En Wrinkle in Time-recension: “DuVernay tacklar en svår anpassning med hjärtat”

Reid är en fin ledning, men DuVernays vanligtvis fasta fot vinglar i CGI-molnen från Disney-fantasin.

För att förstå hur knepiga Madeleine L’Engles 1962-fantasyroman för barn är att anpassa, hopp bara tillbaka i tiden. I en förbluffande vad-om-utsikts förföljdes Stanley Kubrick för att regissera 1979. Men filmhistorien förblev oförändrad när han vidarebefordrade det, vilket betyder att ingenting kom fram tills 2003: s röriga TV-film visade vilken tuff mutter romanen är att knäcka.

Trots tydliga poäng i dess fördel, lämnar Disneys senaste försök mutteren oknäckt. Wrinkle presenterar en biracial hjältinna och den första regi-krediten från en afroamerikansk kvinna (Ava DuVernay) på en tältstång på 100 miljoner plus, presenterar Wrinkle vissa vitaler – medkänsla, ambition, omfattning.

Vad som är mindre välkommen är författarna Jennifer Lee (Frozen) och Jeff Stockwells tendens att överbrygga L’Engles språng av tro, fantasi, antikonformistiskt tänkande och kvantvetenskap med mawkiska meddelanden och expository filler. Det är svårt att säga om DuVernays användning av snygga CGI och musikpumpade montager förråder en kamp med manuset eller med fantasi i sig (efter verklig strikt 2014 års Selma).

En Wrinkle in Time-översyn: & quot; DuVernay hanterar en svår anpassning med hjärta & quot;

Hursomhelst visar rynkorna. DuVernay är tidigt på sitt starkaste och säkerställer att Storm Reids tur som den oroliga tonåringen Meg Murry erbjuder något för publiken att få kontakt med inför hela utställningen.

Hjärtat av försvinnandet av NASA-forskaren far Alex (Chris Pine), Meg hoppas att han kommer att återvända är stoked när perky himmels irriterande Mrs Whatsit (Reese Witherspoon) dyker upp, upprör Meg’s mamma (Gugu Mbatha-Raw) och bekräftar pappas teorier om tesseracts.

Inte länge går Whatsit med astral Mrs-es Who (Oprah Winfrey) och Who (Mindy Kaling) för att vispa (eller "tesser") Meg, hennes hjärta adopterade syskon Charles Wallace (Deric McCabe) och skolkamrat Calvin (Levi Miller) på en transdimensionell jakt. När sökningen är på, har set-bitar med blommor och tornadon lite mening utöver deras tydliga Oz-baserade inflytande.

Förutom möten med Zach Galifianakis seare och onda vagar IT (inte en clown) finns det också en överbelastning av hokey FX. Som ett resultat, från Millers flummoxerade uttryck till Winfreys leverans av intetsägande gynnsamma kosmiska visdomar, verkar de flesta av skådespelarna förlorade. Så det är inte så konstigt att Reid håller sin egen och lätt fångar känslan av att en tonåring tappar upp sina känslor.

Andra anpassande beröringar hjälper DuVernays fall: an &lsquo, alla gör ont i montage och Megs oro för hennes naturliga hår ger befrielse från de plattande standardalternativen för självhjälp-prekonisering och klimatiska tussles med dumma CGI-saker. I rättvisa hanterar DuVernay en svår anpassning med hjärtat. Men hennes skrämmande distraktioner kunde ha använt en förbikoppling eller två.

En Wrinkle in Time-recension: "DuVernay hanterar en svår anpassning med hjärtat"