Dawn Of The Planet of the Apes recension

Vilken skillnad ett decennium gör. År 2001 repade Fox-förarna fortfarande på huvudet för att ta sin 35-åriga sjukdomPlanet of the Apesfranchise efter den kritiska drubbningen gick ut till Tim Burtons stora budget B-film omstart. Det tog dem ett tag – faktiskt tio år – för att nå en lösning: Rupert Wyatts förändrade spelkvalitet,Rise Of The Apes Planet.

Genom att undanröja den traditionella aktören-i-kostym-metoden, anställde Wyatt Oscar-vinnande Kiwi-genier WETA Digital för att skapa fotorealistiska, prestationsfångade simianer och gav oss en film som smälter banbrytande FX-skådespel med en överraskande påverkande berättelse om företags girighet , djurens grymhet och vetenskap som kommit framför sig själv … Kritiker och publik var överens: franchisen hade sin framkant.

Japp, mycket kan förändras på tio år. Det är ett koncept somCloverfieldregissör Matt Reeves gruvor för hansStigauppföljning,Apornas planet: Uppgörelsen. En kylig men ändå vackert gjord 3D-reduktion av den tidigare filmens slutkreditsekvens sätter scenen, med nyhetsavsnitt som avslöjar att världens befolkning har blivit decimerad av &lsquo, simian influensavirus – en potent biprodukt från den första filmens laboratorietestning.

Ett decennium senare har schimpansen Caesar (Andy Serkis) och hans band av intelligenta apor grundat en ny civilisation i skogen i San Francisco och förutsätter att alla människor är döda. Hans fredliga existens hotas dock av intrång från Malcolm (Jason Clarke), en man som letar efter energiförsörjning för att driva en bosättning av genetiskt immunöverlevande i stadsruinerna. De två bildar en skräck, grym våldsamhet, även om växande misstro och militanta fraktioner på båda sidor snart hotar all-out krig.

Inte riktigt den intima liknelsen om den första filmen och inte heller en boll-till-väggen slagfält extravaganza,Gryningläggs någonstans i mitten, med mycket av sin två timmars plus driftstid drivs av den sjunkande, sakkunnigt varaktiga spänningen både mellan och inom de två arterna. Nyckeln till att sälja denna knivkantfriktion är naturligtvis förmågan att köpa in apen som fullständigt utflodade karaktärer.

Och medan WETAs exemplariska effekter (mycket förbättrade även under de tre åren sedanStiga), den fantastiska produktionsdesignen för apstaden och till och med komplikationerna i deras utvecklingsspråk (delikat övergången från undertextsignering till förtjusande tal genom hela) hjälper till att upprätthålla illusionen, filmens framgång garanteras i slutändan av skådespelarna i de hudtäta grå kostymerna…

Med utgångspunkt i sina redan imponerande referenser är Serkis äldre, mer världsslitna Caeser en annan mästerklass i oändligt uttrycksfulla, ofta hjärtskärande digitala prestanda. Han har också ett enastående stöd i form av nykomlingen Toby Kebbell – som tar över som Koba,Stigaär mentalt (och fysiskt) ärrlaboratorium. Kobas pumpade roll denna gång krävde en extraordinär prestanda och Kebbell mer än levererar, oseriösa hot och empati i lika stor utsträckning.

Med parets förhållande och motstridiga ideologier som visar sig vara så integrerade i berättelsen – Caesars progessiva tro på fredlig samexistens tack vare hans erfarenheter med den tidigare djurhållaren Will (James Franco – skymt kort i arkivfilmer) kontra Kobas apa-supremacistiska lutningar och otydliga hat mot de människor som torterade honom – det är ett bevis på skådespelarnas extraordinära, fängslande vändningar som, till skillnad från så många sommar tältstolar, känner det aldrig en gång att du tittar på pixlar. Faktum är att effekten är så subtil att det ibland är lätt att glömma helt vilken enastående teknisk prestation detta är.

Det finns inget felGryningMen det är dess tekniska förmåga när det gäller de stora set-bitarna. Från Caesers ursprungliga kraftutställning till hans potentiella nya aggressorer (apor på hästryggen!) Till ett vinklande brutalt, svindel-inducerande showdown på ett kollapsande tornblock, har filmskaparna verkligen överträffat sig på skådespelet.Gryningmarkerar första gången som 3D-prestandafångst har skjutits utanför en studio och det visar och lägger till en nivå av realism som många moderna blockbuster strävar efter men som inte lyckas uppnå.

Även omGryningLöpningens verkningstid verkar ofta lite utsträckt, särskilt mot slutet av filmens andra akt, Reeves slår ändå en beundransvärd balans mellan de storskaliga actionsekvenserna och de mindre, mer intima scenerna – från Caesars egna föräldraproblem till mänskliga lägerledare Gary Oldmans korta men rörande smälta på att se ett foto av hans (förmodligen utplånade) familj.

Trots att de tidigt började trassla med lite klumpig utställning får filmens mänskliga karaktärer också gott om heft, med Clarke, Oldman, Keri Russell och Kodi Smit-McPhee (Malcoms flickvän respektive son) som alla vänder sig till övertygande, sympatiska föreställningar . Den enda frustrerande svaga länken är Kirk Avecedos Carver, en pappers tunn, token-hål som ständigt hotar att spåra det apa-mänskliga förtroendet, eftersom berättelsen kräver det, snarare än att ha någon trovärdig motiv för sig.

Ändå är det en mindre irritation i en film full av oändlig uppfinning, spektakulär skala och gripande drama. Som en post-apokalyptisk berättelse om konflikt mellan olika arter kämpar två stammar för sin plats i en modig ny värld,Apornas planet: Uppgörelsenär både oapologetiskt dyster och ändå förvånansvärt hoppfull, och bevisar sig själv som så mycket mer än bara ett förspel till huvudhändelsen. Gör inget misstag men detta är inte slutet. Som Caesar olyckligt intonerar, "Kriget kommer." Och om Reeves bar-inställningsuppföljare är något att gå förbi, kommer det att bli stort…