Dragon Ball FighterZ recension: “Flashy och lite dum … men gud är det kul att titta på”

• Fantastisk animering
  • Tillgängliga kontroller med plats för proffs
  • Massor av blinkningar och nickar till fansen
  • Välkonstruerade träningslägen

• Historieläget känns vadderat och utmattande
  • Strider tenderar att alltför gynna aggression

När jag var ung kunde jag inte vänta med att komma hem från skolan, bläddra över till Cartoon Network’s Toonami-programmeringsblock och titta på ett avsnitt av Dragon Ball Z. Kid Me älskade den showen som ingen annan – och varför skulle han inte? Det är stort, det är högt, det är (ofta bokstavligen) jordskakande och droppande med överflöd, det finns till och med coola utlänningar att titta på och en pratande katt. Den har allt som ett tioårigt barn kan önska sig.

Men om vi är ärliga mot oss själva, introducerar Dragon Ball Z sällan komplexitet i sina spektakulära slagsmål. Det är inte ofta vår plockiga hjälte Goku eller en av hans många vänner och allierade vinner en strid eftersom de är smartare eller smartare, eller använder en unik stridstil – för det mesta är det bara en fråga vars maktnivå är större än de andra. Det jag försöker säga är att ingen ska titta på Dragon Ball Z som letar efter realism eller subtilitet, de bör titta för att se vem som kan skrika högre och skjuta en större energisprängning från sina händer.

Men kampspel kräver mer nyans än så – du behöver ett varierat urval av krigare så att varje match inte känns lika, du behöver balans så att en karaktär inte överskuggar alla andra och mer. Så frågan är, hur väl utvecklar Arc System Works ‘Dragon Ball FighterZ balans mellan känslan av en anime-kamp med spelets behov av balans och variation?

Lätt att lära, svagt utmanande att behärska

Hur internet först reagerade på FighterZ

Dragon Ball FighterZ recension: & quot; Blinkande och lite dum ... men gud är det kul att titta på & quot;

Dragon Ball FighterZ slår Marvel vs. Capcom: Infinite to a massa, vad Twitter angår

Om du kommer till Dragon Ball FighterZ som ett slåssspel-fan, hittar du mycket att gilla, men kanske inte tillräckligt för att älska om du inte är en fan av serien. Vaktlistan känns unik och balanserad, med en blandning av gamla favoriter och knäppa, oväntade val.

Jag fann mig förvånad över hur bra FighterZ lyckades få karaktärer att sticker ut, även när de flesta av dem bara är människor som bär en gi eller rymds rustning. Nappa kan odla små gruvar som kallas Saibamen i ett kast till Saiyan Saga, medan Piccolo kan sträcka ut armarna som elastiska. Yamcha kan rensa ut en storm av snabba attacker, medan Vegeta är ett odjur när det gäller energisprängningar.

Ändå, när du väl har lärt dig hur du kastar en lätt, medellång, tung och speciell attack är du ganska inställd, oavsett vem du väljer för ditt 3-personers lag. Genom att hamra på samma knapp ett antal gånger i rad kan du utföra en auto-combo, som ser prickig ut men saknar mycket skicklighet att dra av.

Äkta proffs kommer att kunna kedja dessa auto-kombinationer med engångsattacker och taktisk in- och utbyte av partners, men totalt sett tittar du på ett lägre färdighetstak här än andra konkurrerande spel. I grund och botten: om du kan dra av en eldkula i Mortal Kombat, kan du göra ganska mycket vad FighterZ skulle fråga dig.

Men dessa auto-kombinationer är inte nödvändigtvis ett bakslag. De låter alla uppleva bråttom att se på omöjligt starka krigare kollidera och känner sig som en öppen inbjudan till nykomlingar och tillfälliga spelare i synnerhet eftersom du alltid kommer att kunna utföra en oavsett vem du spelar som.

Istället är FighterZs största snubbla när det gäller strid att det känns som att det belönar brott lite för mycket över andra kämpar. Rörelser som låter dig undvika skador eller på ett säkert sätt kan få dig bort från en aggressiv motståndare är begränsade, och om dudofastna i en kombination, det är ganska svårt att fly. Samtidigt finns det åtminstone tre drag tillgängliga för varje kämpe som låter dig snabbt stänga klyftan mellan dig och din fiende och hantera skador. Och FighterZ är snabb –ytterstsnabbt – så motståndare kommer ofta att försöka mobba och överväldiga snarare än att spela långsammare och mer strategiskt.

När det gäller stridsspel är det mindre "teknisk precision för Street Fighter," Mer "rusande och hänsynslösa attacker av Dead or Alive."

Historieläget snubblar

Om äkthet är ditt främsta problem, låt mig vara tydlig: FighterZ är entusiastisk tro mot andan i Dragon Ball Z-anime – och i mindre utsträckning Dragon Ball Super – iblandalltförså. Särskilt historieläget är fullt av dumma och “dramatiska” radavläsningar som Frieza skriker, "Dina skämt är hemska! Du måste bara jobba dem i helvetet!" Det har också en gränsöverskridande misogynistisk humor som känns på sin plats under 2018, inte till skillnad från att se en Looney Tunes kort med Bugs Bunny som sätter på sig en rasistisk förklädnad.

Specifikt breddades mina ögon ganska tidigt, när Piccolo läste Bulmas sinne (jag minns ärligt inte varför han gjorde det). Bulma, som inte har gett henne tillåtelse för Piccolo att göra detta, klagar över att han antagligen såg minnen om henne naken och spelade ut “Jag är bara en oskyldig tjej!” rutin du har sett i hundra anime-serier från 90-talet och därefter. Piccolo rycker ut så här är inget stort, och Krillin och Goku är inte bara med honom – påpekar att han är en utlänning och förmodligen inte är intresserad av Bulma sexuellt – utan också kasta ut denna zinger: "Är du inte lite gammal för att kalla dig själv en tjej?"

Så för att sammanfatta, gick en sinnesläsande utomjording genom någons privata minnen utan deras tillstånd, och den personens vänner svarade genom att tänka på henne och kallade henne gamla. Jag menar … helig skit Dragon Ball Z, jag trodde att du var coolare än så.

Det här betyder inte att innehållet i historieläget är allt dåligt. Det finns några riktigt roliga stunder som hela tiden är blandade, till exempel Vegeta och Goku som argumenterar om vem som först ska slåss mot en dålig kille, och Krillin flyter mellan nervös och modig. Animeringen är också förstklassig presentation, och det finns ögonblick som du lätt kan förvirra spelet för ett avsnitt av showen. Tänk bara på att de flesta av Dragon Ball Z-charm inte har bleknat under åren, inteAlltav den har åldrats så bra.

Oavsett din känsla för humor, det förnekar inget att historieläget är överdrivet. Detta läge är inställt som ett brädspel, där du flyttar mellan utrymmen anslutna med enkla linjer. Varje kapitel är som ett nytt bräde, även om det alltid är samma framsteg: slog genom ett gäng extremt enkla slagsmål där AI knappt slåss tillbaka tills du kommer till en kamp som faktiskt är relevant för handlingen eller låter dig rekrytera en ny kämpe för din trupp. Istället för att bli upphetsad för varje kamp, ​​analyserade jag kartor för att hitta den snabbaste vägen så att jag kunde få över varje kapitel så snart som möjligt.

Massor av berättelser om berättelser läge kommer också att dela ut tutorials när du handlar slag, vilket kan vara till hjälp i början, den irriterande delen kommer när du fortfarande får dessa (ibland till och med exakt samma tutorial) timmar in i spelet. Och jagdobetydatimmar. Massor ochmassortimmar. Det tog mig ungefär fyra timmar att slå den första berättelsen, varav det finns tre. Trots det registrerade spelet bara mitt slutförande på drygt hälften, eftersom jag hoppade över så många av de icke-kritiska slagsmålen. Så ja. Spänn i dig för lång tid om du vill se allt.

Packad med referenser och nickar till fansen

Utanför historieläget finns det massor av roliga påskägg och referenser till showen. Välj rätt karaktärer, eller slå en av seriens viktigaste onda med rätt attack på rätt scen och du kan utlösa en genväg som skapar ett ögonblick från showen nästan shot-for-shot.

Min personliga favorit är Goku som slåss mot Frieza på Namek: om inget lag har Krillin valt som en av deras kämpar, ger spelet Goku en unik introduktion som påminner om första gången han förvandlades till en Super Saiyan. Detta var ett ögonblick som jag kände att jag hade väntat på eoner på som barn, och det är omöjligt att inte känna den lilla dopaminrusen av nostalgi varje gång jag ser det. Ärligt talat kan FighterZ vara det närmaste mänskligheten kommer en tidsmaskin. Eller, om vi använder DBZ-terminologi, en hyperbolisk tidskammare.

Till och med spelets meny är inställd för att framkalla varma och otydliga känslor. Istället för att helt enkelt navigera alternativ upp och ner är FighterZs gränssnitt nästan som ett mobilspel, med en liten stad och karaktärer att interagera med. Det finns till och med ett slumpmässigt belöningssystem, men det är allt kosmetiskt och just nu finns det inget alternativ att köpa spelets Z-kapslar (byllådor) med riktiga pengar. Men hej, det ger mig en chans att se en Chibi Piccolo ha på sig en bakåt hatt så jag har det bra.

Jag tycker att jag tänker på Dragon Ball FighterZ i samma villkor som jag tänkte på Dragon Ball Z för 20 år sedan: det är prangigt, lite dumt och slagsmål är ibland för förenklade … men gud är det kul att titta på. Passera nu den skålen med fruktslingor, jag ska stanna hemma från skolan idag och öva min Kamehameha.

Detta spel granskades på Xbox One X.

Dragon Ball FighterZ