Devil May Cry 5 recension: “En vild, spännande resa från början till slut”

Capcom har gjort det igen, återupplöst en klassisk serie som aldrig förr och drivit genren framåt på ett nytt sätt. Det ser bättre ut än någonsin, spelar bättre än någonsin. Det är Devil May Cry bättre än någonsin.

• Otroligt smala kontroller, underbar estetik
  • Strid så tillfredsställande att du aldrig vill sluta spela
  • Tak med hög kompetens med utmärkta nykomlingalternativ

• Kunde ha använt fler uppdrag per karaktär
  • Avslutningen känns lite rusad
  • Oftast påträngande berättelse som kan förvirra det okända

De bästa delarna av Devil May Cry 5 är inte när jag blir mest utmanad, de är faktiskt när jag kan klippa igenom den utmaningen, när jag är i full flöde genom att trycka på knappar utan att behöva tänka på det, mentalt bläddra genom en meny av outlandish rörelser för att väva mina olika varierade kombinationer. Gör naturligtvis inga misstag, spelet har sin rättvisa andel av hårda som naglar bossmöten och en mängd allt hårdare svårighetslägen som absolut kan få mig att krossa min controller till ett fint damm. Men det är att titta på stilmätaren ficka upp, lägga till extra lager i pulsen dunkande ljudspåret med mina drag som är den stora appellen. Devil May Cry 5 är en helt fantastisk återgång till form som bygger på förbättringar Ninja Theory’s spin-off och reimagining DmC.

Men för alla ljusa gnistor, blodsprut, rasande bränder och mer action som träffar skärmen på en gång – allt härligt gjord i Capcoms egen Resident Evil 7 RE-motor – det är alltid den karaktär du kontrollerar som är ditt riktiga fokus. Det sanna geniet med Devil May Cry 5 är att det inte bara är ett fantastiskt actionspel – det är tre. Du spelar som Dante, Nero och V, och var och en av dessa spelbara karaktärer är så unika att jag lika gärna skulle kunna spela olika spel som delar en berättelse. Det här är inga enkla reskins.

Tre är ett företag

Devil May Cry 5 recension: & quot; En vild, spännande resa från början till slut & quot;

När du kämpar dig igenom horder av demoner på väg till Qliphoth, det massiva demonträdet från helvetet som invaderat Red Grave City, är det lätt att se att varje karaktär bygger på samma ram. Alla har en långdistansattack, en nära räckvidd attack, en undvika / undvika, ett lås på och ett par unika drag som mappas till andra knappar och så vidare. Betygssystemet kretsar kring att undvika att bli träffad och se till att du använder en variation av drag, oavsett vem du spelar som. Men det är där likheterna slutar.

Neros komplikationer som hans tungt slå revolver, svärdet med motorcykel gasreglage som du kan rev mid-combo för starkare attacker och mer tillbaka. Men den här gången har hans unika arm – en bokstavlig demonarm – stults av komplicerade skäl, vilket betyder att han har en plats för en utbytbar robotarm. Dessa, kända som Devil Breakers, ströks runt nivåerna som kan hämtas eller finns att köpa från anpassningsbutiken. Från förmågor som sträcker sig från piska till raketstansar, de är alla ganska galna och kommer alltid med förmågan att kämpa fiender på avstånd, vilket är praktiskt.

Du kan dock inte stänga av dem i farten, vilket känns lite irriterande i början, men det är tydligt att det är tänkt att uppmuntra dig att blanda de kraftfulla rörelserna för att komma igenom dem. Du kan bryta dem helt, vilket gör att du kan släppa loss en kraftfull attack och byta till en ny arm, men det kommer bara att vara vad som är nästa i din armmagasin. Allvarligt. Speciellt intensiva ögonblick ser djupt använda alla armarna i din tidning för att springa ringar runt dina fiender. Det är fantastiskt kul, men så mycket att Devil Breakers kan överskugga saker som Nero’s Exceed-system – robotarmarna är bara mer utvecklade. Det är lätt att bli bortdragen och glömma att utnyttja Exceed bäst när du är distraherad med Devil Breakers, men det känner ganska tillfredsställande när du klarar det.

Dante är den minst förändrade från sina tidigare uppträdanden. Han handlar fortfarande om att byta mellan ett stort arsenal av vapen och nära vapen i farten, liksom att byta stilar mellan Gunslinger, Trickster, Sword Master och Royal Guard, som ger dig tillgång till olika drag beroende på vad du har aktivt . Med tanke på att du kan växla mellan alla dessa mellankombiner är alternativen enorma. Passande nog får du inte spela som honom förrän runt mittpunkten i spelet, så den lite mer komplexa aspekten av att växla mellan alla dessa saker känns mycket lättare vid den punkten. Nya vapen erbjuder stora nya vändningar på hans spel, känner sig hemma tillsammans med återvändande och reviderade klassiker – en passande metafor för Devil May Cry 5 som helhet.

V för seger

Det är V som erbjuder det färskaste spelet för serien, och förståeligtvis skulle göra veteraner till de mest tveksamma. Istället för att engagera sig själv i handlingen, kallar han demoner för att göra det smutsiga arbetet först innan han tappar in med ett avslutande drag. Du har möjlighet att kalla tre demoner, som alla är baserade på fiender från det första spelet, men funktionellt ger de samma roller som de andra två djävuljägarens vapen.

Griffon avfyrar långa räckvidder och den panterliknande skuggan använder klor och tentakler. Den största skillnaden är att du fjärrkontrollerar dem, ger dig ett nytt perspektiv på möten när du hänger tillbaka och väntar på att landa den sista strejken med din käpp. Sammanställa den tredje demonen, Nightmare, använder din djävulstrigermätare, och han förstör mestadels allt omkring sig utan att du behöver oroa dig för det. V lägger till en ny dimension till serien som bevisar att Capcom kan fortsätta att innovera och förfina det som kom tidigare.

Anarki i Red Grave

Alla tre karaktärerna samarbetar för att ta ner demonträdet som slits upp den här typen av "Inte London", Red Grave City. Den förstörda staden har några intressanta miljöer du inte får se mycket i spel, och från Storbritannien var det trevligt att se mönster inspirerade av där jag bor, även om det bara är saker som stora röda allmänna telefonlådor (som du använd för att kalla Nico, ingenjörens arm och drottningen för kundanpassning. Även om det är roligt till en viss grad lutar inställningarna sig ibland mot samma färgpaletter av bruna och röda, särskilt när handlingen rör sig djupare i Qliphoth-trädet. Det hade varit spännande att se insidan av riffen på idén om ljusa, bisarra flora mer än det upprepade taggiga vinrankustemet, eftersom de ljusa tidiga morgonfärgerna från tidigare nivåer kändes väldigt fräscha.

Det gör dock inte för mycket från spelets överklagande som helhet, särskilt eftersom varje karaktär har unika uppdrag, vilket är ett stort steg bort från den enorma mängden upprepning i Devil May Cry 4. På punkter ser du till och med andra som kämpar på sitt sätt genom avsnitt i fjärran, vilket är ganska snyggt utifrån faktiska spelarstridsdata. Du kanske till och med ser mig på avstånd! Eftersom var och en av de 20 uppdragen är en karaktär eller den andra, lämnar det dig inte en hel mängd uppdrag per karaktär, men det betyder också att ingenting verkligen överskrider sitt välkomnande. Att vädja är, som alltid med Devil May Cry, på att spela upp för mer snygga poäng, att utmana högre svårigheter och hitta alla dolda orbs och hemliga uppdrag.

Även på lättare svårigheter har spelet en rimlig mängd utmaningar och många alternativ att känna att du övervinner dem med snygga poäng utan att vara för oförlåtande. Alternativet för spelet att ge dig auto-kombinationer hjälper också som en startpunkt för nya spelare. För ett spel som kan ha ett så högt tak med galna kombinationer är det utmärkt att se äkta omsorg tas med välkomnande nykomlingar. Historien kommer dock mest att bli hett nonsens för de som inte känner till serien, eftersom den hänvisar till och betalar på en överraskande mängd lore – även om tillräckligt är unikt för detta äventyr och förklaras till den punkt där det gör en viss spännande mängd känsla. Det är en vild, spännande resa från början till slut.

Recenserad på PS4 Pro och Xbox One.

Devil May Cry 5