Creed 2 recension: “Går tå till tå med det bästa som Rocky-serien har att erbjuda”

Blow for blow Creed 2 är en närmare match för sina tungviktiga föregångare än någon vågade hoppas. Transparent formellt ibland – men pojke kommer att få blodet att pumpa.

Ryan Cooglers inspirerade Rocky-omstart / uppföljareCreed var en första runda knockout 2015, vilket bekräftar författaren / regissören och hans stjärna Michael B. Jordan som två av filmens mest spännande nya röster. Det gav också Sylvester Stallone en plattform för hans mest påverkande tur ännu som åldrande före detta tungviktmästaren Rocky Balboa. Men med Coogler upptagen i Wakanda, kan den snabbt förväntade returruta gå avstånd? Tja, äter en italiensk hingst blixt och skit åska?

Masterstaken för länge som tjänar fans av Rocky-serien är att detta inte bara är en Creed-uppföljare, det är också en fortsättning på det älskade kapitel Rocky 4 (1985). Den filmen serverade en full ostfat när Rocky kämpade den ryska granitstatyn Ivan Drago (Dolph Lundgren), efter Apollo Creed död vid Dragos händer. Genom att utplåna den daterade jingoism, gruvar Creed 2 smart ut seriens historia för en köttig dramatisk potential, och ställer upp bitarna för en synd-av-fädernas vinkmatch mellan Creed och Drago’s hårt slåss söner..

I detta avseende förbättras Creed 2 faktiskt i sin stellar föregångare. I stället för en personlighetsfri platta av Scouse-musklerna har Ivan och Viktor (Florian Munteanu) en psykologisk grund, båda som bär ärren från Ivan’s nederlag till Rocky. Viktor – ett barn "uppvuxen i hat" med ingenting att förlora – är ett odjur i ringen, men Munteanu gör ett respektabelt jobb också utanför den kvadrerade cirkeln, medan Lundgrens återförening med Stallone är elektrisk. Om något, kastar manuset för mycket syndparti för de oskiljaktiga sovjeterna, vilket intensifierar sympati när du ska booing.

Creed 2-recension: & quot; Går tå till tå med det bästa som Rocky-serien har att erbjuda & quot;

Kommer ut ur hörnet svängande, detta är bara den luftstansande publiken behagare du vill att en Creed uppföljare ska vara. Det finns mer rörliga motiverande tal från &lsquo, Rock ‘(förbered dig på att blubba tidiga dörrar när Rocky påminner om sitt förslag till Adrian), de känslomässiga insatserna ökas i Donnie och Biancas förhållande, och det finns en väldig träningsmontage som får dig att skugga boxning i din biosäte.

Men medan Creed 2 ger dig allt du vill, ger det dig också allt du förväntar dig, och håller dig så nära sport-filmmallen att det är möjligt att kartlägga alla 12 omgångar från öppningsklockan. Några kvarvarande (fält) jabs skulle inte ha gått fel. Tessa Thompsons Bianca blir lite sidled, liksom det sociala problem som Coogler förde till serien. Och som med Creed kommer emotionell körsträcka att variera beroende på din investering i oktalogin.

När det gäller rubrikerna, medan det inte finns någonting här att konkurrera med den andfåddande frimodigheten i Creeds skrot för enstaka tag, för en andra gången har regissören Steven Caple Jr samlat en knepig uppföljare med förtroendet för en veteran. Det är en film som går tå till tå med det bästa som Rocky-serien har att erbjuda och som kommer ut med huvudet högt.

Ta reda på vad som annars träffar biografer med våra mest efterlängtade kommande filmer , plus de filmer som vi tror redan är bästa filmer 2018 .

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 30 november 2018 (UK)
  • Certifikat:PG-13 (US) / 12A (UK)