Restaurering (i alla utom namn) av FIFA Street och efterlängtad uppgradering till karriärläge gör slutligen FIFA till ett spel värt att utforska bortom Ultimate Team

• Tidiga cyniker av Volta visar sig vara ogrundade – fem på en sida är fantastiskt kul
  • Subtila tweaks till Ultimate Team tjänar långvariga fans och noobs lika
  • Den traditionella mångfalden av lag och kit – med den rumänska ligan tillagd i år

• Hej! Juventus, hej Piemonte Calcio? Ett ytligt slag, men ett stort slag
  • Ur eSports synvinkel känner spelet fortfarande inte helt användarberoende

Liksom riktig fotboll har FIFA 20 blivit – i den mest bokstavliga meningen – ett spel på två halvor. EA försöker år efter år förstärka sitt totala paket med tillägg som Volta-läge på fem sidor, men för många FIFA 20 Ultimate Team är det enda skälet att plocka upp varje nya utgåva. Som ett resultat delas GamesRadars recension upp i två delar. Jag kommer först ta itu med styrkorna och svagheterna i årets &lsquo, FUT-erbjudande, innan du utvidgar till andra lägen och erbjuder en slutlig utvärdering.

Jag har spelat FIFA religiöst sedan starten av Mega Drive och kan inte komma ihåg en period där feedback har varit lika giftigt som under de senaste 12 månaderna. Det beror delvis på sociala mediers ökända brist på nyans, men mitt i bullret är en viss substans för klagomål angående Ultimate Team. Det framträdande, konstruktiva argumentet går så här: med tanke på att FUT är det mest lukrativa läget inom idrott, borde säkert majoriteten av EA Canadas resurser gå mot att göra det så nära perfekt som möjligt?

I Edens trädgård

Studion har närmade sig sådana klagomål konstruktivt. FIFA 20 Ultimate Team får en omstrukturering av sortering via en allomfattande funktion som kallas säsonger, varvid varje aktivitet du fullbordar får XP mot konkreta belöningar. Dessa är smarta nivåer för att placera både nykomlingar och välkända spelare: tidiga bonusar inkluderar lån till Virgil van Dijk och Eden Hazard, medan de som begår den nödvändiga tiden så småningom kan förvandla 96.055 XP till 85-rankade Wilfried Zaha- eller Lucas Vazquez-kort.

Snabbfakta: FIFA 20

FIFA 20-recension: & quot; Full av ögonblick som du kommer att älska, men sann utveckling måste vänta tills nästa gen & quot;

Utgivningsdatum: 27 september 2019

Plattform (er): PS4, Xbox One, PC

Utvecklare: EA Canada

Utgivare: EA

Många andra förändringar imponerar på samma sätt, även om de till stor del är fallet av renovering över renovering. Offline Squad Battles, där du hanterar en serie AI-line-ups under veckan för att få belöningar på måndag, förstärks av alternativet att uppdatera motståndare när som helst, upp till åtta gånger per vecka – inte längre tvinga dig att logga in dagligen eller låt din topplista få plats. Träningsskärmen är helt omdesignad och gör att byte av spelare från din klubb eller överföringsmarknaden blir mycket snabbare. Anpassningsbara fester och Tifo-skärmar lägger till ett välkommet inslag av personalisering, om än en som inte spelar någon roll för hardcore Weekend Leaguers.

Spelare på alla erfarenhetsnivåer bör fascineras av vänskapsmatcher. Den här nya funktionen gör att du kan njuta av matcher utan någon effekt på ditt lags kontrakt eller kondition, enligt specifika, ofta okonventionella regler. För veteraner är Max Chemistry det mest lockande: äntligen gör det möjligt för dig att starta Ibra tillsammans med Romelu Lukaku utan att straffas för deras brist på klubb- eller nationella länkar. För ren underhållning i soffspel utmanar jag till och med den ivrigaste FIFA-kritikern att prova Mystery Ball, där bollens egenskaper förändrar Breakout-stil varje gång den lämnar spelet – vilket ger laget i besittning raketbilder eller Sonic-bärande-Adidas-Predators hastighet . Det är daft men ändå också konkurrenskraftigt, roligt och roligt: ​​en helig gral som undviker de flesta sportspel.

Saker kan bara få meta

Från traditionernas synvinkel är att bedöma spelproblem problematiskt eftersom 90% av FIFA-publiken – jag själv ingår – tror att deras förmågor är bättre än de faktiskt är. Sätt i en metatrupp som förpackar van Dijk bakom, N’Golo Kante på mittfältet och Pierre-Emerick Aubameyang framme och naturligtvis kommer du att skylla shenanigans efter att ha förlorat 0-1 till ett lag som spetsas av Billy Sharp. Så om du hittade färdighetsgap – eller brist på detta – som huvudvärk förra året, misstänker jag att FIFA 20 återigen kommer att skrivas av som &lsquo, bruten’.

För mina ögon är det inte trasigt – väldigt bra – men det är inte heller felfritt och några frustrationer från FIFA 19 dröjer. Täta online-matcher har fortfarande en doft av det oundvikliga när du medger med tio minuter kvar efter att ha peppat en motståndares mål, även om baksidan är euforin kände när du håller fast vid en desperation 1-0 seger över en mer skicklig mänsklig motståndare. Mot AI kastar Squad Battles fixturer på ultimata svårigheter upp tillfällen där CPU vinner genom att få sin statistik förstärkt till M. Bison nivåer snarare än att ens försöka spela överlägsen fotboll. Plus &ccedil, en förändring…

Lyckligtvis är tillägget av Volta nära stickade gata kickabouts gynnar åtgärden elva-sida, med nära kontroll en grad stramare men mindre beroende av höger-stick trickery, och spelare gav förbättrad förmåga att träffa målet från trånga vinklar. Speciellt välkommen är den extra nivån av aggression angripare visar när de stöter på bakom oppositionens mittbackar. Det innebär ett ökat antal offside-flaggor – men bättre än förra året, där du ofta skulle lämna skrikande på din anfallares ofattliga beslut att överge en tum perfekt genom bollen.

Ändå har vi nått scenen i denna generation där jag inte tror att EA kan vinna över FIFA-gemenskapens mer vokala kontingent. Slaglinjer är för förankrade och ju mer serien marknadsför sig som en eSports-tävling, desto mer vill publiken att RNG-elementet – Sergio Aguero saknar ett öppet mål, AFC Wimbledon övervinner Arsenal – slut på. Ultimate Team förblir ett oerhört mer lyckligt fantasi-erbjudande: när du är på sång, det bästa läget i hela sportsgenren. Men det är fortfarande inte en där den överlägsna spelaren alltid vinner, och sannolikheten för att det ändras när som helst känns oändligt.

Nycklar till Volta

Om Ultimate Team verkar vara inställt på att dela, borde Volta-läget vara anledningen för FIFAs hyperkritiska publik att sätta sina skillnader åt sidan och spela fint tillsammans. Väldigt snällt. För alla som har lobbat att ha FIFA 97s inomhusläge eller FIFA Street återvänt från de döda, det fästs alla möjliga fläkttjänstboxar.

Lag på upp till sex spelare går head-to-head på arenor baserade runt om i världen, med fantastiska OTT-resultat: balletiska färdigheter, spektakulära mål, löjliga överheadsparkar, absurda fester. Alla verkliga spelare och lag finns tillgängliga för detta, och det bästa är att det nedgraderar huvudspelets betoning på takt: du måste tänka dig igenom andra lag, snarare än att bara ladda förbi dem. Väggar och rusthållare ökar den välkomna variationen.

Det finns ett karriärläge kopplat till Volta också, bara roligt nog för att behålla ditt intresse för ett playthrough, lite för hammy för att locka dig att någonsin återvända när du är klar. Du bygger din egen spelare för det och låser upp belöningar för anpassning när du fortskrider – ungefär som The Journey-läget i FIFAs 17 till 19. Men det finns ingen karaktär som är lika eftertraktad eller relatabel som den tidigare huvudpersonen Alex Hunter, och några av skådespelarna från verkliga gatan proffsen går utöver det som är värdigt. En nyfiken avledning, men inte i sig värd att beskjuta? 50 för.

Tracksuited och startad

Barmhärtigt, för första gången på flera år, berättar karriärläget nästan om prislappen – eller åtminstone kommer det att göra om en irriterande släppsdag-bugg korrigeras. Mer om det på ett sekund. Det är fortfarande byggt på grunden av FIFA 19, och kommer troligen att vara fram till ankomsten avPS5andXbox Project Scarlett, men genomförandet av lärdomar från The Journey tillför äntligen lite kött till dess nakna ben.

Såsom presskonferenser: du kan svänga truppmoral med svar som ges till media före varje spel. För den ultimata utmaningen, prova att svara abrasivt på varje fråga, a la Jose Mourinho, och sedan hantera hela din trupp som kastar wobblies.

Jag menar inte bara föreställa mig deras tårar och raseri. Spelare meddelar dig nu och uppmuntrar hela interaktiva samtal om deras nuvarande lycka, överföringsplaner och så vidare. Koppla ihop det med möjligheten att redigera ditt eget utseende – manlig eller kvinnlig – och väl försenad inkludering av variabla spelarpotentialer, så att speltiden du ger ungdomar har en påtaglig långsiktig effekt, och detta känns äntligen som en fotbollsvärld. I stället för en serie menyskärmar som du bara klickar fram till nästa match.

Men ja, det felet. Ibland när du börjar matcher i karriärläge kommer oppositionen, utan anledning, att vara halvfull med sin uppställning med reserv och ungdomsspelare. Som Everton spelade jag borta i klubben jag verkligen stöder – Crystal Palace – mot utsikter jag aldrig sett i verkliga livet, som Luke Dreher och James Daly. Det är en irritation snarare än spel-wrecker, men det måste definitivt lappas vid första tidpunkten. Jag ska uppdatera denna recension om och när det inträffar.

Under tiden, men du gillar att spela FIFA 20, finns det mycket här för att säkerställa att det håller kontakten med genroledarna NHL 20 och MLB The Show. Sann evolution – och chanserna att det någonsin kommer in i femstjärnigt territorium – kommer att behöva vänta på nästa gener. Men spelet som alla förkunnar för att hata fortfarande framkallar om det är en rättvis andel av ögonblick som du i hemlighet – eller, i fallet med sista minuten-vinnare, skrika – kärlek.

Recenserad på PS4.

FIFA 20