• Nytt Champions League-innehåll uppdateras inom viktiga områden
  • Värd för subtila men ändå starka förbättringar på plats
  • Chinese League stöder ytterligare en överraskande djup licenslista

• Champions League åt sidan känns karriärläge samma sak
  • &lsquo, Momentum ‘fortfarande en tillfällig fråga
  • Ny fysikmodell gynnar ofta AI

Det åldriga FIFA vs PES-argumentet har blivit en gammal touch. Det kan tjäna ett syfte för bekräftelsen av sociala medier: den diehard Konami-fansen som insisterar på att PES: s spelare är bättre, den 20-åriga FIFA-veteranevangeliseringen Luton Towns bortremsa (som visserligen är underbar). Men hela landskapet har blivit för partiskt. Liksom inget United eller Liverpool-fan kommer att byta till City eller Everton mellan säsongerna, så är din genomsnittliga Johnny Football i för djupt för att vända lojaliteter. Om du är team PES och läser detta, var ärlig: ingenting jag skriver kommer att konvertera dig till FIFA.

Men här är saken: om du är team FIFA, finns det fortfarande en het debatt som ska avslutas. För inom den dedikerade publiken sitter fraktioner som villderas läge, och deras läge ensam, uppdaterad varje säsong, i beteende från alla andra. Ultimata teamet. Karriär. Pro klubbar. Alla tre har en dedikerad, fackla-branding publik, som förklarar att de inte kommer att köpa årets upplaga om deras respektive favorit inte är fixad / uppgraderad / moderniserad. Jag tar reda på hur varje biljettpriser går inom kort.

Denna recension publicerades ursprungligen i september 2018 med förbehållet att Pro Clubs skulle bedömas vid ett senare tillfälle. Det har nu hänt och följande text uppdaterades i mitten av oktober som ett resultat.

Det enda undantaget från ovannämnda regel är historieläget The Journey, som alla spelar lite, håller med om är ganska bra, fullbordar för belöningen och lämnar sedan ensam i 51 veckor. Även om det kan låta hårt, är det faktiskt ett komplement: i tidigare utgåvor har skrifterna varit så starka och karaktärer så gilla att du ville bränna igenom det så snabbt som möjligt, som en TV-låda. Det är liknande här. Tre tidigare favoriter återvänder och är spelbara: originalhistorikfokus Alex Hunter, plus syster Kim Hunter och kompis Danny Williams. Den söta rynken kan när som helst växla mellan trioen från kapitel två och framåt.

FIFA 19 granskning: & quot; Champions League-styling betyder att casuals kommer att älska det medan cyniker går i knäskålar & quot;

Utan att tillhandahålla spoilers – vi har aFIFA 19 The Journey belöningar och slutar genomgång för det – detta tredje och sista avsnittet av Hunter’s saga binder historien fint och levererar några roliga okonventionella element. Tänk på att spela som Hunter’s farfar Jim på en boggy &lsquo, 70-talets tonhöjd med John Motson på kommentarer och piggy-in-the-mid i Real Madrid omklädningsrum.

Bortsett från Kims försök att cementera sig själv på den amerikanska nationella sidan fokuserar berättelsen på Alex och Dannys Champions League-ambitioner, och det är inte det enda sättet som läget går in i obegränsat territorium. Än en gång kommer du inte tillbaka efter att ha avslutat, men det matchar förväntningarna och ger några snygga Ultimate Team-belöningar på väg.

När det gäller de andra lägena binder ett enda element var och en: Champions League. Både it och syster Europa League är välkomna tillägg över hela linjen, med Lee Dixon och Derek Raes kommentar en uppfriskande paus från den tröttsamma Tyler-Smith-kombinationen, och alla presentationselement exakt återskapade: båge, boll, tema, ögonhörande musik efter varje hemmamål vid Bernabeu. Även tillgängligt som en fristående turnering, Champions League har förståsvis varit ett fokus i fokus, och jag kan inte fel på dess genomförande ur ett perspektiv på planen.

Det har emellertid blivit det senaste i en lång rad med att klistra plåster i karriärläge, som de dörrarna som jag nämnde tidigare har velat ha reviderats i flera år. Att redigera gruppstegen i endera tävlingen för att gå in i ditt val av team och se deras namn dras ut från hat-TV-stilen i ditt nyhetsflöde, är smarta handen, men annars är det unerringly liknande som förra året. Scouting, transfereringar, ungdomsutveckling: alla identiska. Fortfarande mycket bra, det måste sägas, men status quo aura kommer att skjuta upp några inköp.

Ultimate Team presterar betydligt bättre, vilket knappast är en överraskning med tanke på dess position som det mest populära läget inom sportspel. Det får inte CL-kommentarerna men levererar kort baserat på den tävlingen, och sina egna presentationsjusteringar: skräddarsydda intros för matchmatch och en snygg funktion där en målscorers spelarkort överlagras på planen när hans motståndare sparkar iväg.

Packhantering påskyndas också av möjligheten att slå upp på höger pinne för att överföra listan över ett kort, eller R2 för att snabbspåra alla in i din klubb. Efter sex dagars spel samlade jag 36 matcher och 535 spelarkort, som säger allt om dess beroendeframkallande krafter.

Som misstänkt är Pro-klubbar i klanstil online-lägen identiska med FIFA 18. Det finns fortfarande ögonblick av magi att ställa upp tillsammans med – och emot – upp till 21 andra människor online (i verkligheten har du tur att få 5 mot 5), men alltför ofta hindras det av lagkamrater att sluta så snart deras sida går bakom. Jag ska ännu inte avsluta en match med alla mänskliga kollegor intakta och att möta datoriserade försvarare i ett läge som ska vara online-fokuseras snart blir trött. Den ständiga känslan efter att ha spelat den i mer än två matcher är en önskan att sluta från FIFA och spela Rocket League. Visst inte meningen med världens största fotbollsmatch.

På planen lyckas FIFA 19 att känna sig helt annorlunda samtidigt som man behåller en luft av kännedom: förändringar som görs är inkrementella, men det finns dussintals av dem. När David Rutter, en ivrig Pro Evo-fan, tog hand om FIFA-serien för tio år sedan, talade han stolt om att han avskaffade marknadsföringens gimmicks och introducerade mer än 250 förändringar på fältet för sitt första spel, FIFA 09. Utöver Champions League-hype , det känns som att samma tillvägagångssätt har använts här, med stor – men inte total – framgång.

En märkbar minskning av spelhastigheten ger mer tid på mittfältet, samtidigt som man gör taktköpare – av vilka det är barmhärtigt få – desto dödligare. Knutna direkt i det är mer fysikalitet, särskilt i 50/50 utmaningar och luftstrider, vänja sig att bli grovhåriga både på och utanför bollen.

På papper är det bra, men ’50 / 50 ‘är i själva verket en felnummer. Även efter att ha fallit ner till professionella svårigheter, kommer AI ofta bäst ut oavsett attribut, och ’40 / 60 ‘mer exakt beskriver motorns hantering av sådana spor-of-the-moment-kollisioner. Jag har provat en följd av målmän i framkant – Carroll, Benteke, Wood, Murray – och hittade alla sköt bort bollen för lätt i en-mot-en-situationer, vilket är särskilt nyfiken med tanke på de andra fysiska speluppgraderingarna.

Nya antennanimationer som cykel sparkar, dykhuvuden och marken bakifrån håller bollen &lsquo, i spel ‘hela tiden, och rubriken är väsentligt förbättrad – Jag har två gånger fått power headers i det övre hörnet från rutan. Skottsorten ökar, målsparken magnetiseras inte längre till en anfallare-försvarar-duell, den triangulära ikonen som visar din närmaste lagkamrat (vem du kan byta till med L1) är en försvarande gudstjänst, och AI-motståndare visar mer taktiska och uppsättning variation. Det finns mycket att älska här, så länge du är tillräckligt öppen för att undvika att skriva av för att du inte är PES.

Men det tar en tid att sköta sig med en ny tidsbestämd fotografering. För att åtgärda det, håller du skjutknappen som vanligt för att slå på, och knackar sedan för en andra gång när din spelare slår bollen. Elitspelare får naturligtvis ett större tidsfönster än League Two, och den här metoden har gett mig vackra mål i Ultimate Team via låntagarens tillägg Aguero, Jesus och Mata. Men det känns aldrig helt naturligt med mindre spelare, och jag har gått tillbaka till standardfotografering när jag kontrollerar mina MLS- och CLS-trupper. (Den kinesiska superligaen är ny i år och returnerar namn som Odion Ighalo och Demba Ba till FIFA.) Jag gillar fortfarande mekanikern generellt, men det är en förvärvad smak som passar bäst för dem som kör TOTW-packade superlag.

Momentum – &lsquo, scripting ‘, som kritiker kallar det – är en återkommande fråga, med några mycket tvivelaktiga AI-comebacks i Squad Battles. Detta var en stor irritation i FIFA 18 och får dig att känna att vissa matchresultat är förutbestämda. Exempel: en fixtur på professionella svårigheter, mot ett 81-rankat lag där jag är 2-0 framme med tio minuter att spela. Under de dörande sekunderna blir min dominerande Premier League XI plötsligt oförmögen att slå ihop mer än två pass, och AI får två snabba eldmål för att skicka matchen till extra tid. Plötsligt blir mitt team fantastiskt igen, och slutligen gjorde mål i den 113: e minuten … och sedan fruktansvärt efter kick-off, en gång till och med att dra 3-3. Oundvikligen förlorar jag på straff. Kanske är det bara idrottspsykologi – men det händer för ofta för att kallas en slump.

Allt som gör FIFA 19 svårt att göra mål. Fysikaliteten vibblar åt sidan, jag älskar platsen i år i år, och det tillsammans med Ultimate Team-förbättringar och den stora mängden saker att göra – alternativ som det lustiga ingen regler-läget gör jämna utställningsmatcher oändligt spelbara – lägg till ett femstjärniga spel när det gäller min personliga smak. Men för det inderliga karriärläget eller Pro Clubs aficionado är det inte ett femstjärnigt spel. 4,5 stjärnor måste det då vara, med casuals som är säkra på att älska det som cyniker, är att gå in i knäskålarna. Plus &ccedil, en förändring…

FIFA 19