Doktors sömngranskning: “Filmen, som romanen, kan inte tävla med sin föregångare”

Glöm inte denna andliga uppföljare till The Shining. Men förvänta dig inte att det kommer nära Kubricks original heller.

Stephen King avsky Stanley Kubricks anpassning av hans roman The Shining från 1977. Så hur anpassar du författarens uppföljningsroman 2013, DoctorSleep, medan du säkerställer att din film fungerar som en uppföljare till en film som är en del av det kulturella medvetandet? Du kan inte, helt och hållet – inte ens genom att ge det till författaren / regissören Mike Flanagan, som tidigare har fått en reimagining av King &lsquo, ofilmbar “roman Gerald’s Game och renoverade Shirley Jacksons seminal The Haunting Of Hill House till en riktigt spökande Netflix-serie.

Från och med 1980, direkt efter en konflikt av filmens och bokens krossade händelser (The Overlook, även om det är fördömt, förblir stående, och Dick Hallorann är fortfarande med oss), finner vi Danny (Roger Dale Floyd) som besöks av den ruttna häxan i Rum 237 medan hon bodde hos mamma Wendy (Alex Essoe) i Florida.

Hoppa framåt i dag och Dan (Ewan McGregor) är nu en återhämtande alkoholist i New Hampshire. Hans &lsquo, glans ‘fortsätter att arbeta, och han börjar ta emot meddelanden från en liten flicka som heter Abra (Kyliegh Curran) som behöver sin hjälp: hon är traumatiserad av visioner om en grupp kvas-odödliga som jakter barn precis som hon för livnär sig på sina psykiska gåvor…

Flanagan gynnar som alltid karaktär och långsamt brännande berättelse över billiga chocker och håller sig fast vid Kings andliga uppföljare tills Kubricks Overlook oundvikligen kommer in i spelet. Regissörens överbryggningstekniker är smarta – de har till och med tillfredsställt författaren – och spänningen med att besöka hotellets labyrintkorridorer, glänsande guldrum och, rysa, rum 237 är påtaglig. Men det finns scener inuti dessa heliga väggar som bara inte fungerar (för att säga varför är en enorm spoiler), och DoktorSväl kan filmen, liksom DoktorSvag romanen, inte tävla med sin föregångare. Som sagt, Rebecca Ferguson är en mörk glädje som Rose the Hat och gör full rättvisa mot Kings bästa antagonist i flera år.

Vill du ha mer om Doctor Sleep? Lyssna på vår kritiker diskutera Shining-uppföljaren i det senaste avsnittet av Inside Total Film nu .

Läkares sömngranskning: "Filmen kan, som romanen, inte tävla med sin föregångare"