Dragon Quest Builders 2 recension: “En vacker mashup av ikoniska spel med en knäppa humor.”

All glädje och tillfredsställelse med originalen, nu med uppgraderade leksaker, en större värld och en hund du kan husdjur

• En enorm värld att utforska
  • Bättre basstrider
  • Ren tillverkning tillfredsställelse

• Teckendialogrutan kan dra

Förbered dig på att spendera alltför mycket av din tid med att oroa dig om du har lagt toaletten för nära cocktailbaren och be monster inte krossa ditt nya duschrum till bitar, eftersom Dragon Quest Builders 2 är tillbaka för att göra sin blandning av Minecraft-stil byggnad, Harvest Moon farming och Zelda-ish utforskning hela ditt liv. Det första spelet bevisade hur tillfredsställande blandningen av skapande och blodbad skulle kunna vara, och Dragon Quest Builders 2 förbättrar den ursprungliga formeln som att den slungar ett diamanthalsband på en enhörning.

Snabbfakta: Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2 recension: & quot; En vacker blandning av ikoniska spel med en knäppa känsla för humor & quot;

Utgivningsdatum: 12 juli
Utgivare: Square Enix
Plattform (er): PS4 och Nintendo Switch

Du behöver inte ha spelat en sekund av varken Dragon Quest RPGs eller ens originalDragon Quest Buildersto njuta av uppföljaren eftersom spelet tar dig igenom allt du behöver veta i en mild takt, lär dig att laga mat, odla, bygga och slåss. (Grunderna är krossiga grejer med en hammare, använd bitarna för att bygga andra saker.) Det finns alltid ett uppdrag som kommer att hålla dig upptagen, ett stort byggprojekt eller ett flerdelsmål och en massa sidojourer, som kan variera från bygga ett träningsrum för att fånga en kyckling. Samtidigt behöver du inte oroa dig för att det utlöser din tusentals utbrändhet, du är fri att döda tid på att bygga vad du vill mellan dig, skapa din karaktär till en överdådig boudoir eller bara se till att allting i staden är på perfekta rätvinklar. Många spel pratar det stora talet om att fatta stora beslut som påverkar berättelsen, men hur många låter dig bestämma om svampköket får en matsal eller inte?

En konstig, unik charm

Dessa små beslut är bara en liten del av ett massivt spel. Det finns varierande och svepande öar – tack och lov för snabba resor – för att kartlägga och avledningar längs huvudsökvägen. Till exempel, precis när du börjar känna dig som badassens kung av byggare och få arbete på enfaktiska pyramidendu hittar dig själv som har till uppgift att fly från fängelse utan så mycket som en hammare eller svärd att arbeta med. Tänk Shawshank Redemption, men med skelett och kål. Ofta är avledningarna konstiga konstiga, vissa involverar dansflickor i kaninkläder, men det är allt en del av världens konstiga charm.

Det finns nya leksaker att leka med, som en vindjacka som låter dig flyta från stora höjder i en mycket The Legend of Zelda: Breath of the Wildway. Kampen har också sett några förändringar. Inte nödvändigtvis själva slå saker med svärd, som fortfarande känns lite tecknad och obekväm, men chefen kämpar. De var klumpiga och frustrerande i originalet, och den glädje du kände när du byggde din stad krossades under fötterna på ett stort monster medan du väntade på att den skulle bli sin svaga punkt på dig. Dragon Quest Builders 2 får åtminstone känna sig mer organisk, mindre som ett jobb, och du får till och med rida en gigantisk robot till seger. Vem gillar inte att döda saker med gigantiska robotar?

Krossa och dra

Eftersom det är min svarta plikt att leta efter bristerna i mästerverket, kan jag säga att spelet ibland håller handen lite för hårt, med karaktärer som knuffar dig om nästa sak att göra istället för att låta dig bara fortsätta med det. "Ooh Rachel, du har ett tecken som gör att ett monster krossar saker och … titta! En krossbar vägg." Jag trodde aldrig att jag skulle känna nedlåtande av en leende blå klump av slem, men här är vi.

Kom igång i Dragon Quest Builders 2

10 essentialDragon Quest Builders 2 tips om att veta innan du spelar

Ibland börjar också berättelsen, dold som den är genom textrutor, dra. Visst, alla fel och karaktärer du träffar är söta och charmiga, men jävla att de tycker om att prata. Till och med den tålmodigaste hunden kan hitta deras uppmärksamhet vandra till sin telefon, deras TV, lite färg som torkar på ett riktigt intressant sätt. Det hjälper inte när det ibland är udda pauser där spelet verkar frysa kort i dessa scener, och det är tortyr när du har en rad blomkrukor att bygga. Kanske dessa problem bara plågar Nintendo Switch-versionen, som verkar skicka handenheten till en vanvidd som värmer den till nära lavatemperaturer.

Inte för att jag någonsin har låtit något av det, eller vattnet från små Nintendo Switch-kylfläktar, eller det faktum att jag behöver sova mer än två timmar om natten, komma i vägen för att bygga mig igenom äventyret. Jag blev vän med – och ja klappade – hundar, jag byggde en bar av faktiskt guld, jag gav godis till en zombie, jag grävde en hel flod genom en öken. Dragons Quest Builders 2 är en vacker mashup av ikoniska spel med en knäppa känsla för humor, och du kommer att vara ansluten till det från din första hammarsmash.

Dragon Quest Builders 2