Destiny 2: Shadowkeep recension: “Destiny Christmas has come again”

Det är inte riktigt på nivå med The Taken King eller Forsaken, men Shadowkeep känns som ett stort steg framåt för Destiny 2. Det är en lovande utgångspunkt för spelets tredje år och för post-Activision Bungie. Jag har haft mycket av de 100 udda timmarna jag lagt ned i det, och jag kommer enkelt att tredubbla den speltiden under de kommande månaderna. Jag har fått raidutmaningar att behärska, en fängelsehål att utforska, Exotics att hävda, Seals att tjäna, rustning till min-max och – förhoppningsvis – hemligheter att se. Destiny Christmas har kommit igen, och om du gillar Destiny 2, kommer du att älska Shadowkeep.

• Lönande slutspel slipar
  • En annan fantastisk raid
  • En kort men gripande kampanj

• Motiverande balansfrågor
  • Ibland besvärliga uppgraderingssystem

Destiny 2: Shadowkeep är onekligen mindre än Forsaken, men det är lika inverkande. Där övergivna fixade ett gäng saker för det måste, lägger Shadowkeep målmedvetet till befintliga saker för det kan. Det är inte utan hangups, men det introducerar flera spännande system, områden och aktiviteter som kanaliserar de lektioner som Bungie lärde sig under det gångna året, och som utan tvekan kommer att forma nästa år med Destiny 2-innehåll till det bättre.

Shadowkeep börjar med vad som kan vara den bästa öppningssekvensen i Destinys historia, om inte Bungies historia. Du träffade marken med ett gemensamt angrepp på Hive-infekterade månen, allierade väktare bakom dig och otaliga riddare, Acolytes och Thrall framför dig. Det ständigt oklanderliga soundtracket sväller när allierade fartyg svänger in och fiendens Shriekers växer till liv. Då på ett ögonblick tystas slagfältets kaos och du kastas in i en mörk grotta som kryper med eteriska varelser på något sätt fristående från verkligheten, och antalet frågor i ditt sinne exploderar i tid med den nu spökande poängen. Tidigare fiender, från Dominus Ghaul från Destiny 2: s röda krig till Crota of Destiny 1, återvänder som till synes oöverskådliga mardrömmar, och du måste ta reda på varför.

En enda panorering skott i det första uppdraget av Shadowkeep utlöste mer spekulationer och teoribildning än hela Destiny 2s vaniljkampanj. Expansionens kampanj är kort och slutar ganska brått – till synes att skapa fotfäste för säsongens berättelseinnehåll – men det är exceptionellt. Shadowkeep samlar in två år med långsamt brinnande intriger och skakar upp spelets universum på ett stort sätt. Det finns fortfarande många frågor som ska besvaras, men det är spännande att se Destiny 2 faktiskt ställa dessa frågor istället för att uppfinna och omedelbart glömma nya plotlinjer.

Det här är Destiny – och Bungie – som skjuter på alla cylindrar, och det är spännande. På många sätt kanaliserar Shadowkeep den heliga Taken King-utvidgningen från Destiny 1. Miljöer är håliga och skumma, fiender hoppar ut ur ingenstans, horisonten är full av olycksbådande åskådare och fantastisk orkestermusik pekas med nervösa viner och ekon. Det är verkligen skrämmande, vilket är en uppfriskande taktförändring efter så många år med bulldosande skurkar i väl upplyst härlighet. Månen är mörk och full av mardrömmar, och jag är här för den.

Slipa mig i ett fint pulver

Destiny 2: Shadowkeep review: & quot; Destiny Christmas har kommit igen & quot;

Naturligtvis är det först efter kampanjen att det riktiga spelet startar. Måttet på varje Destiny-utvidgning är hur länge det håller dig att logga in hungrig och Shadowkeep kommer att hålla mig upptagen länge. Genom köttaktiga aktiviteter, handlingsbara mål och robust karaktärsanpassning ger det en av de bästa slutspelet kvar. Det började lite trött eftersom Shadowkeep, mer än tidigare utvidgningar, var designad för att rulla ut under flera veckor och månader. Men efter tre veckors uppdateringar drunknar jag i saker att göra – och det finns mer innehåll kvar, inklusive den förväntade fängelsehålan och några exotiska uppdrag.

Hive Lectern som erhållits i kampanjen är också hjärtat av Shadowkeeps roligaste slipningar. Du kan köpa och slutföra Essence-uppdrag vid Lectern för att få specifika redskap från Moon-plundra poolen, inklusive en fullständig – och extremt cool – rustningsuppsättning och flera vapen. Du måste slutföra korta, uppdragsliknande Nightmare Hunts för att låsa upp några essenser, men när du väl har dem kan du upprepa dem så mycket du vill.

Essenser är ganska enkla att skaffa och slutföra, så de är ett bra sätt att skaffa specifika vapen och rullar. Det är mycket likt Black Armory Forge-belöningarna i årskortet år 2, men Essences är mycket kortare, det finns fler av dem, och deras belöningar är i allmänhet bättre. Min nya Tranquility sniper rifle är förmodligen min favoritskyttskytt någonsin, inte bara för att det låter som gud som slår en garageport, men för att jag äntligen fick den perk roll jag ville ha efter några Essences.

Essenser är inte heller den enda direkta vägen att plundra. Det nya Vex Offensive horde-läget har fyra vapenspecifika bounties som låter dig jaga din idealiska roll. Aktiviteten i sig visar dig också i byl, med minst fyra legendariska droppar varje 15-minuters körning. Att skjuta högar av Vex är roligt på ett mycket menageriskt sätt – bara stäng av hjärnan, skjut mans och få redskap. Ödla hjärnatillfredsställelse är en gång. Du kan till och med dubbla doppa med vissa essenser eftersom Vex Offensive räknas som en månaktivitet. Mmmm. Grindy.

Det finns en hel tätning kopplad till Vex Offensive, och jag ser fram emot att jaga den. Det är en katartisk och givande upplevelse, som är precis vad jag behöver mellan Shadowkeeps mer utmanande toppaktiviteter: Nightfall: The Ordeal Strikes and the Garden of Salvation raid (och, snart, fängelsehålan, som jag inte kan vänta med att utforska). Utanför evenemang med begränsad tid som Iron Banner är dessa aktiviteter de enda som kan tappa redskap över 950 Power, så när det gäller kvalitet har de den bästa plundringen. Det är också de svåraste aktiviteterna, särskilt Nightfall: The Ordeal.

Grädden från slutspelgrödan

Räddningsträdgården är fantastisk, gör mig inte fel. Det kommer med fantastiska vapen och rustningar, dess chefer är uppfinningsrika och känner sig åtskilda från tidigare raid, och det har några av de bästa utsikterna och musiken som någonsin gillar ett videospel. Razzia som King’s Fall och Vault of Glass kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta för det intrycket de gjorde, men en sak som nyare raids som Garden of Salvation görsättbättre är att skapa en genomgång för möten. Den lagrar ordentligt mekanik genom flera möten och testar dig sedan på allt du har lärt dig under den sista chefen. Detta ger en mer sammanhängande, smakfull upplevelse, och jag har alltid haft chefer som känns som slutprov.

Jag är inte på något sätt besviken över raidet, men jag är helt slagen av Nightfall: The Ordeal Strikes. Under de senaste två åren har Nightfalls varit humdrum varje vecka sysslor som spottar ut en Legendary en pop. De nya, max-Power Nightfalls ärhårdare än raidettack vare brutala modifierare och Power-mössor, och de har en unik loot pool som gör dem viktiga för att uppgradera rustningar. Jag ser aktivt fram emot att slipa Master Nightfalls i timmar för att fylla på material. De känner sig som ordentliga utmaningar igen, och det är så trevligt att få dem tillbaka.

Nightfalls är delvis hårda tack vare den nya Champion-fiendens typ. Dessa fiender har speciella förmågor som påminner om eliterna i Diablo 3, och de tar med lite välkomnande variationer till slagsmål, från Nightfalls till raidet till Nightmare Hunts. Ostoppbara fiender rusar okontrollerat, Barrier-fiender kan sätta upp en barriär som låter dem läka till fullo, och överbelastade fiender sitter någonstans mellan de två. För att döda Champions, behöver du exakt samordning eller – för att göra saker mycket mer hanterbara – specialmods förvärvade genom mods på de nya säsongsartade artefakterna, vilket ger ytterligare en rynka till anpassningen.

Bygg en bättre väktare

Artefakter är ett av flera sätt som Destiny 2 tyst har skiftat mot Battle Pass-modellerna sett i spel som Fortnite och Apex Legends. Det är tydligt att Bungie vill leverera säsonger med hållbart innehåll snarare än stora utvidgningar följt av enorma torka, som känns som en sund riktning för nu. Ovanpå att Shadowkeeps uppdateringar distribueras gör det detta genom en bokstavlig säsongpass som låser upp aktiviteter och ger extra byte när spelare planerar upp hela säsongen (Season Pass for the Season of the Undying ingår i Shadowkeep). Artefakter följer en liknande strategi. De nivåer upp när du tjänar XP, och ger små men betydande Power-bonusar och speciella pansarlägen som bara är tillgängliga den här säsongen.

Jag älskar vad Artifacts har gjort för att bygga hantverk, men samtidigt önskar jag att de var mer flexibla. Championmods som Anti-Barrier Rounds och Unstoppable Melee skapar intressanta beslut som påverkar ditt val av vapen och underklass samt din spelstil och de betalar definitivt i slutspelens innehåll. Men till exempel anti-barriärrundor är bara tillgängliga för bilgevär, handkanoner och undervattensvapen. På samma sätt fick endast underklasser från Arc och Void Artifact-förmåga. Detta begränsar dina val när du skapar slutspel byggs, vilket strider mot vad Artifacts verkar handla om. Jag är säker på att olika vapen kommer att få speciella mods nästa säsong, och vi kommer sannolikt också att se ett fokus på solförmågor, så säsongerna teoretiskt balanserar varandra. Men det finns en skillnad mellan att uppmuntra alternativa spelstilar och uppsatta mandatval, och vissa Artifact-lägen vänder nedslående nära den senare.

PvP i Shadowkeep

Crucible hade enorma balansproblem redan innan Shadowkeep, och tillägget av Armor 2.0 och Artifact-moderna förvärrade dem bara. Flera Supers, Exotics och vapen är fortfarande obscenely övermannade, och återinförandet av färdighetsbaserad matchmaking har förvandlat vissa spellistor till en slog. Som sagt, de nya kartorna är trevliga, Iron Banner är mycket bättre den här säsongen, och Competitive är riktigt uthärdligt tack vare solospelet. I slutändan förblir min åsikt om degeln oförändrad: det är lite roligt och mycket frustrerat i Destiny 2 PvP, men den genomsnittliga personen bör inte spela Destiny 2 för PvP.

Artefaktmods binder också till en annan av Shadowkeeps framstående funktioner: Armor 2.0, Destiny 2s omarbetade rustningssystem som ger spelare mer statistik att justera och återanvändbara lägen att spela med. Armor 2.0 är mer framgångsrik än artefakter i sitt mål att främja byggdiversitet, och det är en definitiv förbättring jämfört med det gamla systemet. Efter några veckor med fraktionskontroller och toppstopp har jag lyckats bygga upp ett respektabelt lager av rustningsmods, och jag känner definitivt att jag har mer kontroll över min belastning än jag gjorde under år 2. Till min lättnad det har inte tagit så lång tid att komma till den punkt där jag inte missar någon av min 1.0 rustning, eftersom jag börjar kolla in häftklamrar som Scavenger-mods och Ashes to Assets. Nya mods som Ammo Finders är också bra.

Jag har fokuserat på återhämtning (hälsa regen), Discipline (granatkolv) och intellekt (superkold källa) i mina uppsättningar, och det är trevligt att ha tillgång till den specialiseringsgraden. Exotics som Contraverse Hold, Monte Carlo, Ophidia Spathe, Nezarec’s Sin och massor av andra har fått en andra vind tack vare granulariteten i Armor 2.0. Synergier är starkare, så att göra en uppsättning känns mer som att sätta en smakfull bygga i stället för att montera rustningar som råkar ha de förmåner du behöver. Tillsammans med nya Exotics och Artifact-mods finns det mycket utrymme för kraftfulla och intressanta kombinationer, och min förmåga att göra uppsättningar som dessa samtidigt som jag vill ha utseendet har också förbättrats enormt tack vare de nya pseudo-transmog-ornamenten. Alla vet att Destiny 2 är egentligen bara en ursäkt för att spela dress-up med rymdguider, och Armor 2.0 uppförde sitt modespel big time.

Alltid utrymme att växa

Som en extra bonus, nu när mods är värdefulla låsningar istället för engångsbonusar, är det mer spännande att få nya mods. Likaså är det faktiskt värt att jaga specifika mods. Jag fick en Enhanced Nightmare Breaker-mod från en av Nightmare Hunts på högre nivå, och som säger att jag också kan få Enhanced-versioner av de andra Nightmare-moderna. Jag avslutade min veckans Nightmare Hunts för evigt år sedan, men du skulle bättre tro att jag kommer att fortsätta slipa dem tills jag får de moderna. På samma sätt spelade jag mycket mer Iron Banner än jag brukar helt enkelt för att turn-in-paketen har en god chans att släppa förbättrade mods.

Alternativet att slipa uppdaterade versioner av gamla mods som fraktionsspecifika sådana (Taken Armaments, etc.) som kommer från raids och andra år 2-aktiviteter har också återupplivat gammalt innehåll. Detta ger Shadowkeep ett veritabelt andra slutspel: när du är klar med alla de nya sakerna, kan du spela upp de gamla sakerna för att få Armor 2.0-versioner av din favorit rustning och mods för år 2. Detta är naturligtvis inte lika spännande som nytt innehåll, men det råder ingen tvekan om att det kommer att hålla mig igång i några dussin timmar. Jag tar några ursäkter för att gå igenom gamla raid, och nu när Shattered Throne finns tillgänglig varje vecka ska jag gärna springa igenom det för en chans till välvalsade rustningar.

Som sagt, Armor 2.0 känns som ett pågående arbete. Jag säljs inte helt på det elementära affinitetssystemet som bestämmer vilken rustning som kan använda vilka mods, eftersom det kan känna godtyckligt och konstigt begränsande ibland. Om jag till exempel vill använda en scoutrifel och en hagelgevär, kommer jag inte att kunna använda Scout Rifle Loader och Shotgun Loader-moderna på samma handskar. Scout Rifle Loader är en Void-mod medan Shotgun Loader är en Arc mod, och rustning kan bara använda mods från en typ av element. Så jag skulle behöva använda Scout Rifle Loader och den generiska (och mindre effektiva) Big Weapon Loader-moden, vilket skulle begränsa mina andra mod-val. Detta är särskilt irriterande för neutrala mods som Ashes to Assets, som endast finns på artiklar i solklass, och mods för de nya Finisher-rörelserna, som behöver all hjälp de kan få eftersom de är lätta att ignorera.

Jag förstår att Bungie vill diversifiera pansarpölen och presentera spelare med fler beslut att fatta medan de rymmer upp, men affinitetssystemet slår mig som omvänt. Det är redan svårt att få rustning med den statistik du vill, men nu måste du också oroa dig för att få rätt element. Och med hur dyrt det är att uppgradera rustning – utan några bra källor för förbättringskärnor tillgängliga – vill jag vara säker på min uppsättning. Elementära anknytningar gör det också lättare att hitta specifika mods eftersom det är lätt att tappa reda på vilka mods som går på vilket rustningsstycke och för vilket element. Lyckligtvis säger Bungie att en ny samlingssida som visar alla moderna du har låst upp kommer att läggas till i framtiden, och den kan inte komma snart nog.

Destiny 2 Shadowkeep