Deus Ex: Human Revolution review

• Den underhållande cyberpunk-historien
  • Extremt polerad allt
  • Öppna spel och kartor

• Inga multiplayer-lägen
  • Lätt att missbruka fiendens AI
  • Mindre kontrollproblem

Att säga att 2000-utgåvan av Deus Ex förändrade spelets ansikte kanske låter hyperboll om det inte var sant. Warren Spectors cyberpunkinsats följde i foten av hans lika värda System Shock-serie, smälter smidigt visceral-känslan av första personens skytt med karaktärsprogression och anpassningselement i rollspel. Då var dessa genrer olja och vatten, och denna framgångsrika hybridisering satt scenen för spel som Bioshock och till och med Modern Warfare. Deus Ex: Human Revolution har helt klart mycket att leva upp till. Lyckligtvis har Eidos Montreal levererat på alla fronter.

Deus Ex: Human Revolution review

Till skillnad från 2003: s olyckliga DX: Invisible War, är DX: HR lika oapologetiskt cerebralt som originalet och kastar omedelbart spelaren in i en värld i konflikt. Du spelar som Adam Jensen säkerhetschef på Sarif Industries, ett företag som säljer mänskliga förstärkningar (robotarmar, röntgenögon och liknande). De är på gränsen till ett otroligt genombrott när labbet attackeras av legosoldater som dödar företagets ledande forskare och lämnar Adam för död. Sarifs verkställande direktör medger inget val, men godkänner användningen av omfattande förstärkningar för att rädda Adams liv, för att få honom tillbaka för att ta reda på vem som var ansvarig för attackerna.

Liksom föregångaren är en stor del av DX: HR: s överklagande i sin välskrivna, intelligenta historia. Deus Ex-franchisen har alltid varit en serie i Metal Gear-venen, med fokus på korrupta skuggregeringar och företags spionage, även om dess huvudfokus ligger på transhumanism, de etiska problem som uppstår när människan blandar sig med maskinen. Du kanske tror att en robotarm skulle vara helt dålig i början, men när du inser att du kommer att behöva ett dyrt läkemedel resten av livet för att förhindra att din kropp avvisar den, kanske du är mer tveksam. Det finns också den mer filosofiska frågan om var mänskligheten slutar och maskinen börjar, och hur dyra uppgraderingar förstärker klasssystemet. Om allt detta låter lite högbåge, det är för det.

Deus Ex: Human Revolution review

Gör inget misstag, DX: HR förlitar sig starkt på sin berättelse för att tvinga spelare framåt. Det är välskrivet, sakkunnigt röstaktivt och presenterar två sidor i varje berättelse, vilket låter spelaren bestå av sitt eget sinne. Om du är den typen av spelare som tycker om att läsa all lore- och smaktext (som främst finns i e-postmeddelanden och e-böcker spridda runt om i världen), kommer du att älska den detaljnivå som DX: HR har skänkt på allt. Med det sagt kommer spelare som vanligtvis hoppar över varje sortscene och föredrar att spendera sin tid på att fragmentera noobs förmodligen att DX: HR är en alltför ordlig slog.

När du har utvidgats får du ett stort antal uppgraderingsalternativ att välja mellan. Vissa ökar direkt din styrka och hälsa medan andra erbjuder tillfällig osynlighet eller en ökad förmåga att hacka in datorer. Medan spelet kan spelas som en rak FPS om du uppgraderar Adam på lämpligt sätt, föredrar kärnmekaniken något täckning och stealth över metoden med pistoler. Trots det är spelet utformat för att belöna alla typer av tillvägagångssätt på sitt eget sätt, knockouts och dödar utmärkelseupplevelse, men det gör också att hitta hemliga stealthbanor för att undvika konfrontationer.

DX: HR: s vapen är bra, förstärkt av ganska intelligent AI som sätter press på dig, men vet när du ska sköldpadda och spola ut dig med granater. Om du inte har uppgraderat någon av dina stridförstärkningar, kommer även de lägsta soldaterna att göra kort arbete av Adam, särskilt mot början. Varje vapen kan uppgraderas med snabbare omlastningshastigheter, ökad skada och ytterligare ammo-kapacitet, men det finns sällsynta vapenspecifika uppgraderingar som dramatiskt ökar din eldkraft. Medan DX: HR: s chefstrider är helt stridsbaserade, gör spelet ett trevligt jobb med att erbjuda alternativ för icke-stridsspelare, och det finns i allmänhet en stor cache av vapen i rummet om du är den typ som bara packar en stun pistol.

Det finns dock några problem med striden. Kontrollerna medan Adam är i täckning kan ibland vara fin, och det är för lätt att av misstag toppa och rikta dig vapen när du försöker krypa längs en barriär, varna fiendens vakter när du försöker vara stealth. Och medan fiendens AI är solida, blir de lätt folierade genom att gömma sig i ventilationsöppningar, och deras oförmåga att använda stegar gör att i vissa fall fly för lätt.

En irriterande designproblem i snabbåtkomstkampmenyn gör det mycket enkelt att av misstag använda dina hälso- och energiförnyelseposter. Du håller ner Y / Triangel-knappen för att få upp menyn och släpper den efter att du har gjort dina val, men överför markören över alla förbrukningsartiklar medan du i menyn markerar automatiskt den som ska användas, och tvingar dig att klicka på vänster pinne för att avmarkera dem. Det är mycket för lätt att glömma att göra detta i kampens hetta. Spelets initiala svårighetskurva är också en fråga, eftersom Adam är oerhört svag och kommer att dö av en enda skur av fiendens eld i vissa fall.

Deus Ex: Human Revolution review

Ovan: Hur mycket vätska kan Bounty-pappershanddukar