Det perfekta sättet att passera ett par timmar, men det kommer att lämna dig efter mer spel och en låda med Krispy Kremes.

• Ganska och rosa, som en Instagram-influensa exploderade
  • Att svälja upp allt är jävligt tillfredsställande
  • Franska bulldogs ingår i varje köp

• Över för snabbt, och ingen anledning att gå tillbaka
  • Behövde vi verkligen en bossstrid?

Precis som en riktig munk är detta söta lilla pusselspel förtjusande att titta på, läckert att sluka, men är klart för snabbt. Det utnyttjar samma drivkraft för att förstöra och växa som Katamari Damacy-spel för 14 år sedan, men alltid lämnar dig som vill ha mer.

Donut County: & quot; Precis som en riktig munk är den färdig alldeles för snabbt & quot;

Det är faktiskt en komplimang till konstverk och speldesign av Ben Esposito – utvecklaren som skapade spelet – vars pastellvärld full av franska bulldoggar, tvättbjörnar och knäckiga karaktärer kunde leka tusentals klistermärken och söta t-shirts. Spelet är enkelt, du kontrollerar ett hål som växer när saker faller in, så du flyttar det runt de olika nivåerna tills allt är borta. Ibland behöver ett pussel att du tänker på mer än bara gravitation, som att svälja upp eld för att lyfta en varmluftsballong eller bränna ett träd, fånga en orm för att skrämma en kyckling eller använda katapultfunktion för att skjuta föremål tillbaka ur hålet. Vatten utgör ett särskilt problem, sväljer upp en pöl och – ooh fysik – du måste hitta ett sätt att … gud, det finns inget annat sätt att sätta det … töm ditt hål innan du kan komma tillbaka till att förstöra allt i webbplats.

Det är ingen som förnekar att det är oerhört tillfredsställande att flytta din bärbara avgrund över de olika terrängen – sätta upp dammar, ödlor, träd, mopeder – och jag fick alla nivåer jag spelade. Det är en zenupplevelse också, det finns inget sätt att misslyckas med en nivå, ingen tidsgräns eller poäng, nivån slutar bara när du har sopat upp allt i sikte. Det är dock ett tvåkantigt svärd, för medan alla behöver en paus från stress just nu, är insatserna så låga att en myra kan stöta tån på dem.

Spelet släpps på PS4, PC och iOS, och lutar definitivt mer mot en – * kläder på affärsmannen * – “premium mobilupplevelse” när det gäller mängden innehåll, och det återspeglas i priset. Det är bara $ 5 på iOS, och jag har spenderat mer än det på iMessage-klistermärken som ser ut som min hund. På Steam och PS4 kostar det dig 12,99 dollar, vilket fortfarande känns rimligt, men det är värt att veta att “flytta en hålmekaniker” är perfekt för pekskärmar.

Om du undrade varför en tvättbjörn som heter BK var ansvarig för att en hel stad föll i tarmarna på jorden, har Donut County konstiga berättelser om drönare, BK och hans Trash King-chef som bara är konstigt nog snitt genom spelets tandvärk söta estetik. Tyvärr är det också skylden för en svag sås som slutar där spelets mördarmekaniker är klyvt klibbigt in i ett boss-kampscenario som varken är utmanande för att känna sig värdefull eller intressant nog för att överraska dig. Det känns lite rusat, motsvarande att ha slut på tid på en läxauppsats och bara klottera "Sammanfattningsvis" och kopiera din kompis.

Även om jag har uppträdandet av en rashäst med PTSD, skulle jag ha bytt chefen för en tickande nedräkning på de andra nivåerna, en poäng, något att slå. Jag kom ihåg storlekskraven för Katamari Damacy, de nivåer jag inte slutade i tid, de som jag gick tillbaka till upprepade gånger, alltid hitta nya saker att rulla upp. Det är naturligtvis inte en rättvis jämförelse. Det är mycket att be från en indieutvecklare, till och med en så begåvad som Esposito, för att skapa ett oändligt spelbart spel. Men då räcker det aldrig med en munk? Ta Donut County, bosätta dig i ett par timmar och njut av det för den korta och sockeriga glädjen som det är.

Donut County