Doctor Who S10.09: “En stoisk och pålitlig episod”

En prisvärt bit av skådespel från Anthony Calf lyser ut, men de främmande Ice Warriors känner sig underutvecklade.

Trots en obekväm start som hade snitt blixtsnabbt förbi mina ögon tillräckligt snabbt för att ge mig en förvirrad känsla halvvägs mellan rörelsesjuka och förvirring, visar sig Empress of Mars vara en stoisk och pålitlig episod – ändå en som missade chansen att lägga till en extra dimension till dess karaktärer. Mer är synd, eftersom den osannolika alliansen mellan soldater från 1800-talet och en främmande ras är mogen mark för några nya karaktärbågar, men det ignoreras något till förmån för den vanliga slakten av människor som tror att kulor kan slå främmande rustningar. Dåvarna.

Snurrar sig in i konversationen mellan doktorn och Bill är referenser som, dock subtila, gör att du verkligen tror att dettaskulle kunnahända. Vilken form tar de, hör jag dig fråga? Sci-fi filmer. Jämförs Mars underjordiska tunnlar med Terminator och The Thing, och Bill kommer ut med samma sprickor som vem som helst skulle, och säljer henne som den mest realistiska följeslagaren att resa ut från TARDIS sedan Rose. Pearl Mackie får inte så mycket skärmtid det här avsnittet, men alla hennes linjer levereras vackert med den typen av nonchalant, axelryggande intelligens som kännetecknar Bill. Men även om jag är förälskad av henne kan jag inte låta bli att bli lite förvånad av doktorns reaktion när hon faller ner i ett hål. Det är konstigt att se Time Lord hoppa in i lugnande nöd. Capaldi lanserar sig mot henne med den typ av skrik som skulle medföra att någon kastas bort från en klippa.sättför snabbt. En titt på initial förvirring med hans ögonbryn som är fästa är mer Capaldis stil. Hon ropar inte ens efter hans namn när hon står upp, vilket betyder att du i slutändan vill klappa doktorn på baksidan i försäkran om att Bill förmodligen är ok.

Doctor Who S10.09: & quot; En stoisk och pålitlig episod & quot;

Tack och lov är dock denna konstiga överreaktion inte en trend för hela avsnittet. Att förena viktorianska soldater med en ensam Ice Warrior är ett underbart koncept, och brittiska redcoats agerar spiffing. Deras cockney-accenter lyckas inte skvallra, och några av de fraser som de kommer ut med säljer dig på idén att de hör hemma någonstans med hästdragna vagnar och porträtt av drottning Victoria. Plus att höra dem skälla "JaSah!" (översättning: "jaherr!") blir aldrig gammal. På samma sätt som Ice Warriors beskrivs som ett ras som skulle krossa en nation men sörjer över en blommes död, måste dessa soldater ha sett mycket och ändå återspeglas inget av detta i deras karaktärer. Ingenting om krigets skräck, inte ens för den oskadade kaptenen, tas upp. Vi ser inte heller den mjukare sidan av Ice Warriors. Det är en missad chans att ge dem en smula nyanser. Föreställ dig om soldaterna hade hittat juveler eller reliker, att se Ice Warriors sträva efter att skydda dem framför allt annat skulle ge dem en extra dimension. Istället är de de formidabla dåliga killarna, som inte ger någon verklig anledning för att vilja krossa soldaterna förutom att de kan. Tänk på att ibland bränner människor myror med ett förstoringsglas, så jag antar att vi kanske bara är lika dåliga som varandra.

När avsnittet går ner i den förutsägbara kampen mellan människor och utomjordiska, avslutar den ansvariga karlen, Godsacre (Anthony Calf) det med en lysande föreställning. Under hela avsnittet har han och hans ställföreträdare Catchglove (Ferdinand Kingsley) varit övertygande, patriotiska soldater utan att gå ner i pantomime-accenter, med Kingsley som gjort ett utmärkt jobb med att förvandla från en charmig officer till en slimmigt ambitiös cad (ursäkta mitt språk). Kalvens framförande av talet som han hoppas rädda sitt regement är en hjärtlig, modig vädjan för sitt liv i utbyte mot sitt regiment. Efter att ha undkommit att bli hängd för öken, att erkänna att han vill bli avrättad av isdrottningen för att lösa in sin ära är oerhört ärligt, eller en mästerlig beräkning för att dra fördel av drottningens stridskod. Hursomhelst, det kräver Kalfs försiktiga leverans för att ta bort adress till drottningen som befälhavare utan att dyka upp. Han gör ett jävligt bra jobb.

Att ha den kvittra Alpha Centauri från den klassiska serien visas på skärmen är en rolig referens som säkert kommer att glädja många långvariga fans. Trots att jag skulle vilja är jag osäker på om &lsquo, glädje “är rätt ord att använda när det gäller slutet, eftersom det faktum att Missy är ur valvet (och vad som är mer misstänksamt, att fråga doktorn om han är okej) är en oroande utveckling. Kan hon lita på? Godhet kan ha blommat ut i hennes två hjärtan, men hon kunde spela det långa spelet och skaffa välvilja för att lura doktorn. Jag skulle gärna vilja se henne vara riktigt bra (stor bokstav mycket avsedd) och kanske till och med offra sig själv som det ultimata beviset på att hon har vänt ett nytt blad. Även om det inte finns någon garanti för att hennes förnyelse skulle förbli dygd…

Läkare som