En vacker dag i grannskapets recension: “Tom Hanks spelar rollen som Mr Rogers i denna varma, mysiga kram av en film” – TIFF 2019

Snyggt-emotionell eller cloyingly-manipulerande beroende på tittaren. Det som är mer säkert är Hanks inkommande utmärkelsen.

Tom Hanks tårjerker har premiär på Toronto International Film Festival – här är Total Film recension…

För dem som inte har lyckats fånga det exemplariska dokumentet Won’t You Be Ny Neighbour? eller inte växte upp Stateside med hans lutande, försiktiga råd, herr Rogers kan i bästa fall vara ett mysterium och i värre fall en irrelevans. Men kan du förlåta mig någonsin? regissören Marielle Heller klarar sakkunnigt att tillfredsställa både fans och oinvigde med denna varma, mysiga kram av en film som väljer att fira den universella medkänsla som barns TV-presentatör förespråkade snarare än att djuva för djupt i det som fick honom att kryssa.

Genom att etablera Rogers distinkta märke rakt ut ur porten med en utökad återinförande av hans folksy show, ger Heller en tillgänglig primer för att titta på en mans personliga interaktion med den lilla skärmhelgenen. Baserat på Tom Junods Esquire-omslagsfunktion 2017 (&lsquo, kan du säga … hjälte? ‘ är en värd att läsa), En vacker dag introducerar oss – via nyckfull miniatyruppsättningar – till den livslånga journalisten Lloyd Vogel (Matthew Rhys) som är förträngning från sin boorish far (Chris Cooper) påverkar hans förmåga att bearbeta barndomstrauma och vara fullt närvarande för sin egen spädbarns son. En född cyniker som föredrar att skriva krigsrapportering snarare än profiler, han verkar knappast det bästa hacket att skicka för att intervjua den berömda glada och geniala Herr Rogers (Tom Hanks, underbar) för Esquires Heroes-fråga. Men, precis som Lloyd, när vi möter Hanks mänskliga definition av &lsquo, nice ‘- all mjuk kadens, blinkande ögon och handstickade tröjor – ett slags förtrollning börjar. Hur, Lloyd och vi undrar, kan en man vara så glad i världen? Så tålamod? Så snäll? Och när vi frågar varför det finns en sådan misstanke om uppriktighet, tvingas vi ifrågasätta varför vi som samhälle är skeptiska.

Eftersom Herr Rogers blir en katalysator för Lloyds självterapi och emotionell läkning, så skapar Hanks zenprestanda en gemensam meditativ upplevelse. Det är särskilt sant för en kraftfull scen i en upptagen restaurang där herr Rogers uppmanar Lloyd att genomföra en självacceptabel övning med att stänga ögonen en minut och tänka på "alla människor som älskade dig till existens". När Lloyd överensstämmer, blir restaurangen tyst och Hanks vänder sig för att titta benignigt ner på linsen och bjuder in publiken att gå inuti skärmen för att göra samma sak.

Om den här typen av snygga-fina grejer gör dig obekväm, kan mycket av en vacker dag landa som söt och hokey – bara en serie med bildekaler som är sammankopplade med en berättelse om pappa-frågor. Det finns lite i vägen för utforskning av vad som gör att driver R, räddat från en tillträde till att ibland banka på tangenter på ett piano i frustration. Så om en förklaring av gåtan är ditt mål, handlar doc mer om fakta som känslor. Men för dem som söker komfort, vänlighet och en känsla av att vårda i en turbulent värld som verkar belöna grymhet över att bry sig, kommer en vacker dag att bli filmisk balsam. Överge dig till det och ta vävnader.

En vacker dag i grannskapet: "Tom Hanks spelar rollen som Mr Rogers i denna varma, mysiga kram i en film" – TIFF 2019