En miljon Little Pieces recension: “Aaron Taylor-Johnson är elektrisk”

Drivs av magnetiska Aaron Taylor-Johnson, det är grovt runt kanterna, men fortfarande berusande.

I deras första filmiska samarbete sedan Ingenstans pojke går regissören Sam Taylor-Johnson och hennes skådespelare-maka Aaron Taylor-Johnson ihop för denna raka up-anpassning av James Freys memoar av beroende och rehabilitering. Freys bok publicerades 2003 och blev en litterär skandal när det avslöjades att vissa element var avsevärt utsmyckade, men Taylor-Johnsons, som samordnar, tar hans ord som evangelium.

Oavsett sanningen om Freys erinringar kan det inte vara tveksamma kraften i det Taylor-Johnsons satte på skärmen. Detta är en fullblodig framställning, som börjar med Frey i stenbotten när han kollapsar efter en sprickdrivna partisession. Samlade i ett flygplan av en läkare – destination: en rehabiliteringsanläggning i Minnesota – han vaknar i luften och stjäl omedelbart en whisky-miniatyr från hostessvagnen och döjer den rasande.

Tagen till kliniken av sin berörda bror (Charlie Hunnam), Frey har ingen önskan att återhämta sig och hatar anläggningens 12-stegsprogram, visar förakt för andra där, inklusive den sett-it-all rådgivaren (Juliette Lewis). Hans antiautoritära strejk leder honom till en annan orolig själ, den tidigare tonåriga prostituerade Lilly (Odessa Young), även om deras hemliga uppdrag oundvikligen leder till mer smärta.

Mer flyktig än andra nyligen beroende berättelser (Beautiful Boy, Ben Is Back), den här filmen har en rå energi till det och sätter Taylor-Johnson (regissören) kvadratiskt tillbaka på mer intressant terräng än hennes 2015 bonk-buster Fifty Shades Of Grey. Med fint arbete från Billy Bob Thornton som en flamboyant beroende som är benägen att utdela pärlor av visdom, och en elektrisk ATJ på hans mest gripande, detta är den typ av film där du bara inte kan säga nej.

En miljon små bitar recension: "Aaron Taylor-Johnson är elektrisk"