• De jublande folkmassorna
  • Den strömlinjeformade taktiken
  • Kontroll av överföringsbudget

• Den begränsade rörelsen för spelare i matchmotorn
  • Spelarpsykologin för “pot luck”
  • Klipphårda svårigheter

Vi blev riktigt imponerade av den nya Championship Manager, så den stora rivaliserade Football Manager har tuff konkurrens äntligen. Och slutresultatet är i … det är en smal seger för FM efter extra tid och straff.

Football Manager 2010 granskning

Sammantaget har årets fotbollschef sett några ganska användbara nya funktioner tillagda. Den nya taktikskaparen – en massiv hjälp för dem som tycker om Football Manager: s enorma djup skrämmande – hjälper till att både spara tid och förenkla inställningen av hur ditt lag kommer att spela. Det finns en mängd nya strategimöjligheter att testa, och vi älskar idén att tilldela dina spelare roller. Nu istället för att gå igenom varje spelares individuella instruktioner, kan du helt enkelt beordra din mittfältare att spela som en “djupt liggande spelare”, “en bred vinge” eller &lsquo, en pengar-gripande legosoldat. ‘ Tja, kanske inte det sista.

Utvecklare Sports Interactive säger att det har spenderat det senaste året med att lägga till lite hårpussel i sin stat-tunga behemoth av ett fotbollsmatch. Områden som överföringsförhandlingar fungerar bättre än någonsin, medan vi älskar den förbättrade feedbacken och interaktionen från personal i backroom. Du kan nu ringa personalmöten och få feedback från ditt backroom-team om alla typer av ämnen. De kommer inte nödvändigtvis vara överens med varandra heller.

Medan vi blev överväldigade av seriens första inlägg i 3D förra året, är vi imponerade av de nya stadionerna, tonhöjningsnedbrytningen och jublande folkmassorna nu. Det här är de bästa supportrarna som vi hittills har sett i ett fotbollsspel – FIFA och PES borde notera sig – och att se dem hoppa upp och gå vilt på ditt lags poäng lägger körsbäret till denna fårskinn-täckta tårta.

Football Manager 2010 granskning

Den oerhört trevliga databasen kvarstår medan anpassningsalternativ är oöverträffade. Det är ett bra resultat för fotbollschef – Champ Man måste utjämna en gång till.