El Camino: A Breaking Bad Filmrecension: “Ett sista farväl från några av TV: s största karaktärer”

El Camino kapar av Jesse’s äventyr med en bokstavlig smell, medan flashbacks gör det för trevlig, om något onödig, fanservice.

"Bara du kan bestämma vad som är bäst för dig, Jesse." Dessa ord, som sades under öppnande ögonblicken för El Camino, visar på karaktärens resa genom Breaking Bad – show-stop-serien som kartlade uppkomsten och fallet av Walter White.

Har Jesse, den tidigare meth cook-turn-escapee, någonsin gjort ett beslut som helt och hållet var hans eget? Spelet Heisenberg har alltid trampat stort, drogbaronen gör fruktansvärda saker, till och med gått så långt som att förgifta ett barn, allt för att manipulera Jesse. Värst av allt ledde Heisenbergs girighet och destruktiva sätt till att Jesse fängslades av en grupp nynazister.

Efter en första flashback plockar El Camino upp där serien slutade. Detta är dock Jesse oberoende. Inte bara har han rymt Todds gängs bojor utan också Walter White. Jesse är äntligen ensam – en man utan ansvar för någon annan än sig själv. El Camino är Jesses detox – comedownen efter ett liv att ha blivit mobbad av en skurk kemlärare. Ändå går minnen djup. Flashbacks är rikligt och fyller i delar av Breaking Bad-serien som vi aldrig visste saknade. Döda karaktärer kör igenom Jesses tankar och deras spöken spöker filmen.

El Camino: En Breaking Bad Filmrecension: & quot; Ett sista farväl från några av TV: s största karaktärer & quot;

Att vara tillbaka med Jesse, Skinny Pete, Badger och resten (vi kommer inte att namnge mer) är en konstig sensation. Vi känner dem så väl – vad finns det mer att lära sig? Författare / regissör Vince Gilligan vet detta, och snarare att ge oss stora avslöjanden om deras tidpunkter tillbringar vi tid med dessa karaktärer eftersom de har samtal om Jesses plats i världen. Det finns lite att skimta för Breaking Bad-aficionados, men det finns mycket trevlig fan-service – med en återupplivad karaktärs utseende är särskilt ryggkylande bra.

Trots att han är uppkallad efter bilen han rusade bort under Breaking Bad-finalen, är El Camino Jesse’s show. Vi tillbringar tid med honom att köra runt, lyssna på radio (och höra om en annan karakters öde). Ändå, tillräckligt snart, efter ett besök i Skinny Pete’s hus, lämnade motorn i dammet. Jesse är på jakt efter pengar, tillräckligt för att fly New Mexico oupptäckt av någon – för att starta ett nytt eget liv. Som förväntat finns vissa komplikationer, men ingenting som känns som ett stort hot. Den aktuella historien äger verkligen i en slam takt, vilket ger alltför ofta för spända flashbacks, och leder till en finale som känns oundviklig, men inte ouppnådd.

El Camino kunde ha fallit sönder ganska lätt, men ändå Aaron Pauls intensiva skildring av en man som lider av PTSD håller allt samman. Han glider perfekt tillbaka i Jesses skor, vilket gör att tiden som spenderades mellan serien som slutade för sex år sedan och El Caminos frisläppande försvinner. Och tack vare Pauls gravitationer känns filmen som en tillfredsställande avslutning för karaktären. El Camino erbjuder då en sista – om inte helt nödvändig – farväl till några av de största karaktärerna som någonsin dyker upp på tv-skärmar. Och Jesse, stackars Jesse, får äntligen det avslutande kapitlet som han förtjänar.

El Camino: A Breaking Bad Filmrecension: "Ett sista avsked med några av TV: s största karaktärer"