Criminal Netflix-serieöversikt: “Bland de mest andningsfulla TV-apparater du ser hela året, men inte utan dess fel”

Criminal är en exceptionell, elektrisk öppningsepisod, som hålls tillbaka från storhet genom sitt knirktiga manus och halvbakade sekundära karaktärer. Resten av serien kanske inte når baren som David Tennant och företaget har.

"Det är allt såförutsägbar," börjar detektiv Tony Myerscough och erbjuder både en kommentar till den anklagade berättelsen och kanske tar en bild på de mer öppna och stängda brottsdramorna som fyller luftvågorna. Kriminell är dock allt annat än förutsägbar.

Den nya Netflix-showens ambition kommer över i sin unika premiss: en antologiserie med 12 fall, delade över fyra block, där Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Spanien får tre avsnitt vardera. Endast de olika detektiverna och officerarna överför varje lands respektive avsnitt, där personen som anklagas för ett brott (eller inte, i förekommande fall) ändrar varje avsnitt. Det som gör att Criminal verkligen sticker ut är emellertid inte de påstådda mördarna och tjuvarna som läggs fram, utan det faktum att kameran aldrig strider utanför polisstationen själv. Som sådan gör Criminals öppningsavsnitt i Storbritannien en tapper och helt övertygande 45 minuters TV som tyvärr ibland är skyldig att vara lite för smart för sitt eget bästa.

Storbritanniens premiär, "Edgar", ger den perfekta utgångspunkten tack vare sin stjärnstyrka och brist på språkbarriär. David Tennant spelar titelpersonen, en läkare (inte den tidsresande) som förmodligen har våldtat och mördat sin styvdotter. Med bara två timmar tills Edgar kan släppas (en berättande enhet som också speglar den verkliga brittiska lagen), startar den tickande klockan, spänningen spärras upp, och du är direkt på väg.

Criminal Netflix-serieöversikt: & quot; Bland de mest andningsfulla TV-apparater du ser hela året, men inte utan dess fel & quot;

Fans av Hennes berättelse eller Line of Duty säsongsslutande stötfångareförhörsscenar kommer att känna sig hemma här. Varje ansikts tic, skarpt intag av andetag och brist på ögonkontakt granskas obevekligt av den klaustrofoba karaktären av Criminal. Det finns inga flashbacks, och det finns inte ett snak i frågeformuläret. Riktningen är också utmärkt. Ljus känns lite för ljus och kameran avviker sällan från Edgar. Det vill ha i hans sinne lika mycket som vi gör. Det kanske inte är smakligt för vissa, särskilt de som letar efter en snabb hastighet, men Criminal är så vårtor-och-allt som det kommer, ända ner till de små idiosynkrasierna i Tennants enastående prestanda.

Vid ett ögonblick tittar han bort lite för snabbt när han visas en bild av sin styvdotter – är det skuld eller härdad sorg? – och därifrån bubblar den behållna raseri av Edgar bort och avslöjar sig. Snarare än att göra en flurry av &lsquo, Inga kommentarer ‘, mannen måste konfrontera sanningen om vad som har hänt med hans styvdotter. Det är alla fängslande som det låter som de många lagren av Edgar skalas bort. Varje lands serie lovar också att återspegla styrkans egna tekniker. Här, Storbritannien kontingent stöta, retas och till och med ljuga för att försöka tvinga Edgar hand. Det är obekvämt att se, men skapar en spännande duell som får dig att gissa om resultatet fram till de sista minuterna.

Kriminell är alltså bland de mest andfådda TV-program du kommer att titta på hela året, men inte utan dess fel.

Den oändligt knivhurtiga dialogen från detektiverna, de överordnade officerarna och så småningom Edgar, blir alltmer i strid med den minimalistiska, realistiska strukturen i Criminal. Allt är liteförsnygga, med comebacks som blir vanliga och den metodiska, utdragna naturen hos frågorna så småningom försvinner när verbal jousting har företräde. Det är i det ögonblicket du kommer ihåg, ja, du tittar på en TV-program, om än en mycket bra med fullbordad skådespel, men en TV-program ändå.

Försöken att utplåna den stödjande rollen av poliser är också extremt duva-hål. Att veta att vi bara i bästa fall kommer att se dessa sidkaraktärer i ytterligare två avsnitt innebär att varje sekund som tillbringas för att lära sig om sina hemliv och personliga relationer slutar känna bortkastad och mer som bakgrundsbrus.

Detektiv Myerscoughs obesvarade kärlek till sin överordnade kan till exempel få honom att känna sig lite mer mänsklig, det är bara svårt att hitta tid att bry sig när ditt sinne (och hjärta) tappar från all action i förhörsrummet. Det återstår också att se om framtida fall är lika övertygande som öppningssalven. För en show som kommer att leva och dö av varje fall och hur otroligt frustrerande det är att så småningom komma till sanningen, kan en serie av clunkers stoppa showen död i dess spår.

Men när Criminal kommer igång vill du inte att det ska sluta. Visst känns det som ett enakterspel med alla samma begränsningar, och beslutet att inte göra serien seriell innebär att, när den stora avslöjan har avslöjats, du inte kommer att rusa att titta på den igen när som helst snart. Ändå uppnår det något sällsynt: det kännsny.

Kriminell är inte för alla. Det kommer inte att vädja till dem som vill knäcka ett ärende med flera misstänkta och en dricksfull polis som inte spelar enligt reglerna. Det är inte för dem som vill bli förälskade i masterminds och hoppas att allt hamnar i en storslagen konspiration, med en klipphanger som är klar att vänta på. Brottslighet är för det mesta en häpnadsväckande visning av återhållsamhet, som visar vad som händer när till synes vanliga människor går igenom en av de värsta dagarna i sina liv – och det är ett värdigt tillägg till brottskanonen.

Criminal Netflix-serieöversikt: "Bland de mest andfria TV-apparaterna som du ser hela året, men inte utan dess fel"