Diablo 3 recension (uppdaterad med patch 2.0.1)

• Stark presentation
  • Konsolversionen är en mycket stark port

• Du bryr dig inte om ett gram om historien
  • Nätverksfrågor kvarstår
  • år efter utgivningen
  • Att slipa för att besegra svårare svårigheter saknar spänningen i strävan att träffa 99

Vissa genrer definieras av sina förfäder. Doom födde första person-skytten, Grand Theft Auto födde spelet i öppen värld och Diablo födde hack-och-sned RPG. Men till skillnad från de andra bär hack-och-snedstrecket fortfarande moniker av "Diablo klon," nästan 20 år efter skapandet. Och med goda skäl – medan spel som Torchlight och Titan’s Quest gjorde små ändringar av formeln, har de fortfarande behandlat genren som "Diablo" istället för en fristående idé. Varje spel upprepade Diablo-konceptet och gjorde förändringar som tjänade till att komplettera troperna istället för att försöka uppfinna dem igen. På många sätt närmar sig Diablo 3 genren på samma sätt – det är i princip en bra Diablo-klon. Men tack vare 2.0.1-uppdateringen (som släpptes i slutet av februari 2014) har det äntligen blivit det spel som många hade hoppats på att det skulle vara från början.

Kärnan är Diablo 3 ett spel om att klicka på saker tills den dör, stjäla sin byte och planera upp. Det har varit klädd i vacker grafik, garnerat i stjärnfysik och förvandlats till ett ihållande onlinespel, men det här är bara kompletteringar till en i stort sett oförändrad formel. Många av tweaks från sin 11-åriga föregångare. Det finns några stora ändringar av formeln, men många av förändringarna från dess 11-åriga föregångare är grundläggande livskvalitetsförbättringar, vilket lämnar kärnan så klassisk som möjligt och behåller samma beroendeframkallande, repeterbara, roliga spel som hade oss anslutit hundratals timmar tillbaka 2001. Även om Blizzard gjorde stora framsteg för att försäkra att mekaniken passade mer i linje med 2014: s standarder, gjorde det det utan att offra Diablo’s väsen.

Spelet – det är det "klicka på saker tills den dör och sedan jämna ut" del – är enkel och tillfredsställande. Trots idrottslig förolämpande dålig dialog och en förglömlig intrig är handlingen att slå onda killar med muspekaren och titta på dem ragdoll runt den ultimata maktfantasin. Att spela igenom spelets fyra handlingar uppfyller de främsta kraven och tappar in i samma nöjescenter som andra loot-fest spel har tidigare.

Var och en av de fem klasserna ger olika sätt att klicka dåliga killar ihjäl, vilket gör det möjligt för spelare att bash i huvudet som munken, spränga fiender med elementära trollformler som trollkarlen, skaka ormar på fiender som häxdoktorn, klyva genom vågor med barbarian och eldspärr av pilar som Demon Hunter. Var och en har en varierad rörelse som gör att den känner sig annorlunda än de andra tillgängliga klasserna.

Diablo på konsoler

Diablo? På konsoler? Det är mer imponerande än man trodde – många av de fantastiska förändringarna som så småningom kom till Diablo 3 via patches började sina liv i konsolversionen, inklusive uppgraderingarna för att plundra som helt fixade detaljeringsproblemen. Ännu bättre innehåller konsolversionerna lokalt samarbete, vilket gör hack-and-slash-spelet desto mer personlig. Även om vissa var skeptiska när det ursprungligen tillkännagavs, är Diablo 3 på konsoler samma upplevelse som PC-fans åtnjöt, modifierade för att njuta av starkt gamepad-stöd och justerade precis nog för att göra skillnaden mellan de två meningsfulla.

Klasser i Diablo 3 fortskrider på ett mycket modernt sätt, både genom att gåva alla spelens färdigheter till spelaren efter nivå 30 (istället för att kasta dem mot en vägg av förmågor att välja mellan under 99 nivåer), och genom att göra sex färdigheter tillgängliga åt gången (istället för två). På grund av förmågan att modifiera de olika trollformlerna med låsbara Runes är karaktärsanpassningen lika robust som någonsin, även om nivålocken är på en mycket mer uppnåelig nivå 60, ​​i motsats till Diablo 2’s 99. Runes gör en enorm skillnad, för till exempel, de förstärker Barbarian’s Bash för att inkludera en bedövning, överklinande knockback eller area-of-effect-skada. Varje skicklighet förbättras med dessa runor, och det är möjligt att skapa fantasifull och unik byggnad, så att spelare kan ställa in varje stav efter deras smak.

Även när du träffar nivån, ger Diablo 3s Paragon-system incitament att fortsätta slipa. Medan du har låst upp alla runor och färdigheter, får du tillgång till Paragon-poäng som kan användas på ett brett utbud av färdigheter. Paragonnivåer delas mellan karaktärer, men var och en kan fördela dem på olika sätt, vilket betyder att din trollkarl kan spendera alla sina poäng på brott, medan din barbar kan fokusera på att höja sin hälsa. Det ger dig skäl att fortsätta spela, och mer incitament att försöka erövra Diablo 3: s högsta svårighetslägen.

Ytterligare att lägga till anpassningen är loot drops, som utan tvekan är ännu mer inneboende för genren än RPG-elementen eller striden. Slumpmässiga föremål som trumlar ur liken av fallna fiender hjälper till att driva upp lusten att fortsätta spela, vilket gör att spelare får ett andra utlopp för vilket de kontinuerligt kan iterera på sin karaktärs statistik och ersätta olika pansarbitar och lite bättre. Det är givande och tack vare stängningen av Auction House och "Loot 2.0" uppdatera, det är allt som Diablo fans vill ha från specificering. Även om det tidigare var fokuserat på att skapa en ekonomi där du hittar ett nästan oändligt antal dåliga artiklar, är det nya systemet mer givande och ger dig objekt du faktiskt vill hitta.

Att köpa föremål på Auction House förstörde i grund och botten Diablo 3 som levererades på datorer under 2012. Att köpa föremål från AH var snabbt och enkelt, och på ett sätt gjorde det att det var meningslöst att tycka om. Varje föremål som vi plockade upp från fiender som vi dödade var inte tillräckligt för den som vi kopplade bort AH i tio minuters guldvärde. Det bröt genren, men nu när det är borta är det nya loot-systemet exakt vad alla ville ha vid lanseringen. Du byter redskap med några minuter och hittar nya saker att utrusta. Varje så ofta hittar du ett legendariskt objekt och – överraskning – det kommer faktiskt att vara fantastiskt.

Och nu när Blizzard har haft tid att stabilisera onlinesystemen sedan lanseringen finns det få fall av driftstopp. Lag är fortfarande ett problem – och kommer sannolikt att fortsätta vara när spelets popularitet ökar – men onlinesystemet är enkelt att använda och gör det enkelt att hitta spel med främlingar oavsett vilken svårighet du är på. Du kan söka efter personer på samma uppdrag som du och gå med dem direkt, vilket gör det till en lek att hitta grupper för svåra sektioner, även att leka med vänner har strömlinjeformats och förenklats. De som vill spela ensam kan göra det utan press att gå med andra, men det är lika lätt att se till att du alltid springer med två eller tre partimedlemmar. Eftersom spelet skalar otroligt bra för antalet spelare i ett spel, betyder det att online-multiplayer alltid kommer att ge en tillräckligt fantastisk utmaning för alla inblandade, särskilt på de svårare svårigheterna.

I uppdateringen 2.0 förnyade Blizzard också hur svårigheterna fungerar – borta är dagarna för Normal, Nightmare, Hell och Inferno, ersatt med ett nytt skalningssystem som är mycket mer transparent. Det finns fortfarande fyra "kärna" svårigheter som skalar monsternivåer och seghet (och uppenbarligen belöning), men till slutet är Torment, som har sex svårighetsnivåer för sig. Dessa nya lägen är svårare, men mer rättvisa än de som spelet levererades med, och borde hålla dig att spela ytterligare några timmar när du försöker störta Diablo.

Förändringarna som följde med 2.0-lappen förvandlar Diablo 3 till något mycket roligare och med mycket längre ben än vad spelet hade vid lanseringen. Det kanske inte kopplar dig så länge som originalet gjorde, eftersom slipningen till högre Paragon-nivåer fortfarande saknar den inneboende glädjen i att klättra mot nivå 99, men det är fortfarande ett extremt roligt spel och en värdig efterträdare till Diablo-tronen.