Creative SXFI Air headsetgranskning: “Kan hantera allt du kastar på det”

Ett grundligt mångsidigt headset som anpassar sig väl efter moderna spelares behov. Även om det inte är perfekt, kommer du att kämpa för att hitta ljud och har det här bra i andra burkar med liknande priser.

• Briljant, mångsidigt ljud
  • Bra uteslutning av buller
  • Gott om funktioner

• Ingen spelmikrofon
  • Några trådlösa droppar

Creative har en rik historia inom ljud, som går tillbaka långt in i &lsquo, 80-tal när de levererade ljudkort för monolitiska, beige PC-torn. Spola framåt till 2019, och Super SXFI Air representerar företagets senaste inträde i ljudarenan – ett headset som har 7,1 ljud, holografi för hörlurar, trådlös funktionalitet och en massa andra snygga funktioner. Det är definitivt ett par burkar fyllda till randen med teknik, men lyckas det förena allt i ett stort värde headset för spel? I huvudsak, ja. Och även om det inte är perfekt, finns det mycket mer att älska här än bara de funktioner som anges i rutan. Det är värt att notera att detta headset är kompatibelt med PS4, PC, Switch och mobila enheter, men inte Xbox One.

Bästa PS4-headset | Bästa Xbox One-headset | Bästa PC-headset
Bästa Nintendo Switch-headset | Bästa Apex Legends-headset

Creative SXFI Air – Design

Det första du märker är att Super SXFI Air är ett snyggt designat headset med ett klassiskt utseende. Även om det mestadels är nyanser av svart (eller vitt – vi testade det svarta), finns det lite subtil belysning runt öronskyddarna som lyser när enheten slås på. Du kan till och med ändra färger om du vill, även om du inte ser resultatet själv om du inte poserar för en hörlursselfie. Om riktiga människor faktiskt gör den typen. Det finns kontrollknappar längs sidan av öronhopparna (som är lite för enkla att träffa av misstag) och en pekskärm för att hoppa över spår när du är ansluten till mobila enheter via Bluetooth. Mindre praktiskt för spel, men coola, och de fungerar faktiskt för det mesta också.

Creative SXFI Air headsetgranskning: & quot; Kan hantera allt du kastar på det & quot;

Nackdelen är att dessa hörlurar är skrymmande. Måla dem grönt och ha på sig en rökjacka, så kan du få ett övertygande intryck av prinsen från Katamari-spelen. Medan stil spelar mindre roll, särskilt med tanke på hur lätta de är (11,9 oz / 338 g), är det något att tänka på om du tar ut headsetet. Vad du absolut bör göra, eftersom det här är ett headset som bekvämt hanterar spel, filmer, TV, musik, telefonsamtal och allt annat du kastar på det. Det är en av de mest mångsidiga tekniska bitarna som vi någonsin testat. Det andra negativa i designen är pannbandet, som är snålt med stoppningen, så att det märkbart trycker ner på toppen av huvudet efter cirka 30 minuters användning. Örkopparna känner sig underbart mjuk i timmar.

Creative SXFI Air – funktioner

Låt oss börja med holografin för hörlurar. Super SFXI Air påstår att skräddarsy ljud som är specifikt för ditt huvud och öronform, och du kan skapa en profil via en telefon eller PC / laptop genom att ta bilder av ditt eget huvud. Bättre att låta en vän göra det, faktiskt. Jag testade detta genom att skapa min egen profil och sedan skapa en för ett par vänner för att se hur ljudet förändrades. Det fanns några subtila skillnader, men det var verkligen inte så märkbart, så jag skulle definitivt inte rekommendera att du köper SFXI Air baserat på detta ensam. Uppsättningen var inte för lätt heller, och krävde lite jonglering mellan telefon och headset för att allt skulle fungera. Ljudet som det producerade med SXFI aktiverat är emellertid underbart rikt, särskilt för musik, eftersom det gör ett bra jobb med att återskapa riktigt 7.1-ljud i en headsetmiljö. Mer om det senare.

På andra håll är den trådlösa tekniken solid om den är spektakulär. Jag hade fortfarande artefakter och trådlös signalförlust på upptagen platser när de var i par med flera enheter (Samsung Galaxy S9 och iPad 2018), men det håller väl upp generellt och ansluter snabbt. Batteriets livslängd är cirka 8 timmar, något mindre om du använder funktioner som beröringskontrollerna ofta. Att koppla in via 3,5 mm-uttaget skapar solid ljud, även om du då har tappat förmågan att använda alla headsetens fancy kontrollfunktioner.

Slutligen är Bluetooth-mikrofonen som medföljer headsetet inte spelkompatibel, så du måste köpa en separat mikrofon (som Creative säljer online). Vi testade med spelmikrofonen, som bokstavligen bara ansluter till, och den fungerar riktigt bra. En enkel lösning, även om tillägget av kostnader är irriterande om du redan har hoppat på ett headset.

Creative SXFI Air – Performance

Det är här SXFI Air verkligen utmärker sig. Alla påståenden om head-mapping åt sidan, hur headsetet återskapar en multi-högtalaruppsättning med holografi är verkligen imponerande – du märker en stor skillnad. Under spel av Assassin’s Creed Odysseythe SXFI Air fångade inte bara de oavsiktliga detaljerna i världen och de blomstrande actionljuden, utan den kunde också exakt förmedla nyanserna i dialogen utan att jag skulle behöva finjustera en enda förinställning. Spelets soundtrack kommer också bra igenom, ingen överraskning när SFXI Air hanterar annan musik så kompetent.

På toBattlefield 5, och återigen, gör 50mm-drivrutinerna ett bra jobb med att presentera de basiska krigsbommarna. Headsetets virtuella 7.1-surround innebär att du vet var kulorna susar ifrån, och SXFI lyckas till och med dra ut subtila ljudköer som fotsteg och ropade kommandon från de mest trafikerade konflikterna. Det är vad du kan förvänta dig av ett headset med det här priset, men tröstande att veta att det kan hantera högre, mer brute-force ljud. Slagfältet ger en möjlighet att prova den perifera mikrofonen, som håller sig bra om den är spektakulär. Jag fick chansen att testa den medföljande Bluetooth-mikrofonen med telefonsamtal och videosamtal, och det fungerar bra.

Under testningen försökte jag också SXFI withLife är Strange 2, Gnog och Shadow of the Tomb Raider- och den anpassade perfekt oavsett vad som kastades på den. Detta är ett allvarligt mångsidigt burkpar, perfekt för spel, särskilt om du håller dig borta från titlar som kräver kommunikation. Det som är särskilt bra är brusuteslutningen. Det finns ingen speciell brusreducerande funktion, men detta headset blockerar lika mycket omgivningsbuller som mina Sennheiser Momentum 2.0, som är dyrare, specialiserade ljudhörlurar. Det är ganska en prestation.

Slutligen försökte jag det med en handfull filmer och TV-program. Till skillnad från många andra headset lyckas SXFI hantera tystare dialogscener utan att låta smal som om du tittar inifrån en stålbox, och det ramper upp bra för explosioner och kaos. Punisheron Netflix är ett perfekt test för detta, som är Star Trek Discovery. Det hanterade också flera Marvel-filmer bra.

Musikmässigt är SXFI en lysande artist. Testad med metall, hiphop, pop, klassik och podcast, gjorde det ett fantastiskt jobb med att återskapa en ordentlig ljuduppsättning, snarare än en basisk simulering av ljud (som de flesta andra headset tillhandahåller spel). Det fungerade faktiskt bäst med sångersångförfattarmusik, så Ed Sheeran fans kommer att bli glada. Jag är inte en av dessa.

Till $ 180 /? 150 är SXFI Air inte billig. Det är dock ett fantastiskt trådlöst headset och ett som du enkelt kan använda för alla aspekter av ditt digitala liv. I själva verket är det ett lite bättre ljud- och filmheadset än ett spel. Om du letar efter ett rent gaming-headset ger detta bra ljud till det pris du betalar – inte helt det absolut bästa, men mycket vad du förväntar dig för pengarna. Men eftersom den är så mångsidig blir SXFI Air en riktig rekommendation – den kan hantera allt du kastar på det. Till och med Ed Sheeran.

Creative SXFI Air headsetgranskning: "Klarar allt du kastar på det"