Den danska flickans recension

Eddie Redmayne lyser som en transgender trailblazer. Men en styv kärlekshistoria och ståtlig iscensättning gör denna danska för söt…

Man! jag känner mig som en kvinna…

Tidpunkten kunde egentligen inte vara bättre. Under Caitlyn Jenner och TV: s årTransparent, denna stiliga och känsligt spelade biopik om Lili Elbe, den första personen som genomgick könsöverföringskirurgi, trycker på alla rätt aktuella knappar.

Berättar om hur 1920 Köpenhamnskonstnären Einar Wegener hittade sin inre flicka när han poserade som &lsquo, Lili ‘för sin fru Gerdas våga porträtt, det ger också en fin showcase för Eddie Redmaynes transformativa krafter. Tycka omTeorin om allt, detta är en utomstående triumf-och-tragedi-berättelse, med Redmaynes förvirrade men bestämda Einar som skapar Lilis övergång lika noggrant som en av hans landskapsmålningar.

För att göra historien relatabel läggs Wegeners stormiga och okonventionella äktenskap resolut fram och mitt, hela vägen från nygift könsböjande frolik i sovrum och balsalar till &lsquo, tre personer i detta äktenskap ”ångest. Synd att till skillnad från regissören Tom Hoopers Oscar-ladenKungens tal, där en udda parvänskap driver historien, visar Gerda och Einars band mer glamoröst men mindre rörande.

Den danska flickans recension

Prestandakraft saknas inte här – Alicia Vikanders feiska Gerda, slits mellan att hjälpa Lili och förlora Einar, ger allt för henne. Hon överskuggas dock av Redmaynes känsliga, androgyna prestanda, flyttande från blyg experimenterare till fullfjädrad femme utan falskt drag.

Till och med de vågade scenerna där Einar strimlar och sticker för att trylla fram Lili, eller efterliknar en naken hookers förföriska poser, är ömma snarare än titterhöjande. Däremot känns Wegeners rader och försoningar överskrivna, show-and-tell-dialogen ("Jag kände att jag kysste mig själv!") bara understryka vad som redan är perfekt synligt. Och att kasta Matthias Schoenaerts ‘världsslitna konsthandlare Hans mellan dem ökar melodraman mer än spänningen.

Filmens betydande visuella skönhet ibland överväldigar snarare än kompenserar drama. Det skapar en underbar miljö för Redmaynes prestanda, men tillsammans med Alexandre Desplats frodiga, snörjande poäng gör det en självmedveten rik mix.

Tematiskt är det allt i bästa möjliga smak, försiktig så att du inte upprör varken multiplex-tittarna eller det transköniga samhället med något krass eller vass. Samtidigt som det beundransvärt uppmärksammar Lilis mod, utvecklar filmen en svag doft av välklädd allvar. Lite mindre dekor skulle inte ha skadat – och skulle ha gjort det mycket roligare.

den danska tjejen