En enkel favorit recension: “En snygg thriller som är bäst att njuta av med en martini i handen”

Paul Feig gör ett litet växelbyte för en snygg thriller som är bäst att njuta av med en martini i handen.

Medan kvinnlig ledad komedie alltid har varit en konstant i Paul Feigs karriär, har han tagit den preferensen från genre till genre, från bridesmaids till buddy-cop (The Heat), spionfilm (erm, Spy) och sci-fi actioner ( Spökjagare). Här vågar han sig in i vad marknadsföringsmaterialet kallar hans "mörkare sida", men gör inga misstag, det finns fortfarande massor av skratt i denna försvunna person-thriller.

Att spela något som en chic och lättillgänglig Gone Girl, A Simple Favor är högglans, höglägerfilmskap, som om Feig kanaliserar Franc&# 807, ois Ozon (L’Amant Double) för en mer mainstream publik. Anpassad från Darcey Bells sidvändare, det är skumt och kastat, men det finns gott om glatt att ha på vägen för att lösa (mordet?) Mysterium, med skelett klämd i varje garderob.

I mitten ligger Anna Kendricks Stephanie, en mamma-vlogger som är mest hemma och gör cupcake-dekorationsfilmer för sin online-publik. En änka och mamma till en liten pojke, Stephanie är ett lärares husdjur bland frivilliga föräldrar i skolan. Det är vid skolportarna där Stephanie korsar banor med Emily (Blake Lively), en glamorös publicist som vaggar upp hemma i en tredelad kostym och fedora.

En enkel favoritrecension: & quot; En snygg thriller som du bäst kan njuta av med en martini i handen & quot;

Deras söner vänskap leder till ett lekdatum, och Stephanie befinner sig snart wowed av Emilys värld. Mot ditt bättre omdöme är det svårt att inte känna samma sak. Från den lyxiga designkudden (dekorerad med inte så konstgjorda nakna målningar av sig själv), till hennes icke-filter-attityd, via några kaninartade martini-färdigheter, Emily är som en Tyler Durden för publiken Good Housekeeping. I freudianska termer är hon alla id: helt självisk, men åtminstone är hon uppfriskande ärlig om det i kontrast till de andra föräldrarna i skolan.

Lively är väldigt roligt och oser av kallig karisma i hennes mest gripande showcase på stor skärm hittills. Kendrick hjälper till med en bra folie via sitt märkliga besvärliga schtick och hon får chansen att spela detektiv när Emily försvinner. Livelys kraft-av-natur vänd gör att hennes frånvaro kännas hårt, hennes närvaro tränar stort över resten av filmen när Stephanie spårar trådar som leder henne från ett modehus till ett sommarläger.

Under Feigs säkra hand släpper mysteriumelementen stabilt och effektivt ut, med tillräckligt misstänksamhet kring de tre centrala karaktärerna (inklusive Emilys make Sean, spelad av Henry Golding), för att se till att utfallet inte är helt förutsägbart. Till sin fördel tar A Simple Favor sig inte för allvarligt, känslan av att Feig och co har roligt är smittsamma, vilket gör det till ett nöje som du inte behöver känna dig skyldig till.

Ta reda på vad som kommer ut i år med vår uppdelning av de mest förväntade kommande filmer av 2018 och därefter.

• Utgivningsdatum:14 september 2018 (USA) / 21 september 2018 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)