En Way Out-recension: “Förhöjer co-op-spel på ett sätt som ingenting har tidigare”

A Way Out höjer co-op-spel på ett sätt som ingenting har förut, vilket förenar spelare för att skapa en vackert berättad historia som alla behöver uppleva.

• Co-op spelar ut på innovativa och fräscha sätt
  • En sann delad berättelse
  • På nivå med äventyr som Uncharted

• Kan vara lite QTE tung

Det är länge sedan jag har spelat ett spel som verkligen är kooperativt. Ja, det har funnits saker som den briljant hektiska Overcooked, de zany Snipperclips eller stora AAA co-op-upplevelser i Destiny 2 eller Monster Hunter World, men tekniskt att spela tillsammans med dina vänner i något av dessa spel är valfritt. Det är dock definitivt inte fallet med A Way Out. Den här nya indie-titeln från Hazelight, och den andra EA Original-titeln (den första var Fe, som kom ut tidigare i år), är helt byggd för samarbete – så att du inte kan spela den om du inte repar en vän, antingen för någon lokal eller online multiplayer-åtgärd.

Nu kan det låta som en fråga för A Way Out, eftersom inte alla gillar att behöva spela med en annan person, men det är en snygg touch att du bara behöver äga en kopia av spelet för att spela. Det hjälper också att varje enskilt designbeslut som Hazelight har tagit med A Way Out sätter co-op som det centrala fokuset. Aldrig tidigare har jag spelat ett spel som får dig och din vän att känna dig som ett obrottsligt lag, med spelets historia som inte fortskrider om du inte är i ständig kommunikation med din partner.

Två huvuden är bättre än ett

Du spelar som ett par fångar som vill bryta sig ur fängelset och tjäna sin frihet. Leo är in för beväpnad rån, övergrepp och stöld, medan Vincent avtjänar tid för bedrägeri, förfalskning, åh och lite mord. Varför Hazelight valde att göra två karaktärer till både vita, brunhåriga män är dock lite förvirrande. Det kan ibland bli lite förvirrande om vem som är vem. Det är uppenbart att Leos ganska stora näsa och sidoburnor ska skilja honom från den skäggiga Vincent, men det känns som det kunde ha varit lite mer kreativitet i karaktärsdesignen, även om du bara tittar på hårfärgen ensam.

En Way Out-granskning: & quot; Förhöjer co-op-spel på ett sätt som ingenting har förut gjort & quot;

Men det påverkar inte det faktum att teamet på Hazelight – under ledning av Josef Fares, av Brothers: A Tale of Two Sons-berömmelse – har skapat en berättelse som bygger en av de bästa delade upplevelserna spel som någonsin har gett. Detta är inte ett spel byggt för två spelare, det är byggt för två spelare som delar en berättelseupplevelse, en berättelse, ett mål. Och det skapas bara när de två karaktärerna arbetar tillsammans. Varje vägpunkt, varje kontrollpunkt, varje liten sidbild känns komplett eftersom du gör det tillsammans. Oavsett om det stänker vattnet för att inleda fiskar till varandra, gå tillbaka till rygg för att shimmy upp en vägggap, passera en mejsel mellan cellerna för att hitta en utgångsväg, eller till och med bara spela Connect Four eller en omgång basket, co-op känns aldrig som ett extra tillägg, allt är byggt för att du kan njuta av tillsammans på ett sätt som är tillfredsställande och värdefullt oavsett omfattning av interaktionen.

Men naturligtvis, eftersom du spelar som två människor, finns det tillfällen då samarbeten kan vara lite mer besvärande. Det finns stunder i spelet där du måste välja en inställning till en viss situation. Vincent tenderar att ta den lugnare, mer rationella tackan, medan Leo är mycket mer en fan av våld, buller och den mer direkta inställningen. När du är nära att känna igen på sjukhuset till exempel, vill Leo slå killen medvetslös och stagga honom någonstans, medan Vincent vill försöka prata ut. De är båda giltiga alternativ, men du och din verkliga partner i brott måste komma överens om hur man ska ta innan historien fortsätter. Alla tvister om taktik måste sorteras i verkliga livet, eftersom spelet fungerar bara om du är redo att vara ett lag.

Innovationer inom film och co-op-spel

Det finns sällsynta stunder när dina karaktärer inte är båda på skärmen samtidigt, men Hazelight har tänkt på sätt att göra detta visuellt intressant också. När du går från en karaktär till en annan, skiftar kinematiken genom att flyga genom luftventiler, korridorer och fönster för att se till att du ständigt är engagerad, oavsett om du spelar eller inte. I ett ögonblick tittar du på Leo slår polisens ansikten in med en lampa, i nästa ögonblick tittar du på Vincents baksida försvinner nerför en luftventil och kommer ut på andra sidan för att hitta ännu fler poliser. Det är sant även för den delade skärmvisningen, med fönster som ändras och roteras beroende på fokuspunkter eller en viss scen du befinner dig i. För en åtgärdssekvens, till exempel, är teckenfönstren staplade horisontellt, medan någon annanstans växlar de vertikala rutorna till ge en eller annan karaktär den största rutan, beroende på aktuellt fokus.

Det är bara ett litet exempel på uppmärksamheten på detaljer som strömmade in i A Way Outs berättelse. Även om det är den viktigaste drivkraften i spelet, är det också prisvärt hur varierande spelet också är. Under spelets ungefär tio timmars speltid kommer du att uppleva allt från nyktera berättelsessekvenser till biljakter, och det fanns tillfällen då jag var tvungen att påminna mig om att detta inte var en Uncharted spin-off med fler äventyr av Sam och Nathan Drake, sådant är kvaliteten och blandningen av A Way Out: s handling, berättelse och pussellösningselement. Pacing är också plats på, så att du aldrig blir uttråkad av alltför långa klippningar eller utökade actionsekvenser.

I själva verket, bortsett från den liknande karaktärsdesignen, var det enda som lite – och jag menade något – irked om A Way Out att öppningen var lite QTE (snabb tid händelse) tung. Men jag tror att det enda äkta problemet som A Way Out har är att få människor att spela. Co-op kan skjuta upp många spelare, men att inte uppleva A Way Out förnekar dig själv ett av spelets största äventyr hittills.

Recenserad på PS4 Pro.

En väg ut