Darksiders 3 recension: “Att slå serien från Zelda-klon till Dark Souls copycat har lönat sig”

Darksiders 3 känns som att komma hem för fans, och strid är en sprängning – men det kan vara svårt att uppskatta det goda när man hanterar en tvättlista med tekniska snubblar.

• Darksiders-stilen är i full kraft
  • Striden är smidig och tillfredsställande

• Framerat stammar och doppar ofta
  • Oskarpa strukturer och ofta pop-in
  • Pussel kan lita på frustration mer än intuition

Det är Armageddon. Världens undergång. Himmelens och helvetets krafter strider mot en bränd jord. Du måste korsa detta sprängda landskap som en av de fyra ryttarna av apokalypsen för att besegra mäktiga fiender och avslöja en olycklig konspiration. Det är en inställning som är lika fantastisk under 2018 som den var 2010 då det första Darksiders-spelet red på scenen, även om många av detaljerna har ändrats för den tredje posten i denna post-apokalyptiska franchise.

I Darksiders 3 spelar du som Fury, en av universums ryttare. Jag säger "detta universum" eftersom de ursprungliga ryttarna i biblisk mytologi ofta benämns krig, död, pest och hungersnöd, medan Darksiders har krig, död, raseri och strid – och där biblisk allegori i stor utsträckning gör att vi reflekterar över våra liv i högtidlig kontemplation, Darksiders finns för att vara helt rad.

Jag önskar bara att Darksiders 3 hade fått mig att känna mig så cool hela tiden istället för att stoppa för att få mig att vänta på ett rum att ladda.

Inte precis nästa gen-grafik

Din uppgift i Darksiders 3, som en viskande trollkarl, är att jaga och döda de fysiska manifestationerna av de sju dödliga synderna: avund, vrede, ägg, sloth, lust, gluttony och stolthet. Och under de första timmarna av spelet är det verkligen så enkelt: Fury ifrågasätter inte eller överväger konsekvenserna av hennes uppdrag, studsar från synd till synd när hon brutalt mördar allt på sin väg. Likaså åtnjöt jag bara rusan från början – det har gått sex år sedanDarksiders 2, och det är en glädje att besöka denna unika miljö. Men långsamt, säkert, börjar sprickor dyka upp.

Ibland är dessa sprickor ganska bokstavliga, eftersom Darksiders 3 kämpar för att dra sin visuella vikt. Karaktärmodeller kan känna sig suddiga och plana, även jämfört med deras tidigare iterationer. Jämför Vulgrim eller Ulthane som de visas i Darksiders: Warmastered Edition eller Darksiders 2: Deathinitive Edition och du kommer att märka några detaljer (som Vulgrims rynkor och skaliga hud, eller Ulthanes ögon och tatueringar) ser bara sämre ut i Darksiders 3. Men det här är bara toppen av isberget när det gäller Darksiders 3: s grafiska problem.

Darksiders 3 recension: & quot; Att vända serien från Zelda-klon till Dark Souls copycat har lönat sig & quot;

I de värsta områdena kan Darksiders 3: s ramfrekvens ta en näsduk. Och även i de bästa områdena är bildfrekvensen instabil, ofta med små juttare. Ofta när jag snurrade min kamera runt ett hörn, fick jag blixtar av vit i kanten av skärmen, eftersom delar av nivån laddas i. Pop-in i textur kan vara ofta och märkbar, beroende på området. På samma sätt lider vissa områden av ett konstant behov av att ladda, vilket får dig att frysa på plats när du väntar på att spelet ska komma ihåg. Ett rum som var tänkt att vara höljda i mörker var starkt upplyst när man stod vid ingången. Så ja. Det finns mer än några tekniska problem.

Det finns också ibland några verkligt irriterande utmaningar. Flera pussel testar din förmåga att göra det från punkt A till punkt B inom en tidsbegränsning, men dessa fönster är oerhört stränga, och det finns ofta något extra mål som du behöver göra (slå en brytare, kasta en boomerang, skjuta ett block osv.) och så blir pusslet ett frustrerande jobb när du brottas med godtyckliga begränsningar. Du ser vad du behöver göra, du vet vad du behöver göra, nu om bara spelet skulle låta dig göra det.

Inte alla pussel eller till och med majoriteten är så här, men istället för att titta tillbaka och tänka, "Man jag var så smart när jag tänkte på det," Jag tycker att jag grimras som jag tror, "Jag är så glad att det ligger bakom mig och jag behöver aldrig ta itu med det igen". Det är ingen bra känsla.

Strid: den räddande nåd

Om det ska hittas en silverfodring, är det Gunfire Games val att fokusera på strid och en labyrintisk världskarta för det här inlägget – att göra serien från Zelda-klon till Dark Souls copycat under processen – har lönat sig. Furys piska slår i demoner, änglar, odöda, massiva insekter och andra djur med en kraftfull spricka, och de olika andra vapnen som hon får tillgång till när berättelsen fortskrider är lika tillfredsställande att använda.

Fury har alltid tillgång till sin signaturpisk, men det finns också en kraftfull hammare, dolkar av låga, en lans av blixtar och ett svärd som är genomsyrat av kraften från frost – bäst av allt, du kan fritt växla mellan någon av dem direkt, med ingen kostnad eller straff. Jag var upphetsad över att testa dessa mystiska beväpningar när jag förvärvade dem och lekte med var och en för att ta reda på dess rytm och kapacitet.

I stället för att lita på antingen sinneslösa knappmaskning eller kombinationsmemorering handlar Darksiders 3-kamp allt om timing. Pausa en sekund mellan gungorna av Fury piska och istället för ett svep gör hon en lungattack. Håll ned attackknappen så kommer Fury att skapa en dödlig virvel runt sig själv. Och mest tillfredsställande av allt, attackera direkt efter en dodge och hon kommer att utföra ett speciellt drag som hanterar höga skador och skryter med visuell stil.

Jag upptäckte alltid nya ondska att använda dessa leksaker på, och denna ständiga introduktion av nya fiender tvingade mig att anta nya strategier precis som jag kände att jag behärskade allt en uppsättning fiender måste kasta på mig. Även de mest grundläggande skelettkrigarna kan vara dödliga när de underskattas, så fokus och noggrann timing är av största vikt. Och verkligen är det kul! Visst, jag dog mycket och ja, fiender placeras på ett sådant sätt att de straffar slarv, men det är spännande att känna sig utmanad på ett sådant sätt, att alltid hållas på tårna.

Darksiders 3 lyckas också när det gäller presentation. Detta känns som spel fansen har väntat på – om inte i struktur och substans, åtminstone i berättelse och stil. Furys uppdrag att eliminera Seven Deadly Sins ger spelet goda möjligheter för de typer av överdrivna, serietidningar inspirerade mönster som serien är älskad för, och konspirationen som avslöjades i de första Darksiders retas att vara mycket större än någon tidigare hade trott.

Och trots att "världens ände" kan framkalla bilder av förfall och förstörelse, Darksiders 3: s miljöer är mättade och stämningsfulla. Till exempel tror jag inte att jag någonsin har gjort detåtnjötett undervattensavsnitt så mycket som jag gör i det här spelet, mest för att jag bara får titta på alla vackra färger.

För alla Darksiders 3: s andra fel kunde man inte anklaga Gunfire Games för att inte respektera eller plåga originalskaparen Joe Mads vision. Detta är en Armageddon som oser av cool.

Vem är Darksiders 3 för?

Darksiders-serien har alltid funnits bekvämt som en mellersta hyllaprodukt, driven mer av kreativ vision än den polska och dyra marknadsföringskampanjen för AAA-titlar. Darksiders 3 ändrar inte det alls. Det är bara inte så välgjord som konkurrensen.

Jag tittar på den inramade stammaren när jag försöker slåss mot en chef med ett otroligt svårt att undvika en hit-attack och tänka, "Det här spelet är skitsnack." Men sedan slog jag chefen, och jag ser Fury utplåna en legion av odöda änglar med ett spjut gjord av blixtar och tänka, "Helvete, det här är fantastiskt!" Jag förlåter spelets glitches och brister eftersom jag älskar känslan av denna värld, jag tycker om att se historien utvecklas och Fury’s attacker får mig att känna sig kraftfull … men är Darksiders 3 faktiskt förtjänar att förlåta? Kan något vara coolt nog att subpar-prestanda, som jämförelse, slutar vara ett problem?

Om du svarade ja, är Darksiders 3 för dig. Om inte, ja, det är inte som det är världens slut.

Recenserad på PS4 Pro.

Darksiders 3