Football Manager 2019 recension: “Bäst i serien på lite avstånd”

Football Manager 2019 är ett spel som får sina tappar in i dig tidigt och du kommer inte att kunna skaka det gratis på länge. Ett måste för fotbollsfans.

• Taktik- och träningsförändringar gör att det känns som den färskaste FM på flera år
  • Mycket mer förlåtande för nykomlingar / de med mindre tid på händerna
  • Riktigt bra implementerad UI-design

• Presskonferenser är fortfarande fruktansvärda
  • Det finns fortfarande några få matchmotoroditeter – som en hög andel mål från kors

Fotbollschef kan ofta vara en svår serie att ta hand om. De flesta år tittar du på att behöva bli 100 timmar djupt innanverkligenatt förstå minutförändringarna trumma försiktigt under huven som får spelet att kryssa av. Inte så med Football Manager 2019. Skillnaderna syns nästan omedelbart och det är desto bättre för det.

Detta är ett spel som tar ett smart, flexibelt tillvägagångssätt för att finjustera vad som har (och inte har) fungerat tidigare, så du spelar i huvudsak en helt helt ny, färdig del på toppen av dess krafter, snarare än helt enkelt en stegvis uppdatering av programlistan. Träning och taktik är nu olika, omfattande djur, ny teknik har tagits in och utanför planen, och det finns så mycket mer förutom det. Det hela revolutionerar inte bara hur du närmar dig varje spel – ingen pågår självpilot här – utan fungerar som en välkommen ombyggnad efter tidigare års stillastående insatser. Så, säg adjö till ditt sociala liv: detta är, helt enkelt sagt, det bästa i serien på lite avstånd.

Lagarbete gör drömmen att fungera

Football Manager 2019 recension: & quot; Den bästa i serien på lite avstånd & quot;

Så låt oss börja med de stora sakerna. Både träning och taktik har fullständigt reviderats. Taktik, en bugbear för många wannabe virtual manager, är nu strömlinjeformad tack vare förmågan att placera en serie förinställningar baserade på världsberömda spelstilar på ditt team. Vill du ge Jurgen Klopps Liverpool en smak av sin egen gegenpressen medicin eller ut tiki-taka Barcelona? Du kan, till en viss grad. Klicka bara på en knapp så kommer ditt team att ställas in för att spela på det sättet … i teorin.

Naturligtvis, det här är fotbollschef, det är aldrig så enkelt. Medan plug-in-and-play publiken är tillräckligt nöjd kan du fortfarande släppa loss din inre Bielsa och ta den generiska mallen för en taktik och finjustera den till ditt hjärtas innehåll så att den passar din personal och vägenduvill spela.

Och det är mantraet för Football Manager 2019: tillräckligt med medgivanden har gjorts för dem som inte vill hålla ihop alla itty-bitty detaljer i timmar i slutet, men om du väljer det kan du oändligt fika med nästan alla aspekter av din team. Det är också därför introduktionen av induktioner fungerar så bra. Oavsett om du är en nykomling eller en veterinär kommer du inte att bli överväldigad. Dessa mini, minuter långa tutorials för de otaliga funktionerna i Football Manager 2019 kan lätt ignoreras eller lika enkelt registreras i ditt muskelminne. Det är ditt val, och den här gången får du endera sättet att känna dig lika kontroll som det andra. Det finns ingen FOMO här.

Ta exempelvis utbildning. I år en eftertanke kräver det i år att du anstränger dig allvarligt, inte bara i ditt träningsschema, utan vem kommer att dra nytta av. Du kan gå in i träningskalendern och ställa in hela flera månader av scheman, välja bland kategorier som attack, fysisk träning, konditionering, försvar, och så vidare. Det motsvarar en nästan oberäknelig mängd system och inställningar som ska införas före varje spel: Det finns teambindningssessioner för att hjälpa moral, mentorgrupper, chansen att skräddarsy en anpassad träningsplan till en regen (en av spelets slumpmässigt genererade ungdomar spelare) för att pressa varje sista dropp ur deras potential, och till och med chansen att skicka ut din trupp och hjälpa till i gemenskapens evenemang. Allt är viktigt.

Så om du har en särskilt knepig motståndare som kommer, kanske du vill arbeta med att försvara utan bollen i en dubbel session på torsdagen, följt av lite konditionsträning eftersom du säkert kommer att se mindre av bollen. Jag tullar inte när jag säger att du kan spendera ett halvtusin timmar på att arbeta med det här ensam innan du ens undertecknar en spelare eller kastar en vattenflaska i ilska. Det är ett otroligt intuitivt system och ett helt transformativt sätt som du hanterar på Football Manager. Dessutom, om du inte vill göra det, låt din assistent ta tyglarna och ignorera det helt. Perfekt.

Lila regeringstid

Det finns också ett par snygga funktioner som, även om de inte är särskilt banbrytande, alla kompletterar grunden till ett otroligt välkonstruerat paket. VAR och mållinjeteknologi, för en sak, har nu inkluderats, men bara i de ligor som för närvarande stöder dem. Det nya användargränssnittet, även om det är lite liberalt med sin användning av fritt utrymme och skön lila färgschema, är mycket mer intelligent i sin design, med allt som tjänar ett syfte. Det står i skarp kontrast till vad som kom tidigare, med att du måste klicka igenom flera sidor med intetsägande menyer för att få den information du behövde. Sedan finns det Bundesliga-licensen (äntligen!) Och ett par små korrigeringar i spelets matchmotor, med spelet som nu känner sig mer flytande i kontringar tack vare hur bollen svänger och doppar över planen. Återigen små saker – men alla räknas.

Men det är inte perfekt. Det finns fortfarande några bekanta fångar med mål från kors, både för och emot, fortfarande är alltför utbredda jämfört med dess verkliga motsvarighet. Presskonferenser är också lika upprepade repetitiva som de någonsin varit. Det rangerar att se resten av spelet ta sådana framsteg när det gäller att förbättra livskvaliteten för långsiktiga besparingar när ett system som känns ett decennium gammalt, i bästa fall fortfarande kvarstår, bara väntar på ett skott i armen.

Dynamiksystemet har under tiden att du ständigt strök egor och oavsiktligt sätter din fot i det genom att fatta ett beslut som påverkar moral avsevärt trots att du inte har någon riktigt aning om varför det händer. Ja, det kan hävdas att det speglar det verkliga livet, men det är fortfarande frustrerande att få en stjärnanfallare att gå av rälsen eftersom du inte stärker ditt försvar. Både presskonferenser och dynamik, trots att de var ett år gammal, kunde båda göra med en taktik och tränings-esque blomstra nästa år.

Ändå, det är allt-för-av. Du kommer att älska Football Manager. Du kommer att värna om du kommer med träningsscheman mitt i ett morgonmöte, du kommer att älska alla aspekter av din noggrant utformade taktik som arbetar i sublim stil under en cupfinale, och du kommer att bli helt och fullständigt beroende. Detta är den bästa fotbollschefen av så många skäl, men inget annat än det faktum att det kommer att bli lika fängslande för någon som plockar upp sin allra första kopia ända fram till den härdade bland oss ​​som har spelat direkt från det gamla mästerskapet Manager dagar.

Faktum är att det kan vara detförBra. Sports Interactive kanske just har gjort det omöjliga och skapat det ultimata Football Manager-spelet, ett som du kan doppa i under det kommande halva decenniet utan att behöva köpa några framtida utgåvor, spara för att ladda ner uppdaterade trupper. Men vi kommer över den bron när vi kommer till den. Just nu har jag en annan match att spela.

Recenserad på PC.

Fotbollschef 2019