Det kapitel två recension: “Fångar essensen av King’s magnum opus”

En blandning av det intima och kosmiska som skjuter för stjärnorna. Du flyter … och ibland stöter tillbaka till jorden.

Stand By Me, en Stephen King-anpassning som 2017’sTand denna blockbuster uppföljare har mycket gemensamt med, avslutas med orden: "Jag har aldrig haft några vänner senare som de jag hade när jag var 12 år. Jesus, gör någon?" Det känslan gäller också om du fortfarande har alla dina gamla kamrater men du slår nu 40. Det är inte samma sak. Så precis som de vuxna delarna av King’s 1986 inte riktigt resonerar som sektionerna med barnen, så klarar It Chapter Two lite mindre sött än den första delen.

Öppnar tillbaka 1989 när Losers ‘Club går in i en blodpakt för att återigen bekämpa det förändrade ondskan &lsquo, Det skulle om Derrys gator och stormavlopp någonsin rödas igen, hoppar handlingen sedan framåt 27 år till Adrian Mellons (Xavier Dolans) brutala död. Slagen i en homofob attack, kastas Adrian från en bro i floden, bara för att en clown dyker upp på stranden och erbjuder en utsträckt hand…

Mike (Isaiah Mustafa), den enda förloraren som har varit kvar i Derry, ropar till Bill (James McAvoy), Beverly (Jessica Chastain), Richie (Bill Hader), Eddie (James Ransone), Ben (Jay Ryan) och Stanley ( Andy Bean). De är spridda, minnen trasiga, men Pennywise the Dancing Clown (Bill Skarsg&en ring,rd) är redo att hälsa dem alla. Och han – den – minns allt.

Det kapitel två granskning: & quot; Fångar essensen i King's magnum opus & quot;

Klockning på nästan tre timmar (sätt in &lsquo, ballooning run time gag här), It Chapter Two ser den återvändande regissören Andy Muschietti skapa en enormt ambitiös skräckblåsning som vi inte har sett sedan Kubricks The Shining. För länge? Nah, dess brister ligger någon annanstans: bokens WTF-slut fungerar bättre på sidan än skärmen, Pennywise förlorar en del av sin skräckfaktor när hans mytologi är kala, mittavsnittet är episodisk – en serie skräckhorts som slutgiltigt- slut – när Pennywise terroriserar var och en av de vuxna förlorarna i sin tur, och för många verklighetsblödande-in-fantasyscener med för mycket CGI gör Det kapitel två liknar en senare dags Freddy-film (A Nightmare On Elm Street 5 spelar på bilderna i en av 1989-backbackarna).

Fortfarande går enorma kudos till Muschietti för att åter fånga essensen i King’s magnum opus. Det finns många härliga scener här och en riktig frisson kommer från att se de vuxna förlorarna (allt bra, med Hader framstående) återvända till Barrens, Keenes Apotek och, naturligtvis, huset till Neibolt Street. Teman med minne, identitet och trauma går djupet, och tittarna kan förvänta sig mycket skakningar. Dread är bara en del av det. De största rystningarna är av glädje när It kapitel två vippor mellan tidsramar för att jaga den gripande och söta melankolin som King skriver så bra.

Det kapitel 2