Några föråldrade funktioner åt sidan markerar eFootball PES 2020 en spännande ny era för den långvariga serien.

• Spelar en mer autentisk fotbollsstil än någonsin
  • Den nya standardkameran ger ett fantastiskt, TV-liknande perspektiv
  • Master League har äntligen fått lite uppmärksamhet

• Den repetitiva kommentaren är långt förbi sitt sälj-för-datum
  • Inga större förändringar för Become a Legend eller myClub

Detta är ett kolossalt år för PES. Varumärket har genomgått en namnändring för att tillfredsställa sitt växande esportsfokus, medan stora nya partnerskap och kommande innehåll kring UEFA Euro 2020 utgör en anmärkningsvärd utvidgningsperiod för Konamis långvariga serie. Till och med EA Sports FIFA-serie känner effekterna, med PES som nu behåller exklusiva rättigheter till Serie A-mästare Juventus, bland andra.

Men som traditionen lägger PES 2020 sitt största fokus på själva fotbollen genom att implementera en mängd nya funktioner och förfiningar på planen. Det färdiga paketet lägger till en smart förbättrad och mer engagerande insats än föregångaren, om än med några få varumärken som är något som hindrar dess titelvinnande potential.

Sätt dig

Den mest omedelbara skillnaden jämfört med PES 2019 är den nya standardkameravinkeln. Det heter &lsquo, Stadium ‘, och fungerar som en av de bästa tilläggena i årets spel genom att implementera en autentisk, sändningsliknande metod. Det hjälper till att få seriens intrikat detaljerade stadioner till liv, inklusive nya platser som Manchester Uniteds Old Trafford och Bayern Münchens Allianz Arena, och arbetar också för att förbättra spelet genom att tillföra en extra känsla av realism.

Och det är gameplay som alltid har varit mycket viktigt för Pro Evo, ofta för FIFA: s dödhårdhet. Det är viktiga förbättringar att notera i år. Ett nytt Finesse Dribble-system ger förbättrade sätt att erövra en-mot-en-situationer med subtila höger-stick-färdigheter och utmärker sig på grund av dess låga nyckeltal. Det gör det möjligt för Philippe Coutinho och Juan Cuadrado att visa sig dominerande, med snabba fötter för att dra av ballet-toed manövrar.

Nu kan du också få mer piska på dina kors, med huvudförsök som känns mer kraftfulla, medan en mängd nya defensiva animationer leder till mycket mer avgörande block och spända målmuskler än någonsin tidigare. Detta gör topplag ännu svårare att bryta ner, särskilt på högre svårighetsnivåer, där du möter stjärnförsvarare som hela tiden sätter sina kroppar på linjen för att förhindra målscorer.

Men den subtilaste förändringen har den största effekten: ett spelelement som heter &lsquo, miss-sparkar, som lägger större vikt vid spelarfel. Det fungerar för att eliminera den enstaka ping-pong-naturen hos PES 2019 genom att minska passering (och fotografering) noggrannhet i lämpliga situationer, till exempel när du vänder dig bort från personen du passerar till. Som ett resultat tvingas du överväga dina handlingar mer noggrant innan bollen lämnar dina fötter, vilket hjälper till att sammanställa en mer autentisk taktisk tankesätt.

Ledande makeover

När det gäller spellägen anländer de största förändringarna i Master League – Pro Evos långvariga offline-karriärläge. Den här gången är fokus på nya skärmbilder, av vilka några är interaktiva, vilket hjälper till att skapa en mer personlig historia än tidigare år. Styrelsen kan fråga dig om mål, till exempel med flera svar tillgängliga, och du stöter också på detaljerade scener kring presskonferenser, nya signeringar, teamsamtal och mycket mer.

Det är tydligt att kärlek och uppmärksamhet har gått in i dessa segment, och de gör ett bra jobb med att utveckla din personliga berättelse. Som sagt, de har inte så långvarig inverkan på själva laget, bara ibland påverkar saker som spelarform, vilket känns som en missad möjlighet. Ändå resulterar de åtminstone i den färskaste och därför trevligaste Master League på flera år, med uppgraderingar också tillämpade på överföringssystemet och anpassning av läget. Bristen på ett realistiskt regenereringssystem fortsätter dock att svika, med pensionerade spelare som fortfarande reinkarneras som yngre versioner av sig själva. Ju tidigare detta åtgärdas, desto bättre.

eFootball PES 2020-översyn: & quot; En trogen replikering av det vackra spelet ... det mest realistiska PES hittills & quot;

På andra ställen finns det inte för många nya funktioner, även om många återvändande favoriter. Det populära Become a Legend-spelarkarriärläget drar nytta av Master Leagues intuitiva nya menylayout, men förblir annars alltför lika stort som förra årets ansträngning. Detsamma kan sägas om Ultimate Team-stilen myClub-läget, som förvånansvärt tar en baksäte och behåller mycket av samma innehåll och presentation som förra året.

Det enda undantaget är tillägget av Matchday – en tidsbegränsad onlineturnering där du väljer sidor och spelar för att tjäna poäng för ditt valda lag. Det här är ett ganska roligt läge, att ta bort många myClub-belöningar på vägen, men det är för restriktivt för närvarande. Vid lanseringen kan du bara spela det inom ett fyra timmars fönster, så om du inte är på den tiden, har du inget annat val än att missa.

Flytande fotboll

Taglinjen för PES 2020 är "Att spela är att tro", och i många aspekter ringer detta sant. Visuellt är det ett av de mest imponerande sportspelen på marknaden, med en ständigt förbättrad uppsättning realistiska spelarmodeller, samt uppgraderad belysning och stadionförbättringar. Segmenten före matchen är av stor spelatmosfär, även när Peter Drury och Jim Begins föråldrade kommentar snöras, vilket känns som om det knappt har förändrats under de senaste tolv månaderna..

Som vanligt gör spelet sitt bästa samtal på planen. Årets version antar en något långsammare takt jämfört med PES 2019, och gynnar som ett resultat, vilket uppmuntrar till mer tankeväckande uppbyggnadsspel och intelligenta passeringar. Det finns en större känsla av balans i allmänhet, när motorn belönar dig för att prioritera tålamod och smart tänkande, i motsats till att utnyttja någon speciell spelstil.

PES 2020 gör också ett föredömligt jobb med att lyfta fram enskilda spelares egenskaper. Det finns en tydligt unik känsla för alla toppspelare, och att anpassa din taktik runt dem är nyckeln till framgång. Gillar Mario Mandzukic är utmärkta att spela en lång bollstil, vinna headers och hålla upp spelet, medan någon som Sergio Aguero känner sig positiv dödlig med bollen vid hans fötter. Vi såg den här typen av saker i PES 2019, men det är mycket mer uttalat den här gången.

Anmärkningsvärda förbättringar stärker AI också. Att spela mot CPU är mycket mindre repetitivt och tröttsamt, med lag som blandar upp sina strategier och spelstilar. Gillade av Barcelona attackerar med snabb passering och kreativ stil, medan sidor med mindre betyg är mer benägna att missa sparken och ser ofta på att slösa tid när de tar en osannolik ledning. Den största nackdelen med AI är dess intelligens utanför bollen, som fortfarande lider av enstaka brist på lyhördhet. Det finns tillfällen då spelarens byte går fel, eller om en spelare tittar på bollen flyter förbi dem onödigt, och medan dessa fall är sällsynta, är de ofta en irritation.

För det mesta erbjuder eFootball PES 2020 en trogen replikering av det vackra spelet. Det är lätt det mest realistiska PES hittills med olika visuella tweaks och förbättringar av spelet som bevisar viktiga tillägg. Det är också ett mer uppslukande spel än förra året, särskilt när det gäller den nya TV-stilkamera och det växande antalet stora licenser, vilket ökar sin känsla av legitimitet både på och utanför planen.

Bristen på uppfinningsrikedom som tillämpas i vissa lägen – till exempel den ständigt populära myClub – är synd, och till och med Master League är ännu inte det färdiga paketet. Men när fotbollens kvalitet är så bra är det lätt att förlåta några egna mål.

Recenserad på Xbox One.

eFootball PES 2020