Division 2-recensionen: “Ett perfekt exempel på hur man absolut spikar en uppföljare”

Division 2 är ett allvarligt lyckat looter shooter, med en gameplay loop som fortsätter att ge, och ett slutspel som kommer att hålla dig spela i månader (eller år) framöver.

• Känns alltid som att du går
  • Lönande spel och slingor
  • Ser fantastiskt ut

• Berättelsen kan vara starkare
  • Bäst spelas med andra människor

Division 2 är ett perfekt exempel på hur man absolut spikar en uppföljare. Det ursprungliga spelet led av en glänsande kampanj, full av påfyllningsuppdrag och sidoinnehåll som aldrig kändes allt så givande, men det är absolut inte fallet med The Division 2. Det tar allt The Division gjorde bra och sätter allt ihop för att göra ett enormt överlägset spel, eftersom det visar sig att några års lärande, och utmärkta exempel på andra håll i genren, kan skapa en uppföljare som lyser ut bland sina rivaler – särskilt hymnen. Naturligtvis är det inte helt perfekt, men efter angrepp av problem och elände kring Anthems lansering är det verkligen uppfriskande att spela ett spel som det här som baraArbetar, och, ännu viktigare, är oerhört kul att spela.

Snabbfakta: Division 2

Granskningen av division 2: & quot; Ett perfekt exempel på hur man absolut spikar en uppföljare & quot;

Bin? BIN?

Ditt övergripande mål är att ta tillbaka Washington D.C., din senaste lekplats, från tre fraktioner och hjälpa medborgarna som är kvar. Tekniskt sett är det en enkel uppgift, men det handlar om att ta tillbaka kontrollpoäng, utplåna fiendens fästen och långsamt samla vapen och redskap som gör dig till den perfekta divisionen. Färdigheterna är särskilt givande, eftersom de inte riktigt är färdigheter utan prylar att använda i strid. De sträcker sig från en rullande sökargruva och en surr som du kan släppa loss på intetanande fiender, till en ballistisk sköld eller något som kallas en bikupa, som i princip avger massor av små robotbina som attackerar dina fiender med intensiv precision. Och dödliga stingers. Var och en av de åtta färdigheter som finns tillgängliga har åtminstone tre versioner att låsa upp också, som alla förändrar hur var och en av dem grundläggande fungerar. Till exempel kan tornet verka rakt, men det kan antingen vara utrustat med något av följande: en traditionell 360-graders spinnmaskinpistol, en brandtank som den avfyrar i en kon för skador på området, ett explosivt artilleri startapparat eller en långdistans halvautomatisk krypskytt.

Ju mer du dyker in i Division 2, desto mer inser du hur långt du kan finslipa din personliga spelstil och allt detta kan verkligen påverka hur du arbetar i en grupp också. Din solo-loadout kan fungera för dig, men i en trupp handlar det mer om att blanda färdigheter och förmågor för att göra mer av laget. Och du vill spela som fyrkant – eller åtminstone en frisk duo – för de flesta av de senare berättelserna och de stenhårda fäste, för de är inte lätta påAllt. Det är oerhört taktiskt när du arbetar som ett lag, och förmågan att byta ut din utrustning är … Tja, efter att ha spelat 70 timmar av Anthem, är det fantastiskt hur något så enkelt, som kommer att ta för givet i andra spel, är så uppskattad.

En berättelse utan berättelse

Oavsett om du spelar i en trupp eller solo, kan du vara säker: Jag var ansluten till det första uppdraget. Den ser att du kämpar dig igenom grunderna i Vita huset (som så småningom kommer att bli din ganska imponerande huvudbase för operationer) flytta från täcka till täcka, plocka bort fiender när du manövrerar genom kroppar och övergivna julklappar och upptäcker inte riktigt "Make America Great" mössor som du gör. Division 2 hanterar tempoet i sina viktigaste uppdrag otroligt bra och introducerar bitar av action och strid som ständigt ebbar och flödar på ett sätt som är helt betagande. Dess huvuduppdrag spelar ut över linjära underavsnitt av den öppna världen, med plan design som kan konkurrera som Call of Duty 4: Modern Warfare för atmosfär och skådespel, inklusive en sektion som gör att du skjuter dig igenom Washingtons Planetarium, där du får enmycketolika smak av stjärnor och ränder när den projicerade kosmos virvlar runt omkring dig. Det faktum att Division 2 lyckas göra denna typ av linjär berättelse inom en lika övertygande öppen världsstruktur är allvarligt applåderad, även om spelet inom är i princip bara “gå hit, skjut de onda, få plundra” och upprepa annonsen nauseum. Otroligt, det känns aldrig ensformigt eller repetitivt eftersom de platser du gör allt inom är så varierande och atmosfäriska.

Men för alla de härliga inställningarna, och verkligen fantastisk öppen värld (om du kan kalla en post-pandemisk ödemark i en stad ganska), är det lite synd att handlingen är en sådan besvikelse. Bortsett från att ta tillbaka kontrollen över staden och olika interaktioner med vissa sidkaraktärer, finns det egentligen inte mycket av en historia att tala om alls. För ett spel vars marknadsföring målar sitt politiska kommentar som sitt huvuddrag, och en stad som har rasats både av sjukdomar såväl som upplopp och kamp, ​​utforskas ingen av dess historier någonsin på rätt sätt. Det lyckas väva en linje där det säger ingenting om politik, trots ett uppdrag där du slåss genom en museumsutställning om Vietnamkriget, eller måste gå och rädda självständighetsförklaringen. Det finns några intressanta uttalanden i kommandona som du kan hitta och i några av de saker du hittar ströat om världen, men The Division 2: s berättelse uppenbarligen försöker spela det säkert. Och till slut misslyckas det att resonera. Det slutar i grund och botten vara ett spel om vem som har de bästa vapen och redskap.

Rooty tooty looty shooty

Det är ganska mycket det enda som håller tillbaka Division 2 från att vara ett fullmässigt spel, för vad gäller allt annat det har att erbjuda, det kryssar för varje ruta – särskilt när det gäller slutspel. Du är inte beredd på ändringarna på kartan i slutspel men lita på mig, de är värda att vänta och återställa i princip allt. Tack, jag bokstavligen gjorde allt grönt igen, men OK. De nya fienderna bryr sig verkligen inte om dina känslor heller, de är beväpnade till tänderna och har i grund och botten vapen Boston Dynamics hundrobotar och tar snabbt tillbaka hela DC till den punkten att nya invaderade versioner av huvudhistoriens uppdrag börjar dyka upp på kartan. Det kan låta frustrerande, men att spela igenom samma berättelser är inte en fråga om upprepning. Insatserna är mycket högre den här gången, och allt känns som en riktig step-up. Dessutom, ju mer du spelar genom slutspelet, desto högre kommer din världsnivå att stiga, vilket höjer insatserna. IGEN.

Lekplatsen i Washington DC

Naturligtvis finns det också PvP Dark Zone att utforska, och den här gången finns det tre av dem. Tack och lov så snart du går in i dem, all statistik blir normaliserad, vilket gör saker lite mindre skrämmande. Det är fortfarande extremt naturligtvis – AI har ingenting på dina medspelare – och jag är rädd hur galen det kommer att bli när spelare blir bättre och bättre, men det är en stor taktförändring från huvudområdet i DC, och det finns alltid locka bättre loot.

Sammantaget har Division 2 spikat spelet som en live-service-sak. Lagen på Ubisoft har verkligen dragit fram en imponerande looter shooter som är full av innehåll som är tillfredsställande att fullborda och ständigt driva dig framåt. Det har varit så många "bara fem minuter till" stunder som har förvandlats till "ytterligare några timmar" att jag är bekymrad över hur mycket Division 2 kan förmörka andra spel. Men i en värld där så få spel av sin typ lanseras så framgångsrikt, finns det mycket att berömma om Ubisofts senaste foray, och jag kan inte vänta med att se vad annat dess Washington har i vänt för mig.

Recenserad på PS4 Pro.

Avdelningen 2