• Två säsonger till priset av en
  • Förbättrad presentation inklusive podiumscener äntligen
  • Otrolig haptisk feedback genom dynan
  • Pro-läget är förvånansvärt välkomnande

• Så många lägen och funktioner saknas
  • Skadorna är fortfarande överväldigande

Inget karriärläge. Ingen säsongutmaning. Inget rivaliserande system. Inget samarbete online. Inget mästare läge. Inget klassiskt innehåll. Ingen delad skärm. Ingen funktionell säkerhetsbil. Ingen husbil. Ingen paddock. Inga TV-intervjuer … Listan fortsätter. F1 2015 väljer att överge flera fantastiska funktioner som utforskats över Codemasters senaste fem år av F1-spel och resultatet är – relativt åtminstone – en oundviklig besvikelse. Jag har alltid förkämrat kvaliteten på kärnupplevelsen i förhållande till innehåll, men även jag sa “crikey” under mitt andetag när jag bläddrade igenom spellägena på huvudmenyn och befann mig tillbaka vid den första efter sju klick. Och en av dessa är “Xbox-hjälp”. Du tävlar antingen en säsong i vanligt eller Pro-läge, spelar en enda händelse, tar den online eller provar Time Attack. Det är allt.

På banan, där det är viktigt, är F1 2015 stark. Väldigt stark. 1080p och en relativt konstant 60fps ger ett omedelbart imponerande spel och du kan verkligen få dina tänder i körningen. Men under den tekniska utvecklingen är det en mycket bekant upplevelse. Hanteringen kan ha byggts “från grunden” för ny gener, men det är inte revolutionerande. Det är inte heller spännande, med de snabbaste varvtiderna kommer från den mest känsliga inställningen till kontrollerna. Det hjälper inte att ljudmixen inte är bra, med tyst teamradio och liten känsla av kraft från motorerna.

F1 2015 granskning

Och jag blev mycket förvånad över att upptäcka att den mest simma hanteringsmodellen är relativt enkel. Du måste vara försiktig med utlösarna för bromsning och acceleration, säkert, men när du väl får tag på det är det inte särskilt svårt att kvalificera sig högt upp på rutnätet om du är van vid hur serien fungerar. När du är låst för hjälmkam och AI är låst till legendarisk förväntade jag mig inte vara direkt konkurrenskraftig. Men jag var.

Ett av de största problemen jag har med kärnkörningen är bara hur mycket hörnskärning du kan komma undan. Jag vill allt för att ta en bit ur en trottoarkant för att se om du klarar av instabiliteten som orsakar, men så länge du inte lägger alla fyra hjulen från banan här kommer du inte att bli straffad, vilket betyder att du kan enkelt klippa många hörn med halva bilen eller mer och komma bort ostraffad. Det ser inte väldigt attraktivt ut, men online kommer att bli fullt av människor som gör det så du borde få ut dina hörn saxar. Förvärrar problemet känner trottoarkanten väldigt plattare än de ser ut och är ungefär lika hotande som en kattunge jämfört med Project CARS: s rampliknande puckel.

F1 2015 granskning

Online är … konstigt

F1 2015 granskning

Det traditionella onlinelobbysystemet har ersatts med ett “Hopper” -system, som låter dig välja en svårighetsnivå (förmodligen för att separera kraschar från seriösa racers) och sedan återgå till vad du gjorde medan spelet söker efter en lämplig match. Bristen på “snabbt lopp” är konstigt, men vi får se hur systemet panorerar när allmänheten engagerar sig.

Oavsett om du kör “ordentligt” eller utnyttjar spelets regler, är känslan av grepp via Xbox One-kontrollen otrolig. Att fjädras med gasen i låga hastigheter känns och låter exakt hur du vill ha den, och den haptiska feedbacken låter dig veta när du snurrar hjulen under acceleration eller låser under bromsning. Det är fantastiskt hur bra det lär dig att skydda dina däck, med subtila vibrationer som sparkar in när dina svängande hjul börjar understyras över banan. Visst, den här typen av feedback har varit med i spelet i ett par år, men den nya gen pad är väldigt mer subtil och det gör en enorm skillnad för hur du kör och hur bilen ser ut när du gör det.

Med tanke på utseende är den nya gen-grafiken inte så nära det verkliga livet som du kan förvänta dig att de skulle vara. Träd är fantastiska på nära håll, svagande försiktigt och med doppat solsken glittrande genom deras blad … men på mitt till långt avstånd reduceras de till nästan tecknad-liknande plattor av grönt. Bilarna ser fantastiska ut, men spåren har en filterkänsla av 2005-eran CG. Med tanke på Project CARS har visat att Xbox One på ett övertygande sätt kan återskapa verkligheten med realistiska färger och strukturer, ser F1 2015 besvärligt stiliserad ut. Jag förväntade mig aldrig att jag skulle säga detta, men Project CARS ser bättre ut.

F1 2015 granskning

Till F1 2015: s kredit, det finns inga jaggies någonstans alls. Detta är det snyggaste Xbox-spelet som jag ännu inte sett när det gäller utjämning och det betyder att spelet ser märkbart bättre ut än förra genens F1-spel. Det finns ibland skärmavrivning och den udda tappade ramen på Xbox One (och repetitioner och vingspeglar körs verkligen inte vid 60 fps som huvudspelet), men det är ett snyggt spel när det bedöms utifrån sina egna meriter.

Den bästa nya funktionen är pit radio röstigenkänningssystem. Klicka på den vänstra stötfångaren och – om du har anslutit Kinect – dyker upp en meny med saker du kan säga. Du kan skrika “Informera lagkamrat” i kvalet för att höra hur Nico har det jämfört med dig – eftersom du spelar som Lewis, eller hur? – eller “Understeer Advice” för att höra vad du kan göra för att förbättra en ljusnosuppsättning. Det fungerar vackert och hjälper verkligen i Pro-läget, där all HUD-information är avstängd.

F1 2015 granskning

Pro-läget är avsett att tillhandahålla den mest autentiska F1-upplevelsen som möjligt, och det har verkligen en rättvis stick i den. Du kan bara använda manuella växlar och ALLA assists är förbjudna. Lägen är inställda på fullt avstånd, och du måste köra ut ur groparna och sedan in igen, såvida du inte väljer att gå i pension helt från en session. Att delta i alla tre träningspasserna och sedan hantera din däckallokering genom kvalificering är bra. Att bara sitta i gropfältet och titta på TV-matningen ombord är lysande. Och när du ringer till din mekaniker för att ändra din inställning på surfplattan han ger dig, känner du verkligen en del av teamet.

Den här känslan av att vara en del av sporten istället för att känna att världen kretsar kring dig är mycket bättre än någon annan racer jag har spelat. Jag slog till och med bakifrån-knappen medan mekanikern fällde mig bakåt i garaget, och killen på baksidan till och med ankor under VDU som hänger i taket. Små detaljer som det gör en stor skillnad för att göra världen trovärdig.

F1 2015 granskning

Men sådana subtiliteter kan inte kompensera för skademodellen som fortfarande faller under standarden för även F1 Championship Edition på PS3. Krascher känns åtminstone tunga, och det finns gott om kolfiber som ligger runt banan efter en incident, vilket är bra. Men bilarna är fortfarande för hållbara, med till och med måttligt tunga kollisioner mellan bilar som sällan leder till allvarliga skador.

Sammantaget är detta helt klart ett fantastiskt F1-spel. Men vad gäller paketet du får för dina pengar är detta underlägsen F1 2014, som i sin tur var underlägsen F1 2013. Så detta är lika mycket bakåt som det är ett steg framåt.

Detta spel granskades på Xbox One. En version av denna recension visas i officiellt Xbox Magazine.

F1 2015