Först reformerad recension: “En flyktig blandning av gravitor och malhus”

Paul Schraders bästa i 20 år. En fantastisk studie av en mans brister och en apokalyptisk syn på mänsklighetens öde.

Den första reformerade kyrkan ligger i den fiktiva staden Snowbridge i centrala New York, och är en vit klapplåda med sin brant som knuffar anklagande mot de gråa, möjligen tomma himlarna. Det är ordförande av pastor Ernst Toller (Ethan Hawke), en före detta militärkapellan vars glesa liv är en av genuflektion och reflektion, skrapar nattliga inlägg i hans dagbok och försöker samla in pengar för att fixa orgelet i tid för kyrkans återinntagning i detta , sitt 250: e år.

Toller är sänkt i skuld och whisky och är smärtsam i sinnet, kropp och ande, och kan inte förlåta sig själv för att ha rådat sin son att verka i Irak-kriget – han dog i strid – och böjdes dubbelt av magsmärtor som troligen är cancer. Och ändå kommer bördorna på hans psyke och själ att öka: den gravida församlingen Mary (Amanda Seyfried) ber honom råda sin man Michael (Philip Ettinger), en miljöaktivist som är upprörd vid avskärmningen av Moder Jord. Så mycket, faktiskt , att han vill att hans fru ska avsluta graviditeten och rädda barnet från helvetet på jorden.

Under tiden förgiftar Edward Balq (Michael Gaston), miljarderindustrilisten som finansierar kyrkans återföring, miljön, och Toller känner sig alltmer oförmögen att blunda för denna ohälsosamma gemenskap mellan religion och den amerikanska höger. Det är 21 år sedan författaren / regissören Paul Schraders senaste mästerverk, Oscar-vinnande lidande. Sedan dess har han kämpat för att träffa de extatiska höjdpunkterna i sina tidiga manus (taxichaufför, Raging Bull, The Last Temptation of Christ) och bästa regissionsinsatser (Blue Collar, American Gigolo, Mishima: A Life in Four Chapters).

Först reformerad översyn: & quot; En flyktig blandning av gravitor och malhus & quot;

Men nu är Schraders tillbaka med en bälte. Ursprungligen uppriktigt och strängt läggs First Reformeds kontemplativa drama betydande vikt av DoP Alexander Dynans statiska, ståtliga kompositioner målade i chokladrika toner. En högtidlig och dämpad bild, den påminner om sådana Euro-arthouse-beteendemusik på 50- och 60-talet som Ingmar Bergmans trostråd och Carl Theodor Dreyers Ordet. Den mest uppenbara jämförelsen är emellertid Robert Bressons dagbok om en landspräst, en annan berättelse om en predikant som etsar sin oro på pergament och kämpar för att fullgöra sina uppgifter medan han är kramad av en magproblem.

Vanans makt

Om allt låter förskräckligt ovanligt, så tänk på att Diary of a Country Priest var en beröringssten för taxichauffören. Dessutom är Toller – utmärkt spelad av en klämd, sluttande axel Hawke – som Travis Bickle, en annan av Guds ensamma män. Helvete, han planerar till och med Pepto-Bismol i sin whisky för att lugna sina roiling tarmar, en handling verkligen innebar att framkalla störande minnen från Travis som blickar blickar på Alka-Seltzer som så berömt fizzed i hans glas.

Precis som taxichaufför är First Reformed en flyktig blandning av gravitor och malhus, där förtrycket förvandlas till raseri och galenskap. Stoppa filmen två tredjedelar av vägen in och du skulle aldrig tro att bilderna kommer, eftersom lust och våld, levitation (!) Och transcendens tar över och filmen vänder sig till exploateringsbiområdet..

Det här är Schrader of Cat People, The Canyon och hans två sista filmer Dying of the Light och, särskilt, Dog Eat Dog – Schrader som är showman så mycket som cineaste, som ber till Yasujirs lugna stylings&ocirc, Ozu (Tokyo Story) men knäar lika vid massa-altaret. Kom den outplånliga finalen, kameran har, liksom karaktärernas känslor, skurit loss för att virvla lätt.

Endast en tyrofilmskapare som hade ungdommens spådom och arrogans eller en filmfilmmästare i skymningen av sin karriär, som arbetade utanför studiosystemet och fri att göra som han vill, kunde göra en sådan film. Inte alla tittare kommer att ta det språng av tro som krävs för att följa Schrader när han kastar bort sin avrivna estetik för sådana upphettade bilder. Men det här är galvaniserande filmframställning, vilket tyder på att den 71-åriga författaren inte har blivit gammal. Det är en bild som brinner av smärta, lust och ilska – raseri riktat både utåt och inåt.

Och långt ifrån att helt enkelt vara Taxichaufför 2.0 (eller 3.0, med tanke på att Schrader skrev Scorseses själsjuka paramedic-drama Bringing Out the Dead), är det en sammanfattning av en karriär. Här är gamla flaskor fyllda med nya varianter av tillförlitliga teman, de fulla kropparna av miljö, terrorism och USA: s tvillingbyggnadsblock av kristendom och kapitalism som är obehandlade och rullade runt munnen innan de spottas ut. Det är en film som är värd att dyrka.

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 13 juli 2018 (UK)
  • Certifikat:15 (Storbritannien) / R (USA)
  • Löpningstid:113 minuter