Far Cry New Dawn-recension: “Att driva Far Crys överlevnadsformel längre än vad det någonsin har varit”

Far Cry New Dawn-recension: & quot; Att driva Far Crys överlevnadsformel längre än vad det någonsin har varit & quot;

16 väsentliga Far Cry New Dawn tips om att veta innan du spelar

Att ha en helt egen bas för att uppgradera är utan tvekan genialt och är exakt vad Far Cry New Dawn behöver för att motivera att det är mer än bara en DLC. När du börjar välstånd är … låt oss sägarustik, med sammansatta delar, ganska sorgliga lappar av smuts och blå tarp som täcker taket. När du uppgraderar varje anläggning, från dess örtträdgård till sprängämneslaboratoriet, blir fairy-lampor sträckta, extra nivåer byggda och specialisterna du har sparat kommer och kör varje avsnitt. Det finns en verklig känsla av prestation när du ser att välståndet växer framför dina ögon. När du tillbringar det mesta av din tid med att åka runt i Far Cry-spel och ha någonstans där du kanserdina framsteg – och se NPC: er också dra nytta av det – tycks antyda att Far Cry New Dawn sätter prejudikat för serien. Jag hoppas verkligen att den uppgraderbara basen kommer att bli en häftklammer i framtida spel, inte bara för denna fysiska indikator på framsteg, utan också för den rena underhållningen att se specialister prata med varandra. En av dem sauntered bara oskyldigt och frågade andra NPCs vad en orgasm var. Komedi guld, säger jag dig.

På tal om Far Cry New Dawns karaktärer är de lika minnesvärda som Far Cry 5. Även om jag skulle ha velat ha några fler sidouppdrag där du lär känna dina vapen (och tänder) att hyra lite bättre, du ‘ Jag kommer definitivt fortfarande att hitta dig högt att diskutera med andra vilket är det bästa du kan ta i en kamp (It’s The Judge, slåss mig). Att höra deras kommentarer när du skjuter ner mot motorvägarna eller bara vandrar genom vildmarken leder fortfarande till några skratt-högljudda stunder – särskilt från geriatrisk snigskytt Nana – men eftersom du inte kan ta ut två med dig samtidigt, fann jag mig själv saknade samtal mellan par med pistol för uthyrning som du fick i Far Cry New Dawn. Det var särskilt underhållande att höra Grace och Jess argumentera om allt från militären till fördelarna med en pilbåge och en snikskyttegevär, men du kan fortfarande få en smak av den färgen om du besöker träningsplatsen där de alla hänger i sin tid..

Hur du hittar din karaktär från Far Cry 5 i Far Cry New Dawn och få dem som en Gun for Hire

Men även om de centrala skurkarna lämnar något att önska är uppdragen där du kämpar mot dem definitivt tillräckligt för att hålla dig underhållen. En handfull gå långt bortom formeln för go-here-and-shoot-bad-guys, med pusselelement, så när du snubblar in i en kan du känna spelet försöker göra något annorlunda. Även äventyr runt om i världen har tillräckligt för att locka dig att stanna i Hope County: liksom att befria utposter om och om igen med progressiva svårighetsnivåer, när du fortskrider i berättelsen förändras fiendens beteende också. Resurser som bara ligger ute i det fria är bete för att dra dig in i ett bakhåll, Highwaymen gömmer sig bakom träd som nära Outposts och slumpmässiga platser, Elite fiender släpper ibland granater efter deras död, Highwaymen bilar är booby-fångade … Med tiden , du kan aldrig vara helt säker på vad som väntar på dig utanför välstånd.

Trots att världen lever med slumpmässiga möten som dessa är en av Far Cry New Dawns största brister expeditionerna. Uppsättningar som ett strandskepp och övergivna mässplats kan se snyggt ut, men det skiljer dem inte mycket från utposterna. Du måste stjäla ett paket från Highwaymen med en GPS-tracker, så de hittar dig oavsett var du befinner dig medan du väntar på att en helikopter ska extrahera dig, men det handlar om det. Expeditioner på högre nivå kan vara svårare att överleva och mycket mer skräddarsydda för co-op-spel, men de är mestadels obemärkta eftersom de behöver ett pusselelement eller en Destiny-stil Raid-strategi som verkligen tvingar dig att kämpa och lösa problem samtidigt . Allt, för att rättfärdiga dem att vara helt åtskilda från Hope County och att markera dem som prestigehändelser.

En länk till det förflutna

Lyckligtvis har dina omgivningar i Hope County mycket djupare än Expeditionerna. Far Cry New Dawnvetatt de flesta människor investeras i Hope Countys öde efter att (nästan) ha räddat det från projektet vid Eden’s Gate, så det finns tillräckligt länkar de två spelen för att tillfredsställa de som kommer ihåg hur det brukade vara. Så förbered dig för att regelbundet uppleva d&eacute, j&agrave, -v&ucirc, under din tid i Hope County. Eftersom det bara är 17 år sedan bomberna föll, kommer de personer du pratar med att komma ihåg den gamla världen, och när du går runt hittar du landmärken från Far Cry 5 som F.A.N.G. Center, sammansättningen där du först träffade Joseph, och fängelset som blev operationens motståndsbas.

Bland ruinerna av landmärken som en gång var så välkända kommer du att upptäcka anteckningar från överlevande som dokumenterar hur de rensade efter att bomberna föll, utan ansträngning koppla de två spelen ihop. Under dina resor hittar du också pre-bomb fotografier tagna av Tracey Lader (som vissa kommer att känna igen som medlem av Cougars motståndsfraktion från Far Cry 5) som du måste matcha med deras förstörda platser i dag. Dessa har mycket mer djup än du skulle tro, eftersom nära varje fotografi finns en anteckning från Tracey som förklarar vad hon såg när hon dukade upp från sin bunker. Både hennes gripande anmärkningar och de överlevande anteckningarna ger Far Cry New Dawn den avgift du inte får från de snabba trailersna, och är den saknade komponenten som den behöver för att bevisa att kärnkraftsapokalypsen är mycket mer än en del kontroverserad omstart.

Ett djärvt nytt kapitel för Far Cry

Sammantaget, om du gillade Far Cry 5, är du säker på att hitta Far Cry New Dawn grundligt tillfredsställande. Expeditioner, återkravbara utposter och det uppgraderbara välståndet antyder att serien växer till något annat, något bättre. Dessutom lever världen omkring dig, oavsett om det är ljudet av musik som växer starkare när en Highwaymen-konvoj kommer i din riktning, stöter på gamar som hackar vid en död kropp, eller se ett djur trav genom träden med en pistol i munnen på vägen till den. För? 37,99 / $ 39,99 finns det minst 22 timmars innehåll där för att hålla dig upptagen, och även om det kanske inte förvånar dig, Far Cry New Dawn säkert eftersom helvetet inte kommer att svika heller.

Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn kan vara ett spinoff-spel, men det kommer säkert att ha en varaktig inverkan på vad vi tänker på när Far Cry kommer till minnet