Descent av Ken MacLeod REVIEW

Härkomstav Ken MacLeod bokrecension.

Blokes är skräp. De kan inte multitask, kan inte uttrycka känslor på något sammanhängande sätt och göra dåliga saker av avundsjuk, fecklessness och ren själviskhet. Framför allt är röven lata. Varför skulle de annars låta sådana som Tony Parsons och Nick Hornby definiera deras kollektiva karaktär inom vad Ken MacLeod, på sin blogg, diskuterar "bloke-lit"?

Inte att Kenster – ledsen, blokey-ögonblick där, tittatHögsta växeln – verkar vara för kritisk mot Parsons och Hornby. Snarare verkar han dras till idén om "en första person, konfessionell berättelse om en vanlig kille som uppträder med typisk manlig okänslighet och självupptagning tills åtminstone en besviken kvinna i livet slår honom om huvudet med vissa hemliga sanningar".

Så mycket att han uppfann en ny subgenre, "nästan framtid bloke-lit" för sin senaste roman, en bok skriven med en "känsla och ton" att s "ungefär lika oskriven som jag kunde göra", trots det rör UFO: er.

Till en början låter detta inte så lovande. Det låter verkligen misstänkt knepigt, ett fall kanske av att en författare ställer sig en skriftlig utmaning för det?

Tja, ja och nej. Ja, i det att MacLeods nya romaner ofta verkade som övningar för att isolera en specifik SF-trope och sedan krossa med den. Tänk på vägenRestaureringsspelet(2010) leker med idén om att vår verklighet är en konstruktion, ett virtuellt rum.

I fallet medHärkomst, MacLeods huvudsakliga SF-ämne är främmande bortföringar. Det här är en roman där livet för hans huvudperson Ryan (om det inte är överdrivet saker – Ryans mestadels för skräp för att vara proaktiv) formas av ett flygande tefatmöte som tonåring, även efter att han vuxit upp till vetenskapsjournalist.

Det är ett tillvägagångssätt som kan ses som tillbaka till SF-grundläggande reduktion, förutom att det inte är så att Descent kommer över. Glöm uppfattningen att detta är en skrivutmaning som genomförs för det, mer exakt är att se MacLeods självpålagda skrivutmaning som en uppsättning förroligtav det.

OchHärkomstär säkert roligt, till stor del eftersom MacLeod visar sig vara så bra på bloke-lit. Vänskapen mellan Ryan och bästa kompis Calum, till exempel, bärs i samtal som är rika på den typ av joshing-tjuvar som inte kan använda sig för att de inte kommer att bli, vet du, lite girly när de uttrycker hur de känner.

När det gäller MacLeods framställning av den närmaste framtiden är det både underbart och skrämmande trovärdigt. Underbart för att när han berättade sin berättelse i ett oberoende Skottland där "Stor grej" är i full gång, en förnyelse av samhället och ekonomin på stort sett socialdemokratiska principer, han påminner oss om att nyliberalismens vulgariteter inte kommer att bestå för evigt. Skrämmande för att det alltid finns en annan kris i horisonten, för saker och ting kanske inte är helt som de verkar, och för att saker och ting är nästan säkrare än de verkar.

Speciellt för Ryan. Efter sitt främmande möte och en plats med skörd av spermier blir han övertygad om att han har träffat en man i svart och fångas upp i en enorm konspiration. (Han kanske är …) I detta redan rika brygg, väver MacLeod också Ryans dömda romantik med den skrämmande fokuserade Gabrielle, en utforskning av idén att mänskligheten skulle kunna delas upp i två arter och lärde sig funderingar om hur revolutioner fungerar.

Men för allt som MacLeod väver runt sitt centrala tema för ufologi,Härkomstär inte en roman av idéer. Nej, det verkligenärbloss-lit, och i slutändan lyckas det eftersom den opålitliga Ryans berättelse – och eftersom han är en självbetjävande, till och med paranoid berättare, är du ständigt osäker på hur långt du kan tro hans skiftande tolkning av händelser – drar dig in. En stor -hjärtad, rikt komisk och för allt spelar den ofta scener för skratt, djupt moralisk och seriös roman.

Jonathan Wrighttwitter.com/Jonathanw101