Fat Princess Adventures recension

Fat Princess Adventures är till en början färgglada och förtjusande, men beviset ligger i spelpudding. Otillfredsställande, tunn kamp och klassspecifika slordroppar gör förlängd lek till en riktig slipning. Medlidande.

• Stjärnspäckad roll av röstspelare
  • Söt konststil

• Ingen snabb resa mellan kartor
  • Grunt strid
  • Spelet är mycket kort

Fat Princess Adventures har den sockerliga sötfanér av tjockt lagrad frosting som i en grym skakning av ödet har skjutits över en jätteplatta polystyren. De väsentliga ingredienserna för att laga en Diablo-stil hack- och snedupplevelse sitter oanvända i ett skåp någonstans, och när du kväver på bitar av den vita, spröta ersättningen för fuktig, läcker svamp, förbannar du det förföljande sackarin exteriöret för dess svek.

Om du inte är bekant med 2009: s ursprungliga Fat Princess, är du i den avundsvärda positionen att vara lyckligt omedveten om de funktioner som inte har gjort något utseende den här gången. Borta är de teambaserade kartorna med flera spelare, med lägen som Deathmatch och Capture the Flag. Det som vi har kvar är en förkortad, isometrisk ARPG med ett enda berättelse-läge som du kan solo, eller attackera med upp till tre vänner för att ge dig en hand i att rädda riket.

Fat Princess Adventures recension

Spelet öppnar med din ankomst till kungariket, efter att ha redan kallats för att rädda de två vackra prinsessorna från Bitter Queen. Du kastas in i det första bosslaget nästan omedelbart, räddar det första rotund Royal och återställer freden inom stadens murar. Efter det börjar det verkliga äventyret när du försöker utforska handfull omgivande områden för att rädda den andra köttiga monarken och besegra den onda drottningen.

Från början ser spelet bedårande ut. Från NPC: erna i staden, till skogarna och träskarna som du besöker, är konststilen underbar, vilket gör att blodflodarna sprutar över dig och dina kamrater när du skivar, tärnar, slår ut och förbränner dina fiender, ännu mer förtjusande. De som har en svag konstitution kan vevka ner kärnan i ett hack eller två i alternativmenyn.

Fat Princess Adventures recension

Du har kaka och jag skriker

Fat Princess Adventures recension

Mätt din monströsa aptit genom att gabba upp kakan för att återställa din HP, och fortsätt att guzzla för att överlägsna din hjälte i en komisk power up som får dig att spricka ur din rustning och krossa dina fiender med dina stora köttiga händer. Även om det är kortvarigt, är det enorma uppsvinget i statistik som åtföljer din mammutstatus utmärkt för att rensa ut massor när du är i en nypa och det är värt att gorga när du är på full hälsa för kraftökningen, snarare för att spara skivorna till fylla på din HP-bar.

Karaktärskaparen har alla vanliga alternativ – söta frisyrer, smink och en rad hudtoner – men som ett knäppt tillägg kan du välja mellan fem personlighetstyper. Bortsett från att din hjälte slår en annan ställning för att illustrera essensen i var och en, kommer deras löpande kommentarer under spelet att styras av den personlighet du väljer. Så välj klokt, eller så kan du hitta dig själv i slutet av ett angrepp av smutsiga emo-spetsar som kommer in en mil en minut.

Kartorna är fyllda med kontrollpunkter, så att du kan växla mellan de fyra tillgängliga klasserna vid var och en. Du kan vända mellan en krigare, en bågskytt, en ingenjör och en magi, och du kommer nästan säkert att göra så ofta. Under dina resor kommer du att hoovera massor av byte – med dubbla föremål som förvandlas till guld när du plockar upp dem – men de vapen och pansar som samlas in kan vara för någon av de fyra klasserna, så om du har en preferens kan du kanske aldrig stöter på ett annat pansarstycke för dem, eller så kanske du aldrig hittar den anställda som du hoppades på. Att byta klasser är verkligen en nödvändighet när man överväger fiendens affiniteter och dina egna belastningar.

Fat Princess Adventures recension

Nackdelen med detta är att du ofta inte kan investera det guld som behövs för att uppgradera objekt till din favoritklass, istället sprider du det runt ett par klasser för att täcka alla eventualiteter. Att uppgradera förändringar förändrar deras utseende och egenskaper, men förväntan på att bevittna vad din Mages personal så småningom kommer att blomstra i plötsligt plötsligt när du måste ta bort pennorna i ett onda försök att vara sparsam..

Berättelsen är inte särskilt djup, men bristen på berättande är inte ett problem. Jag är okej med att skickas för att rädda en prinsessa, och om hon kan chippa in med slakten på vägen tillbaka till sitt slott snarare än att bli en betungande eskortsökning vid hennes räddning, desto bättre. Men det spelar ingen roll när själva striden saknar effekt. Efter att ha baserat och sprängit några hjärnor är det uppenbart att denna strid är underkokt. Det finns ingen vikt för det, ingen feedback. Mussling med oupphörlig knapp när du väljer ett av de två tillgängliga attackerna är inte så roligt som det låter. Och när det låter lika tråkigt som diskmedel är det helt klart ett problem.

Fat Princess Adventures recension

Fienden AI hjälper inte saker, eftersom allt som det verkar kunna blint rusa dig, och kommer på ett brådskande sätt att gå ut och få en slår tills en av er två är efter för skador och dör. Ibland lämnar deras lik efter sig en trevlig kilkaka för att fettas upp din HP-bar, men frånvaron av en dedikerad läkningspost inför svärmar av fiender som knappt missar en takt efter en fullblåst AOE-attack är oerhört frustrerande. Kampen blir besvärande, lämpligt visat av det faktum att min emo-hjälte blas&eacute, inställning till kommande frays bröt oavsiktligt den fjärde väggen med hur hennes näsor var på näsan.

Bossstrider kunde ha varit roliga, med sina charmiga teaterstycken och kyckliga karaktärer, men de är skrattande underpowered, vilket innebär att svårigheterna med vart och ett av dessa möten ligger i att avskärma moberna tillräckligt länge för att rikta en hit eller två i bossens riktning. Alla dessa strider handlar om att plocka upp saker runt arenan, och kasta dem mot chefen eller ett annat mål för att göra dem sårbara för en attack, men med tanke på att du kommer att ha tur om du har tid att blinka när du drabbade vid horden av kanonfoder som uppslukar dig, att uppnå denna till synes enkla prestation kommer att driva dig till randen av din förnuft om du spelar ensam. Det är troligt att du kommer att hitta några dagar senare med gardinerna ritade, smetade med glasyr och täckta i tårta smulor, desperat försöker fylla på din HP när du gråter i din Victoria Sponge.

Fat Princess Adventures recension

Vid första anblicken är Fat Princess Adventures en godisbelagd, hack-och-snedstråk genom ett vackert nyckfullt landskap, men den ihåliga striden och grunt spelet lämnar en bitter eftersmak för vad som kunde ha varit ett förtrollande tillägg till serien.

Fat Princess Adventures