Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald recension: “Förstår verkligen vad som får Wizarding World att fungera”

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald review: & quot; Förstår verkligen vad som får Wizarding World till att fungera & quot;

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald endingexplained – allt du vill veta efter att ha tittat

Gå med i Newt är hans no-maj vän Jacob (Dan Fogel), som anländer till London med Queenie (Alison Sudol). Jakobs minnen från deras tidigare möten har återställts (eller "un-obliviated") men han är nu under en förtrollning. Snart är de alla på väg till Frankrike, med Queenies syster Tina (Katherine Waterson) också i jakten på Credence, för ett äventyr som kommer levande till liv i händerna på regissören David Yates, som inte tycker om att föra 20-talets Paris till skärmen.

Med sin sjätte Rowling-inspirerade film förstår Yates verkligen vad som får Wizarding World att fungera. Varje ram är fylld till randen med detaljer, oavsett om det är trollkar som städar fönster på flytande hissar eller en kontrast som hoverar runt ministeriet för magi (ja, någon måste göra det). Inte heller &lsquo, djur glömda, från baby Nifflers cheekily poppande champagnekorkar till de vackra tangsklädda Kelpies, några japanska vattendemoner och en lejonliknande varelse som kan resa 1 000 mil på en dag.

Och naturligtvis kommer Potter-fans att få en enorm kick ur scenerna som återvänder oss till Hogwarts, långt innan Harry et al fick ströva omkring i korridorerna. Inleddes av en sprängning av John Williams ursprungliga poäng, skott av Great Hall och klassrum ger en skakning. Och det är bedrövligt att se Laws blinkande ögon Dumbledore ge en lektion. Naturligtvis är detta ingen nostalgi-resa, Rowling har goda skäl att gå tillbaka till skolan – särskilt när hon säger till flashbacks till den tid då de utvalda Leta och Newt var klasskamrater.

Varje Harry Potter påskägg vi upptäckte i Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

Ändå träffar filmen verkligen sin betydande topp i sin avslöjande-tunga sista tredje, med en showdown på P&egrave, re Lachaise. I en film om bröder och systrar, surrogat eller på annat sätt blir Beasts-släktträdet desto torrare, eftersom hittills okända – och komplexa – relationer avslöjas. Samtidigt väver det läderklädda Grindelwalds rally – skuren till bilder av världskriget och till och med ett svampmoln – trådar till vår egen Muggle-värld. Det är inte svårt att koppla denna blekblonda galandes uppgång till högst till höger. Medan den ursprungliga rollen ledd av Redmayne plockar lätt upp där de slutade, passar nykomlingarna sömlöst in. Law är spot-on med Dumbledore, vilket gör en karaktär så outplånligt spelad av Richard Harris och Michael Gambon till sin egen. När det gäller Depp spelar han Grindelwald med olycklig hot, men kokar aldrig över det. Credit Yates också för att säkerställa att mörkret är kryddat med ljus. "Jag tror att det här kan vara det bästa ögonblicket i mitt liv," säger Newt när hans bror blir zappad. Även i de svagaste tiderna finns det anledning att le.

Ta reda på vad som annars träffar biografer i år med våra mest efterlängtade kommande filmer , plus de filmer som vi tror redan är bästa filmer 2018 .

• Utgivningsdatum:16 november 2018
  • Certifikat:PG-13 (USA) / PG (UK)