Trots den fantastiska historien slutar domar inte vara ett måste-spel tack vare dess grunt och ouppfyllande brottlösande spel.

• En fascinerande berättelse full av vändningar
  • Oodlar av sidinnehåll att fastna i

• Hålls tillbaka av Yakuza-ramverket, särskilt med sitt beroende av strid
  • Kommer inte så djupt in i detektivarbete som du kanske gillar
  • Otroligt tråkigt spel

Ryu Ga Gotoku Studio kan till synes inte göra något fel just nu. Ända sedan Yakuza 0 gav äventyren från Kiryu-chan och företaget en senare dags renässans i väst tillbaka 2017, har fans varit angelägna om att återvända om och om igen till den hårt slå handlingen i Kamurocho, Japan. Och så: ange dom.

På ett uppskattat värde verkar detektivspel i Yakuza-universum som en match i himlen. Men även om berättelsen är lika övertygande som någon av de tidigare dramorna som involverar Tojo-klanen, så upprepar det repetitiva spelet och vägran att sträcka sig utöver dess Dragon Engine-mandatgränser ett potentiellt spektakulärt slutresultat inte så elementärt som du kanske hade hoppats.

Men låt oss spola tillbaka lite. Domen ser spelare kliva i skorna till den skamliga ex-advokaten Takayuki Yagami, en hotshot som lyckas få ett mål där en påstådd seriemördare kastas ut. Klienten slutar dock att döda sin flickvän i kallt blod. Slagen med skuld lämnar Yagami lagspelet och blir en privatdetektiv, flankerad av sin ex-yakuza-partner, den hethåriga Kaito – ett surrogat för Kazuma Kiryu om jag någonsin sett en.

En mördarkrok

Det är här spelaren tar över: på jakten efter en ögonhårig seriemördare som stöter på medlemmar av yakuza tre år senare befinner sig Yagami sig insvept i ett fall som har de hårtkokta berättelserna om en Raymond Chandler-roman eller en särskilt övertygande serie Line of Duty. Korruption körs amok och det slutar med att skala bort lagren av Kamurochos snuskiga underliv mer och mer tills det når de allra högsta nivåerna av den japanska regeringen.

Precis när du tror att du har räknat ut whodunnit drar spelet mattan ut under dig på förödande sätt. Du kommer också vara angelägen om att fortsätta spela tack vare ett fantastiskt ensembleskap och en TV-show-esque-struktur som även inkluderar &lsquo, Tidigare på … ‘återkommer i början av varje nytt kapitel.

Domaröversyn: & quot; Skyldighet att aldrig verkligen åta sig att vara ett bländande detektivspel & quot;

Historien är utan tvekan höjdpunkten, inte bara för serien utan som potentiellt en av de bästa i mediet. Det drar inga slag med dess otydliga skildring av kriminell korruption, och det stämmer aldrig någonsin vem som är rätt och fel i varje given situation. Det är ett tvångsmässigt brottsdrama som du troligen hittar på konsolen.

Fallet med seriemordaren The Mole, som Yagami konstigt kallar honom, spiraler så småningom ut i en berättelse som uppenbarar sig med varje kapitel som passerar, en som är fylld till randen med konspiration, dubbelkors och förråd efter förråd. Om detta spelade på HBO eller Netflix just nu, skulle det vara guldstandarden. Ändå kan detta videospel bara sätta ihop hälften av bitarna. Videodelen är otrolig, spelet mindre.

Spelet är på gång – och inte särskilt intressant

I domen måste Yagami hjälpa till att flytta historien och knäcka ärendet genom att samla bevis och presentera den för vittnen. Tyvärr saknar kärnspelet som erbjuds, som inkluderar lockpicking, jagar mål, bär förklädnader för att infiltrera områden, och allmän undersökning av brottsplatser allvarligt i genomförandet. Spelet vägrar absolut att gå all-in på detektivsidan av saker. Istället lämnar du blidigt svävande runt kroppar, spelar upp samma minispel om och om igen, eller hamrar knappar i QTE-händelser – något vi antagligen borde ha kvar efter nu 2019.

Förhör, och faktiskt få svettiga, palmklåda vittnen att fälla sig under tryck,skulle kunnahar varit intressant, men går inte riktigt någonstans tack vare bristen på djup. Valet av illusion är flyktig, och i stället är den enda faran eller straffen som finns i spelet inte att få en liten mängd extra XP för att fråga saker i en mer logisk ordning, eller att Yagami skruva upp och tända situationen innan han ger spelare en annan knäpp på att välja rätt svar. Det är knappast en cerebral, haka-repande upplevelse.

Detta, i kombination med den oändliga svansmekanikern som känns som att den rivas rakt ut från ett PS2-spel, kan göra dig besviken efter en annan Danganronpa- eller LA Noire-upplevelse.

Så även om själva historien är fantastisk är det en oklanderlig berättelse som fungerar trots spelet. Det är särskilt oseriöst att det sällan finns några rättsliga åtgärder. Att bara göra alla fallbete utan att ta hem hem i en storslagen finale i slutet av ett kapitel känns massivt ouppfyllande och tar bort alla byråer från Yagami. Han är helt enkelt en karaktär med på turen och tittar på medan andra får göra alla viktiga drag.

Du kommer snart att upptäcka att själva spelet inte ens har förtroende för sin grundläggande spelmekanik, med den beprövade striden från tidigare Yakuza kommer allt mer fram i stället. Den andra halvan har Yagami som förlitar sig starkt på att ordna om ansiktsdrag hos yakuza-medlemmar och olika brottslingar istället för att övervägande sortera genom ledtrådar över flera lockande whodunnits – vilket säger allt.

Slagen till stansen

Det hjälper inte heller att det finns en allvarlig koppling mellan vad Yagami är och vad han gör. Namnlösa: Han är inte en klyftig bruiser i form av en Kiryu eller till och med en Goro Majima, hans behov att slå på någon fattig själ för att få information presenterar en massiv berättelse från berättelsen som inte riktigt kan skakas av. Det är en indikation på domens slaviska behov av att förlita sig på den ram som presenterats av tidigare Yakuza-spel. Att slå människor riktigt, riktigt hårt gav Kiryu alla svar så det varmåstearbeta för Yagami. Domens strid saknar också den brutala balletiska finess som hittades i tidigare poster.

De två stridstilarna – Tiger och Crane – skiljer sig tillräckligt för att du ska kunna utnyttja båda, men du kommer antagligen att ta till dig samma väl slitna kombinationer om och om igen. Men det är verkligen roligt, och du kommer att bli lika underhållande någonsin genom att ta en cykel och ge personen på den mottagande änden av styret en enkel resa till tandläkaren.

Det finns en ny stridsfunktion att vara medveten om: Dödliga sår. Att skjutas eller träffas med en laddad chefattack betyder att din hälsobar är permanent minskad tills du hittar en läkare. Det är ett dubbelkantigt svärd: detta gör längre stridsavsnitt (av vilka det är förvånansvärt många för ett förmodat detektivspel i hjärtat) till en riktig slog, och kan till och med hitta att du laddar om gamla räddningar oftare än du skulle vilja, även om det uppstår utmaningen avsevärt och har du tänkt på dina fötter när det blir tufft. Åtminstone är det annorlunda och avgörande, tillräckligt intressant för att vara värt dess inkludering.

Om dumma och dumma dumma dumma blir gamla, kommer du att vara glad att se dom gå massivt OTT med sidinnehållet. Det finns dussintals timmar med innehåll här, vilket är extremt generöst från Ryu Ga Gotokus del. Gillar battingburarna och Club SEGA-arkaderna återvänder, plus de extremt underhållande Drone Races är ett välkommet tillskott.

Det bör inte diskonteras att spelet till och med har 50 sidofodral att fastna också. Medan körsträckan kan variera beroende på några av de mer otydliga aktiviteterna – VR-brädspel, någon? – Det kan inte hävdas att dom inte ger spelarna värde för pengarna. Det hjälper att den upprätthåller sin blandning av kokiga Yakuza-humor i sidoväskor (som att jaga efter en skallig mans peruk) och allvarligare melodrama.

Bedömning verkar dock alltid som att det är lite för medvetande om att försöka dra bort den knepiga balansräkningen mellan att beundra Yakuza-fans och tilltala nykomlingar. Detta är utan tvekan ett svårt spel att rekommendera för nybörjare.

Gatahistorier

Det är bättre lämpat att förstå Dragon Engine innan någonting annat (lösningen? Gå och spela Yakuza 0) och serieveter kan kasta spelet, men ändå bli besviken över dess slingrande detektiverbjudanden. Yagami är under tiden mindre magnetiskt än Kiryu. Medan ensemblesrollen är starkare, är det omöjligt att inte undra om att spela ett fett Yakuza-spel är ett bättre alternativ istället.

Även om det är möjligt att bortse från (om än underhållande) förtroende för strid, och jag strålade av glädje när jag upptäckte hur mycket det är att göra på de snusiga neonbelysta gatorna i Kamurocho, är halvvägshuset av dom skyldigt att aldrig verkligen begå att vara det bländande detektivspelet det kunde ha varit.

Där ligger problemet. Dom är ett Yakuza-spel i detektivkläder – men det utmärker sig aldrig riktigt bra. Berättelsen är utmärkt, och borde inte överlämnas för dem som har behov av fantastiska 20 timmars verkligt övertygande intriger, men förresten spelet förrätter sin bästa klassklass. Enkelt uttryckt: Det är boxset-glans som tappas av dett-bedövande detektivarbete. Här hoppas en uppföljare stryka ut knäckarna och kasta ut snuddingen lite mer. Om så är fallet, kan det ha tagit fram en klassisk serie med all tid – och detta är en fin, om något skakig, första ansträngning.

Recenserad på PS4

Dom