Favoritrecensionen: “En spiky, pithy och okonventionell glädje”

Tre formidabla tikar bildar en utsökt underhållande triangel i en audmjuk frockopera.

Den grekiska författaren Yorgos Lanthimos tar ut kostymdramaet till lunch i en majestätisk, lustig rusning som spelar som en utökad verbal sparringmatch. Stridmännen: sårande monark drottning Anne (Olivia Colman), hennes politiska rådgivare Sarah Churchill (Rachel Weisz), och Abigail Masham (Emma Stone), en penniless upstart ut för personlig vinst. De verkliga antagonisterna är de arroganta manliga foparna vars försök att manipulera sin drottning och förändra Storbritanniens kurs kontinuerligt förhindras av damer vars svåra, stil och vilor upprepade gånger överträffar sina egna.

Om du har sett Lanthimos tidigare engelskspråkiga funktioner The Hummer eller The Killing of a Sacred Deer, känner du redan till hans deadpan-estetik, öga för det absurde och skickligheten att skapa lumsk oro. Alla ovanstående är närvarande och korrekta i favoriten, men den här gången är de allierade med en ven av patos. När vi först träffar Colmans Anne är hon en testy, giktig skräck, en slav mot ohälsa, frossa och petulance. Men successivt ser vi den sanna Anne: en tragisk, ensam och förlåtd figur i evig sorg för 17 barn som förlorats av missfall och sjukdom.

Den mästerliga Colman förmedlar på sakkunnig hur lätt en sådan varelse skulle svara på den tuffa kärleken hon får från Weiszs Sarah. Ändå tar Anne också en busig glädje när hon spelar sina kamrater mot varandra, säker i vetskapen om att det är hon som till slut håller korten. Det är ett fantastiskt föreställning från en skådespelare säkert på den internationella stjärnstilen.

Favoritgranskningen: & quot; En spiky, pithy och okonventionell glädje & quot;

Ändå är den kejserliga Weisz inte mindre övertygande som Anne’s coolt kontrollerande konsort, medan Stone, som spelar en svensk engelsk accent i sin första periodrolle, gör att vi slår sig till underhunden Abigail även när hennes handlingar vänder sig mot det avskyvärda. På andra håll bevisar Nicholas Hoult ett pompöst, föregångande nöje när Robert Harley, en ambitiös Tory fast besluten att begränsa ett krig som Lady Sarah och hennes man (Mark Gatiss) lukrativt drar nytta av.

Med sina piskpannor, fiskögonlinser och Kubrickian steadicam, skriver DoP Robbie Ryan kontinuerligt perioddrama-spelboken med samma lekfulla irreverens som Sandy Powell ger till sin anakronistiska, stiliserade dräkt (En lustig balsaltscen ser Weisz och Joe Alwins randiga aristokrat klippa lite tydligt moderna former på dansgolvet). Allt lägger till en spetsig, pittisk och okonventionell glädje som överraskar och intriger så mycket som det rör sig och disquiets. Historisk lesbisk sexfarce kanske inte är en genre ännu, men detta är ett bra sätt att få bollen att rulla.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över kommande filmer du vill inte missa – och medan du är på det, varför inte ta en titt på de filmer som vi tror är de bästa filmer 2018 (än så länge)?

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 1 januari 2019 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)
  • Löpningstid:119 minuter