Doctor Who S10.10 recension: “The Doctor’s räddarkomplex kan vara rent själviskt”

Trots ett underförverkligt monster, att få insikt i doktorns hjältekomplex gör detta till en upplyst episod, eftersom Capaldi är i toppform.

Time Lord kan vara cirka 2000 år gammal, men ibland agerar han som enmassivbarn. När han går tillbaka till den period där den romerska 9: e legionen försvann i Skottland, sätts han, Bill och Nardole upp mot en varelse som skrämmer både Pictsna (ett forntida skotskt folk) och de ovannämnda kvarvarande romarna. Vi får se Peter Capaldi på sitt bästa här, spela en cocky, skarp, no-nonsense läkare som ett ögonblick kommer att knäppa på Picts efter att ha tappat en otroligt sarkastisk liner, och sedan blir upprörd när han har slutat bli en hjälte. Du ser, i hjärtat av The Eaters of Light är en demonstration av hur doktorns räddarkomplex kan vara rent själviskt.

Doktor som S10.10 granskning: & quot; Doktorns räddningskomplex kan vara rent själviskt & quot;

En av Doctor Whos grundläggande berättande mekanik är att lösa ett forntida mysterium genom att använda &lsquo, Aliens ursäkt, men det här avsnittet handlar mycket mer om människorna än om den lättätande, i allmänhet dödliga varelsen som gränsar genom den skotska skogen. Bill och läkaren är båda väldigt intelligenta, och de har tydligt nått det stadium där de är tillräckligt bekväma runt varandra för att behandla att vara rätt som en tävling. Att höra Bill argumentera mot honom och vara lika kuk som han är är en påminnelse om hur väl matchade de är. Nardole tittar inte riktigt in, vilket innebär att hans närvaro i början känns lite besvärlig. Ändå när han lämnats ensam med doktorn flyger gnistor när Matt Lucas och Capaldi studsar av varandra. Lucas ‘välmenande (men argumenterande) Nardole skjuter doktorns vassa tunga till kanten. Deras bickring är lustig, till och med på gamla-gifta par territorium. En av de bästa scenerna är när de fångas av Picts. Med Nardole som försöker glädja sig själv, och doktorn redan har tröttnat på att skotterna inte har insett att han är en bra kille, blir du påmind om varför de gör ett så bra lag. Deras personligheter är så väldigt olika att deras fiender aldrig vet riktigt hur de ska reagera på deras kross. Doktorn och Nardole är i stort sett definitionen av &lsquo, blandade meddelanden, men det tjänar ett syfte att lämna sina fiender felaktiga.

Att växa upp är avsnittets huvudtema. Utveckla snabbast är Bill, hennes dåligt intelligenta sinne som räknar ut TARDIS ‘översättningsförmåga utan att ha förklarat det för henne först. Det kommer till det stadium där hon måste lära sig tillräckligt om TARDIS för att kanske flyga den en dag, eftersom hennes sinne är som en svamp som suger upp all information som den ges. Hon förvandlas från en följeslagare till en prot&eacute, g&eacute ,, och jag hoppas att hon en dag kommer att vara en match för doktorn – kanske till och med tar ansvar i ett avsnitt. På den andra sidan av saker och ting är Carr, Keeper of the Gate (faktiskt en interdimensionell klyftan med massor av fugly monster på andra sidan). Efter att ha skyddat sitt folk från varelserna på andra sidan porten, gjorde Carr vad någon skulle göra när man mötte en fiende som romarna: hon släppte det monster som hennes folk i generationer har försökt att innehålla. Under avsnittet går hon från en skrikande, skrämmande tjej till en hjälte. Med tanke på sitt öde accepterar hon det faktum att hon måste resa in i klyftan och slåss mot monsteret så att det aldrig kommer ut igen. Att få romarna följa henne som allierade snarare än fiender var en lysande vändning i slutet, särskilt eftersom det betydde att doktorn inte kunde offra sig själv för att bekämpa monsteret i all evighet. Tyvärr förklaras monster ganska dåligt, vi vet att de äter ljus, men på något sätt att utsättas för ljus i stora mängder är deras största svaghet. De tjänar inget annat syfte än att vara avsnittens ondskaper och tas ut (som vanligt) som ett hot mot hela universum. Ingen nyans, bara massor av tänder och Medusa-y tentakler. Du kan bara ha så många &lsquo, detta kan vara slutet på oss alla ögonblick på en säsong, Doctor Who. Börja inse det.

På tal om det ögonblicket: oh boy, vi vet nu att doktorn har enHelveteav ett frälsare komplex. Otroen på Bills ansikte när han förklarar att han kommer att gå in och rädda alla är exakt samma känsla som jag kände. Verkligen, doktor? Du kommer att gå och kasta dig pådettaorsak? Det finns så mycket mer vi behöver honom för, så att välja det här ögonblicket för att böja sig är helt löjligt. Bill och Nardole vet det också. Hörde honom spruta "sluta vara modig! Jag hatar modiga!" när Picts och romarna går in i riven låter till en början så otroligt hyckleri. Men då inser du att doktorn tycker att dessa människor offrar sig av samma behov av att vara en hjälte som honom – den som är något självcentrerad. Dom är inte. De verkligenäratt vara modiga, för till skillnad från doktorn kommer de inte att förnya sig. De dör där inne. Deras är det ultimata uppoffret och en läkare kan aldrig matcha. Han kan egentligen aldrig dö. Och det här avsnittet gör att det ser ut som han hatar att bli påmind om det. Att visa doktorns brister är ett av de bästa sätten att få honom att känna att han verkligen kan vara verklig, och The Eaters of Light utmärker det.

Läkare som