David Copperfields personliga historia: “En Dickens anpassning som lyckas känna sig fräsch” – TIFF 2019

En flottbenad och boisterously rolig Dickens-anpassning som andas nytt liv i en väl sliten historia. En vinnande Dev Patel leder en mycket rolig roll.

David Copperfields personliga historia har haft premiär vid Toronto International Film Festival. Här är Total Films recension…

Den skotska satiristen Armando Iannucci – mest känd för polit-TV-program The Thick Of It and Veep, och den fantastiska historiska komedi 2017 The Stalin Death – kanske inte verkar vara den mest uppenbara kandidaten för att regissera en Charles Dickens anpassning, men David Copperfields personliga historia motbeviser noggrant denna uppfattning.

Iannucci böjer inte materialet så att det passar hans stil – det finns ingen flyg-på-väggen skakig kam eller extravagant svär här – utan får fram Dickens inneboende humor i en anpassning som lyckas känna sig fräsch utan att främja purister. Det är en imponerande prestation, särskilt när de allestädes närvarande och generellt tristiga Dickens-adapterna på den lilla skärmen ofta känns som läxor..

Det finns en smart flip av perspektiv, som kommer inifrån och ut. Filmen är inramad av den vuxna Copperfield (Dev Patel), som berättar sin livshistoria till en teaterpublik, sprinkler på ett extra lager av metraintrig – hur långt redigerar du historien om ditt liv i ditt eget huvud? Det får just denna historia att känna sig extremt … väl, personlig. Det finns några smarta blomster när Copperfield undersöker sitt eget liv som åskådare, från hans födelse, till sin picaresque barndom och tonår, när han böljs längs topparna och troughs i de sociala lagen, aldrig helt säker på var han passar in.

Patel gör en tilltalande ledning, kopplar valpsharm med knappt dold osäkerhet, och det finns ett samtal av brittisk talang i den stödjande line-up, vilket gör det bästa av Dickens skicklighet för större än livsstödjande karaktärer, vars lika vridna och unika som deras namn. Särskilt förtjusande är Tilda Swinton, som den excentriska (vad annat) moster, Betsey Trotwood, som tar David in för en trollformulär, och Hugh Laurie, som den trevligt fria kusinen till sagda moster. Ben Whishaw som spelar ett skrämmande skålskär är enormt roligt som den sammankopplande Uriah Heep, och The Thick Of It-stjärnan Peter Capaldi är Mr Micawber, en av Davids många ersättningsföräldrar. (I en annan subtil metatouch som till och med går obemärkt, spelar Morfydd Clark både Davids mamma och senare hans dotty paramour, Dora. Oavsett om denna oedipala projektion kommer från Iannucci eller David är kul att fundera över.)

Det finns en nedtonad Wes Anderson-esque nyckfull här, både i outre-stödjande teaterställningar och kompositioner och stilistiska tics. Cinematograf Zac Nicholson ger en livfullhet till ramen, både när det gäller de ofta breda och soliga inställningarna, och den klyftiga kameran rör sig som stärker förfaranden utan att overdosera på gimmicks. Betyget, även av Christopher Willis, klävs nära den klassiska stilen som du kan förvänta dig av en viktoriansk era berättelse, men det ger ett livligt uppsving av optimism.

Även om resan är en bekant, filmen &lsquo, färgblind gjutning – som sträcker sig från titelkaraktären och därefter – hjälper också när det gäller att uppdatera källmaterialet. Det gör det mer relevant för samtida publik, som också hittar mycket att relatera till i filmen, även om moderna paralleller inte lyfts fram med en tung hand.

Som en film om att tolka din egen livshistoria och fokusera på de mest intressanta detaljerna, vet The Personal History Of David Copperfield också hur man fyller Dickens dörrstopp till en hanterbar två timmar. Det känns som en film som inte kan sitta stilla, och även om det finns tillfälliga avsnitt du önskar skulle hålla kvar på lite längre, och tidens gång – och huvudpersons relativa ålder – är inte alltid tydligt, klippet det rör sig på , och frekvensen för de skrattande högt stunderna gör för en sällsynt periodbit som skulle visa sig vara en fyrakvandrande crowdpleaser.

Den personliga historien om David Copperfield recension: "En Dickens-anpassning som lyckas känna sig fräsch" – TIFF 2019