. Polar Pass har en isbjörn DJ med dansande pingviner, Papu’s Pyramid har en båt som försöker stiga upp ett vattenfall, och Mystery Caves har pterodactyler som flyter runt lavan. Saker som de flesta inte ens märker när de zoomar förbi har en enorm detaljnivå, något som helt enkelt inte var möjligt med originalet på grund av tekniska begränsningar.

Detta är ett fantastisk jobb av Beenox, för det känns verkligen som om jag spelar originalet igen. Körningen känns skarp och lyhörd, du måste fortfarande strömma genom varje hörn och behålla din hastighet genom raka striderna, och spelet är lika oförlåtande om du gör ett enda misstag på de hårdare svårigheterna. Varje aspekt av spelet är som du kommer ihåg det från originalen, inklusive cheferna.

Det är svårt att hitta en balans mellan att tillfredsställa de spelare som vill att spelet ska vara en liknande rekreation, och de som föredrar att några av de tuffare aspekterna ska tonas tillbaka något. Bossar som Pinstripe och Nitros Oxide och N. Tropys ökända tidstest är exempel på detta. Beenox har inte ändrat dessa alls, de är fortfarande oerhört svåra, men med tillräckligt med övning och ett strö av lycka kan de slås. Men jag hatar Pinstripe…de bomberna.

Så oförlåtande som det brukade vara

Med tanke på detta, trots att det är barnvänligt, är Crash Team Racing inte – och har aldrig varit – ett spel för barn. Det är som Mario Kart’s storebror, som är orättvist hård och ber honom att bemanna om han klagar. Det är mycket lättare att komma tillbaka till ett Mario Kart-lopp om du faller bakom packen, men i bandicootens värld är återhämtningen tuffare eftersom spåren är svårare, ett enda misstag kan sätta dig tillbaka, och den övergripande utmaningen är långt svårare.

Jag nämnde det ovan, men kanskeendastnackdel med Crash Team Racing Nitro Fueled är inkluderingen av Nitro Kart-spåren, men bristen på äventyrsläge från samma spel. Crash Team Racing-äventyret är helt fantastiskt, alla nya skärscener i den grafiskt förbättrade världen med uppdaterade karaktärsmodeller är underbart, medan navön som ansluter till alla olika regioner är som att återvända till en gammal semesterplats.

Jag kan bara granska vad jag kan spela, men jag skulle vara dumt att inte nämna det lovande färdplanen efter lansering Beenox har meddelat med sin Grand Prix-serie. Om du på något sätt lyckas bli uttråkad av mängden innehåll som spelet har på under två veckor, startar Nitro Tour Grand Prix den 3 juli, vilket kommer att introducera ett nytt spår, mer kosmetika och karaktärer och utmaningar för spelare att ta itu med. Nitro Fueled är ett komplett paket från början, men Beenox har beskrivit sina planer för ännu mer innehåll om det fortfarande inte är tillräckligt.

Spelare kan kasta sig tillbaka i skräck på Pit Stop, en butik i Fortnite-stil i spelet som innehåller nya karaktärer, skinn, kartor och mer som kan säljas via Wumpa Coins. Alla dessa Wumpa-mynt är dock strikt intjänade i spelet. Det finns inget alternativ att spendera riktiga pengar på dessa alls, och du tjänar mer för att vinna lopp, med flera multiplayer-lopp online som belönar avsevärt mer än enspelarkomponenten. Några av skinnen ärsöt också, som Polars helt bedårande fiskardräkt.

Beenox har lyckats ta det ursprungliga Crash Team Racing och på något sätt gjort det bättre. För 20 år sedan var det sådekart racer att spela, men Mario Kart övergick gradvis det och sedan början av 2000-talet har Crash lagt sig vilande, och väntar på att det är dags att gripa tronen och bli kungen för kart racers en gång till. Den tiden är nu, för Crash är tillbaka, baby.

UPPDATERING: När den senaste korrigeringen Beenox har släppt för version 1.02 är jag mycket glad att rapportera att multiplayer online verkar fungera nästan felfri. Alla tidigare buggar är borta, vilket innebär att nätet känns otroligt smidigt med lite eller inga problem. Om detta ändras igen ska jag uppdatera detta men jag tror Beenox har fixat problemen, åtminstone för närvarande.

Du kan också se vår recension i videoform nedan:

Crash Team Racing Nitro-Fueled