Donkey Kong Country Returns 3D-recension

• Frodig 3D-grafik
  • Vaggfria kontroller och Nytt läge mjukar upp den ökända utmaningen
  • Gamelskolans spel är ett härligt kast

• Skarpt samarbete
  • 3D presenterar några praktiska problem
  • Fortfarande grymt svårt i fläckar

Om bara alla handhållna portar kan vara så bra. Donkey Kong och hans kompis Diddy svänger på 3DS med en översynen version av Wiis Donkey Kong Country Returns, en kärleksfull hyllning till Super Nintendo-serien från gamla. Om du ännu inte har spelat den här nostalgiska 2.5D-plattformsplattformen är det den version du ska äga. Det fixar de flesta av det ursprungliga spelets problem, även om de visserligen introducerar ett par andra i processen.

Förutsättningen förblir densamma: ett vulkanutbrott väcker onda Tiki-andar, som omedelbart hypnotiserar djunglarna i djungeln och befaller dem att stjäla Kongs bananhård. Sådan tjuveri flyger inte i Donkey Kongs hus, så han och Diddy försökte återkräva sin bananstack en grupp i taget. Följande är en springa och hoppa runt Donkey Kong Island, promenera på fiender och smalt undvika bottenlösa gropar.

Trots det faktum att du inte rullar genom vågor av Kremling-fiender, som i de ursprungliga spelen, fångar allt annat om Returns 3D glansen av Rare’s 16-bitars klassiker. Nivåvariationen är otrolig, både visuellt och mekaniskt, inga två steg ser lika ut, och de introducerar alla en ny mekaniker eller kombinerar gamla för att höja svårighetsgraden.

Det finns många dolda hemligheter i varje etapp, vilket erbjuder ett extra lager av utmaningar för de hardcore som är tillräckligt för att jaga 100% fullbordande. Långtids DKC-fans kommer också att applådera ljudspåret, som levererar arrangerade versioner av 16-bitars låtar i all sin eteriska, melodiska härlighet. Gameplay-klokt, detta är den typen av plattformsspelare som lär dig när du går, vilket gör det lättare för dig att känna till kontrollerna och testa noggrant dina nyutvecklade färdigheter.

Faktum är att kontrollerna är den mest betydande förbättringen av Returns 3D. Utan Wiimote / Nunchuk-nonsens att ta itu med, kommer dina händer lyckligt att ladda av några frustrerande vagnskontroller eller opålitliga insatsvaror. Att spela på 3DS känns så nära SNES-upplevelsen som möjligt, med antingen joysticken eller D-pad som styr Donkey Kongs fluidrörelse. Den andra stora uppgraderingen sticker ut så fort du startar upp spelet: den redan underbara grafiken har fått ett skikt med 3D-färg, vilket gör att de frodiga bakgrunderna och färgglada fiender dyker upp direkt på skärmen. Stegens parallaxrullning ser särskilt fantastisk ut på 3DS, med ett antal förtjusande kontaktpunkter.

Även om 3DS-versionen av Returns ser fantastisk ut, uppvisar det ökade skärpedjupet några få problem. När 3D skjutits upp hela vägen kommer varje skarp rörelse av dina händer att spela trick på dina ögon med ett perspektivskifte. Det verkar inte som en stor sak förrän du av misstag faller till din död, allt för att ditt grepp ryckte medan du hoppade över en särskilt upprivande klöv. Maximal 3D kommer också ibland att orsaka viss desorienterande artefaktering med objekt i utkanten av skärmen, även om du troligtvis inte märker dessa visuella oegentligheter för ofta.

Nytt läge är ännu en stor förändring, även om det inte kommer att bli så synligt för dem som inte har spelat Wii-versionen. Den anmärkningsvärda svårigheten med konsolversionen förblir helt intakt i originalläget, men New Mode erbjuder ett inbjudande alternativ för spelare som inte känner för att hantera gamla-skolan testning och fel-plattformar. Detta läge ger DK och Diddy en ytterligare hälsopunkt, såväl som tillgång till en mängd livskrävande föremål (till ett reducerat pris) i Cranky Kongs butik.

Medan Nytt läge verkar som om det gjordes som svaret på dem som beklagade Wii-versionens utmaning, löser det inte helt svårighetskurvproblemet. Även om det är lättare att fylla på nya föremål som grop-flyktande ballonger och livräddande drycker, och du kan utrusta tre föremål istället för en, är de fortfarande bara enskilda skyddsåtgärder. Även med en fullständig inventering, kan vissa nivåer – särskilt de som rullar minecart och raketvariationer – fortfarande köra avslappnade plattformsfläktar uppåt väggen. Naturligtvis dör tillräckligt många gånger och du kommer att få det nedlåtande alternativet att anställa den silver-backade Super Kong för att slå nivån för dig. Nytt läge kan ta straffkanten av Returns beryktade hinderbanor, men de oinvigde bör veta att det fortfarande är jävligt svårt jämfört med den genomsnittliga plattformsspelaren.

Returns 3D erbjuder också co-op via lokalt trådlöst spel, vilket kräver två kopior av spelet. Tyvärr fångar det här alternativet med två spelare inte SNES-triloginens heta stil. Båda spelarna tar kontroll över sitt eget Kong, men utan Diddys jetpack-hjälp med att sväva hopp, känner Donkey sig betydligt mer sårbar. På flipside är Diddy nästan för kraftfull, kapabel att segla över luckor med sin jetframdrivning eller peppar avlägsna fiender med sin långsträckta jordnötspistol.

Med spara data är det helt motsatt – Åsna är den med all kraft och sparat framsteg, medan Diddy-spelaren inte behåller någonting från sina tidigare äventyr. Även om införandet av ett co-op-läge är trevligt förmåner, är det inte så tilltalande om du inte har en dedikerad co-op-partner, som ett syskon eller en rumskamrat, som kan spela tillsammans med dig vid ett ögonblick..

Om du inte vill tugga igenom ett dussin liv innan du äntligen går förbi en knepig scen, är det kanske inte spelet för dig. Men slutresultatet med Donkey Kong Country Returns 3D är att de positiva sakerna utan tvekan överväger negativerna. Med sin visuella prakt och glädjande gameplay-spel är detta en fantastisk plattformsspelare som gör det bästa av 3DS. Det kan testa ditt tålamod då och då, men tillfredsställelsen med att erövra varje sista bonusfat och KONG-brev är i slutändan värt det.