Final Fantasy X / X-2 HD Remaster recension

• Utmärkt spel håller fortfarande upp
  • Återlämnande av en klassisk berättelse
  • Lagt till innehåll

• Några udda utseende modeller
  • Överförda utgåvor från original
  • Hit-or-miss-tillägg

Det finns några spel som aldrig lämnar dig. För många är Final Fantasy X ett av dessa spel – det har innovativt spel, stjärngrafik, episk berättelse … ganska mycket allt du kan förvänta dig av ett av de bästa Final Fantasy-spelen. Som namnet antyder är Final Fantasy X | X-2 HD Remaster en uppdaterad utgåva av RPGs Final Fantasy X och X-2. Den har också en rad funktioner som aldrig tidigare har sett i europeiska och nordamerikanska utgåvor, liksom minifilmen Eternal Calm, det korta, brädspel-esque Final Fantasy X-2: Last Mission och ett helt nytt ljuddrama. Så ja, inte ett dåligt litet paket som Square Enix serverar här uppe. Även om Remaster har några problem som bara nostalgi kan förlåta, finns det här mycket att skapa nya fans och samtidigt tillfredsställa de gamla.

Remaster har mycket att leva upp till, och det utmärker sig på vissa sätt mer än andra. Sammanfattningsvis den uppdaterade presentationen: miljöer och strukturer ser märkbart bättre ut, men karaktärer i FFX ser ibland konstigt dockliknande ut och mindre uttrycksfulla än deras ursprungliga inkarnationer. FFX-2 lider mindre i detta avseende (och ser inte de magiska tjejtransformationerna fantastiska ut!), Men originalets grafiska begränsningar är fortfarande närvarande. CGI-skärningar har bara sett grundläggande touch-ups, karaktärrörelser är fortfarande ibland ryckiga, och de ibland tvivelaktiga röstföreställningarna förblir till stor del intakta. Så polerad som den är, klistrar Remaster nära källan, fläckar och allt.

Och för att vara tydlig, när jag säger att den håller sig vid sina rötter, menar jag det som en komplimang. Genom att göra endast blygsamma förändringar i spelet och berättelserna om X och X-2 har Square Enix undvikit att slappa en enastående upplevelse och istället får den att känna sig förbättrad. De turbaserade striderna i X betonar strategi över hastighet, vilket gör det möjligt för spelare att byta karaktärer efter behov och plocka ut taktik flera drag framåt. Att verkligen planera dina drag kräver en mer tankeväckande strategi för att bekämpa, hålla striderna fräscha och engagerande, och det är ett system som håller vackert. Remaster presenterar också en utmaning för veteranspelare i form av fiender som mörka åner och Penance, motståndare som introducerades i den Japan-exklusiva internationella utgåvan av FFX. Det uppfriskande sfärnätssystemet gör ett dubbel-comeback med både standard- och nya expertversioner för att tillfredsställa både nybörjare och gamla mästare.

FFX-2: s snabba jobbbytessystem är under tiden ett helt annat odjur som vänder sig till de som inte är intresserade av den turbaserade scenen. Det här systemet, som låter dig ändra dina karaktärs jobb mitt i kampen, erbjuder ett idealiskt sätt att hitta din egen föredragna spelstil och att spela det jobb du gillar bäst gör de frustrerande striderna desto mer tillfredsställande. Tillägget av två jobbklasser – den tidigare Japan-exklusiva lyckastyrda festivalisten och hårt slå psykiska – ökar Remasters värde ytterligare.

Det enastående tillägget till X-2: s spelbok – en monster-teamkamratmekaniker som liknar den som används i FFXIII-2 – lånar inte mycket till den ursprungliga dynamiken och verkar faktiskt främmande och out-place. Det förenklade spelet med en karaktär från Last Mission är också hit-of-miss, och det kan ta lite att vänja sig för spelare som förväntar sig något liknande det spel som inspirerade det. Men för det mesta närmar sig Remaster X och X-2 genom att lämna tillräckligt väl ensamma där den behöver.

Slutligen kan du knappast prata om ett Final Fantasy-spel utan att nämna historien och musiken, och avsaknaden av förändringar i dessa förtjänar ett kollektivt suck av lättnad. Ofta betraktas som en av de starkaste berättelserna i serien, berättelsen om X behöver inte mycket omarbetning, och det finns något att säga för att låta en klassiker tala för sig själv. Medan vissa förändringar uppstår med tillägget av Last Mission och de nya ljudsegmenten, är de bonusar som lämnar källan till stor del orörd. Ja, den ökända skrattande scenen finns fortfarande, och Tidus är fortfarande ganska gnällande nära historiens början, men spelens mest påverkande stunder har också förändrats, vilket definitivt är goda nyheter. Koppla ihop det med den remasterade musikaliska stylingen av Nobuo Uematsu, kompositör av någon av seriens bästa musik, och upplevelsen är lika bra nu som den var då.

Remaster handlar mindre om att bygga upp FFX | X-2 eftersom det tar på sig ett färskt färgskikt. För X betyder det också att de olika bitarna med tillsatt innehåll – av vilka många ser första utsläpp i väst – har konsoliderats på ett ställe. Medan ansträngningen snubblar på några få platser, med lite besvärliga bilder och överförda problem från originalerna, håller integriteten hos dessa två klassiker helt uppe. Remaster har precis rätt balans mellan modernisering av en klassisk serie för nya fans och att hedra upplevelsen av gammalare.

Detta spel granskades på PS3.